پیام رسان های داخلی؛ چهار راه کشمکش و اختلاف بر سر توانایی ها

زمانی که تلگرام فیلتر شد همه فکر می­ کردند دیگر زمان آن رسیده است که اپلیکیشن­ های داخلی جای نفوذ آن را بگیرند. بدین ترتیب پیام رسان های داخلی به منظور جایگزینی به بازار پیام رسان ها قدم گذاشتند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ سروش،گپ، بله، ویسپی و بیسفون از جمله پیام رسان های مطرح در داخل بودند که کار جایگزینی به جای تلگرام را برعهده داشتند. به طور عام، مقبولیت هر وسیله و به طور خاص تکنولوژی، زمانی که به بازار مصرف ورود پیدا می کند به میزان استفاده و میزان رضایت کاربرانش بستگی دارد. اگر امروزه در سراسر ایران از هر فردی از متخصص گرفته تا غیر متخصص، استفاده کننده یا حتی کسانی که استفاده نمی کنند، از میزان موفقیت پیام رسان های داخلی سوال کنیم، متاسفانه خبر از وضعیت نامناسب این پیام رسان ها را دریافت خواهیم کرد.

هر مخاطب و کاربری برای استفاده از اپلیکیشن مورد نظر مولفه هایی را برای خود در نظر می گیرد، البته این مولفه ها پایه و اساس کار آن اپلیکیشن هستند، از جمله این مولفه ها می توان به سرعت، محیط کاربری، امکانات، حفظ حریم خصوصی، امنیت و همچنین مقبولیت و فراگیری آن در سطح جامعه هدف، اشاره کرد. تمام این مولفه ها در واقع به عنوان مبلغ آن اپلیکیشن عمل خواهند کرد و اگر این ویژگی ها را داشته باشند خود به خود مخاطب جذب می شود. حال باید این مولفه ها را در مطالعه و بررسی موفقیت و عدم موفقیت پیام رسان های داخلی در نظر گرفت و دید آیا این پیام رسان ها از این مولفه ها برخوردار هستند یا نه؟

تقلید کردن شاید هیچ وقت راهی برای توسعه و پیشرفت نبوده است ولی نگاه کردن به نمونه های پیشرفته و در نظر گرفتن آنها به عنوان الگوی پیشرفت، می تواند مسیر را هموار سازد. پیام رسان ها هم از این قاعده مستثنی نیستند و برای رسیدن به توسعه و پیشرفت بومی و داخلی در این زمینه باید به الگوهای بومی کشور های دیگر توجه کنند.

در اینجا به چند نمونه از پیام رسان های(شبکه های اجتماعی)که توانسته اند در داخل کشورهای خود موفق باشند اشاره می کنیم.

وی چیت( wechat)؛ سرویس پیام رسان چینی است که در سال ۲۰۱۱ توسط شرکت تنسنت ارائه شد. این اپلیکیشن پیام رسان با داشتن بیش از ۹۸۰ میلیون کاربر فعال ماهانه یکی از پرجمعیت ترین پیام رسان های دنیاست که بخش اعظم کاربرانش را چینی ها و ساکنین کشورهای شرق آسیا تشکیل می دهند. این پیام رسان مثل دیگر پیام رسان ها معایب و مزایایی دارد. از مزایا وی چت این است که به عنوان آچار فرانسه چینی ها یاد می شود و تقریبا تمام نیازهای اینترنتی این کشور پرجمعیت را پاسخ می دهد، از نیاز های ارتباطی گرفته تا پیگیری اخبار و پرداخت های بانکی، سرگرمی و حتی امکان ارتباط مستقیم با برند های معروف. ولی از طرفی معایب بزرگی هم دارد که یکی از آنها نداشتن امنیت و عدم حفظ حریم خصوصی افراد است و به خاطر همین مسئله مورد انتقاد شدید هم قرار گرفته است.

وی کی(VK)؛ شبکه اجتماعی محبوب در میان کاربران اروپایی روس ‌زبان در سراسر جهان است. این شبکه اجتماعی در بین مردم روسیه، اوکراین، قزاقستان، مولداوی، بلاروس بسیار محبوب است. مقر اصلی وی‌کی، در سنت پترزبورگ روسیه است. تا مارس ۲۰۱۸ دست کم ۴۷۷ میلیون حساب کاربری در وی‌کی ایجاد شده‌است. از امکانات این برنامه می توان به اشتراک گذاری عکس، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی اشاره کرد. این شبکه اجتماعی امکاناتی مانند فیس بوک ارائه می­کند.

کاکوتاک(KakaoTalk)؛ کاکائوتاک پیام‌رسانی است که از مارس ۲۰۱۰ در کره جنوبی شروع به کار کرده و مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. این اپلیکیشن تا ماه می ۲۰۱۷ حدود ۲۲۰ میلیون کاربر ثبت نام شده داشته، رقمی که احتمالا رو به افزایش است. این پیام‌رسان از محبوبیت بالایی بین کره‌ای‌ها برخودار است، به طوری که طبق آمار به دست آمده حدود ۹۳ درصد تلفن‌های هوشمند در کره‌ی جنوبی از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. دلیل آن را نیز می توان سرویس های بشماری دانشت که در اختیار کاربران خود قرار می دهد. این پیام رسان دیگر فقط در کره جنوبی طرفدار ندارد بلکه در کشورهای شرق آسیا جایگاه خوبی پیدا کرده است از جمله در ژاپن که کاربرانی زیادی دارد. این پیام رسان نیز مثل همه اپلیکیشن ها علاوه بر اینکه امکانات زیادی برای کاربر فراهم کرده ولی از امنیت پایینی برخوردار است.

