دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، سرآمد علم رباتیک و هوش مصنوعی در کشور است

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر گفت: دانشگاه آزاد واحد قزوین در زمینه علم رباتیک و هوش مصنوعی در بالاترین جایگاه آموزش عالی کشور قرار دارد تا جایی که در بسیاری از مسابقات جهانی رباتیک بالاتر از کشورهای قدرتمندی چون آمریکا قرار گرفته است.

دکتر بابک ناصر‌شریف متخصص هوش مصنوعی و عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر در گفت‌‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای این علم و چگونگی مراحل پیشرفت آن در دانشگاه‌‌‌‌ها و مراکز آموزش عالی کشور گفت: تلاش‌‌های بسیاری که با هدف پیشرفت و گسترش کاربردهای هوش مصنوعی در گوشه و کنار دنیا انجام می‌شود نشان دهنده اهمیت این علم برای آینده زندگی بشر است. از جمله دستاوردهای مهم حوزه هوش مصنوعی که در دنیا صورت گرفته تولید خودروهای بدون راننده است که نمادی از هوش مصنوعی به شمار می‌‌روند و اگر با پیشرفت علم به تولید انبوه برسند و کارآیی عملی خود را نشان دهند به طور قطع دستاورد بزرگی در این حوزه به شما خواهد رفت.

ناصر شریف ادامه داد: در زمینه پردازش گفتار هم در سطح جهان پیشرفت‌‌های خوبی داشتیم و بسیاری از برنامه‌ها هستند که در تلفن همراه نصب شده و جملات را بازشناسی می‌کنند. ارتباط میان انسان و ماشین قطعا اتفاق می‌افتد که در زندگی بشری اثرات متفاوتی خواهد داشت و جزو جدایی ناپذیر زندگی آدم‌ها می‌شود.

وی درباره پیشرفت علم رباتیک و هوش مصنوعی در ایران افزود: به لحاظ پیشرفت در زمینه امور تحقیقاتی و پژوهشی، علم هوش مصنوعی در ایران جایگاه خوبی در جهان دارد؛ اما به جهت تجهیزات سخت افزاری با توجه به محدودیت‌‌‌‌‌هایی که در زمینه اعمال تحریم‌های اقتصادی داریم تا‌کنون محصول عملی خاصی نداشتیم.

استاد دانشگاه خواجه نصیر گفت: پیشرفت علم رباتیک در ایران تحسین برانگیز است و خوشبختانه این علم از جایگاه ویژه‌‌‌‌‌ای برخوردار است و از علم رباتیک به عنوان یکی از عوامل رشد و پیشرفت اقتصادی نام برده می‌شود. بر این اساس می‌‌توان از ربات‌‌ها به عنوان دستیار نیروی انسانی یا حتی در حوزه‌‌های پیشرفته تر نیز استفاده کرد. برگزاری مسابقات در ایران فرصت مناسبی است تا تیم‌‌های جوان و نوپا با مسابقات رباتیک بیشتر آشنا شده و با مقایسه خودشان با تیم‌‌های مطرح جهانی در پیشرفت این علم تاثیرگذار باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر در ادامه خاطر نشان کرد: سطح کیفی علم رباتیک و ارائه آن در دانشگاه‌‌‌های دولتی و آزاد متفاوت است؛ اما برخی از واحدهای دانشگاه آزاد همچون واحد قزوین در زمینه علم رباتیک و هوش مصنوعی نسبت به بسیاری از دانشگاه‌‌‌های مطرح دولتی چون دانشگاه شریف از سطح کیفی بالاتری برخوردار است و این واحد دانشگاهی در سطح جهان به توانمندی در علم رباتیک شناخته شده است تا جایی که در بسیاری از مسابقات جهانی رباتیک بالاتر از کشورهای قدرتمندی چون آمریکا قرار گرفته است.

استاد سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین درباره پیامدهای گسترش این علم در کنار مضراتی که دارد متذکر شد: گسترش کاربرد این علم با نگرانی‌هایی همراه است. به این ترتیب پیش بینی روزی که هوش مصنوعی یا همان رایانه‌های هوشمند بتوانند دنیا را به تسخیر خود درآورند چندان دور از انتظار نخواهد بود.

او تصریح کرد: تحقیق در حوزه هوش مصنوعی در کنار پیشرفت‌هایی که امروزه شاهد آن هستیم با چالش ها و محدودیت‌های بسیار زیادی همراه بوده است که با پیشرفت این علم این چالش‌ها نیز روزبه روز پیچیده‌تر می‌شود. البته دستیابی به ابزارهای هوشمندی که بتواند با هوش بشری برابری کند هنوز راهی طولانی در پیش دارد. در حال حاضر، هوش مصنوعی فقط قادر است شرایطی را به انسان‌‌ها پیشنهاد کند یا این که به عنوان دستیار نیروی انسانی در انجام کارهای مختلف و به‌ویژه امداد و نجات به ما کمک کند.

گفتنی است، در دنیای امروز هوش مصنوعی توانسته کامپیوتر را به ماشینی تبدیل کند که بتواند از عهده انجام کارهایی شبیه به کارهای انسان‌ها برآید. در حقیقت هوش مصنوعی پلی است که بسیاری