کشکمش بر سر ظرفیت ها

قطعا راه پیشرفت و توسعه از چهار راه اختلاف و کشمکش بین کنشگران این عرصه نمی گذرد. زمانی می توان به پیشرفت رسید که علاوه بر اینکه زمینه و زیرساخت پیشرفت مهیا باشد از طرفی ذهنیت و باور به این کار نیز در بین مسئولان و جامعه وجود داشته باشد. زمانی که صاحبان کار در راس باهم بر سر توانایی انجام یک کار اختلاف پیدا می­کنند پس نباید انتظار داشت که جامعه به حمایت از آنها بر خیزد. اختلاف نظر در هرکاری وجود دارد ولی باور داشتن به سرانجام آن کار مسئله ای کلان است. نمونه ای از این اختلاف ها شاید نشان دهنده ابعاد موضوع باشد .

به نقل از انتخاب، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه آئین اختتامیه نخستین همایش فعالان فضای مجازی بسیج گفت: پیام رسان های داخلی متاسفانه ظرفیت پوشش جمعیت کل کشور را ندارند و ما امیدواریم که با تمهیدات و فرصتی که داده شد پوسته های تلگرامی بتوانند در آخر آذرماه خودکفا شده و نیاز ملی را برطرف کنند. از طرفی به نقل از تابناک آذری جهرمی وزیر ارتباطات در یکی از اظهارات خود گفت: پیام‌رسان‌های داخلی با ظرفیتی که در شرایط کنونی دارند، توانستند جذب مخاطب ۱۰ میلیونی داشته باشند و بر اساس توانمندی واقعی این پیام رسان ها، نمودار رو به پیشرفت خوبی نشان می دهند؛ اما تصوری که برخی موافقان فیلتر تلگرام از این پیام رسان‌ها ساختند، واقعی نبود؛ ما از همان ابتدا نیز به مجلس اعلام کردیم که ظرفیت این پیام‌رسان‌ها حدود ۱۵ میلیون نفر است.

این اظهار نظرها واکنش های مدیران پیام رسان ها را داشته است که به نقل از تابناک مهدی انجیدنی مدیر پیام‌رسان گپ در خصوص اینکه آیا پیام‌رسان‌های داخلی فقط 15 میلیون نفر ظرفیت دارند، اظهار داشت: من به هیچ وجه این ادعا را قبول ندارم که گفته می‌شود ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی 15 میلیون کاربر است؛ در حال حاضر که ما حدود هفت پیام‌رسان داخلی داریم، ظرفیت اینها در مجموع قطعاً بیش از چهل میلیون نفر – یعنی تعدادی که مردم در تلگرام بودند – ظرفیت دارند. اما من معتقدم حتی 3 الی 4 پیام‌رسان داخلی ما به تنهایی این ظرفیت را دارند که 40 میلیون کاربر را در خود جای دهند.

این اختلاف نظرها تنها بخش کوچکی از اظهارات مقام های مسئول در راه پیشرفت پیام رسان های داخلی است که البته ما فقط در مقام مصداق این نظرها را آوردیم.

شرایط زیستی و فرهنگی در اولویت باشد

در بالا به چند مورد از این پیام رسان ها اشاره کردیم. هر کدام از آنها با توجه به این که اولا زیر ساخت های توسعه برای آنها اماده است و ثانیا خود این پیام رسان ها نیز از این امکانات به نحو احسن استفاده می کنند؛ اپلیکیشن خود را بر اساس نیاز کاربران و شرایط جغرافیایی و فرهنگی جامعه هدف خود طراحی کرده اند. به عنوان مثال وی چت با توجه به جمعیت چین از امکان پیدا کردن مخاطب استفاده می کند و با دادن امکاناتی بانک و مالی به کاربران در صرفه جویی کردن وقت آنها تاثیر زیادی دارد. اپلیکیشن کاکوتاک نیز با توجه به امکاناتی که فراهم اورده است توانست در زلزله‌ی مارس ۲۰۱۱ در ژاپن، نقش پررنگی در میسر نمودن راه‌های ارتباطی آسیب دیدگان با بستگانشان داشت. حال باید پیام رسان های داخلی ما نیز به این توجه کنند که سهم آنها در برطرف کردن مشکلات روزانه مردم چقدر است؟ و اینکه امکانات آنها با شرایط زیستی و فرهنگی ایرانی ها چقدر تطابق دارد؟ چون بحث بر سر بومی سازی است باید ابتدا شرایط زیستی و فرهنگی جامعه هدف در آن لحاظ شود تا بتواند مورد استقبال کاربرانش قرار بگیرد.

انتهای پیام/

https://digiato.com/article/2018 -

https://fa.wikipedia.org/wiki-

https://digiato.com/article/2018-

http://www.entekhab.ir/fa/news-

کد خبر: 989118

وب گردی

وب گردی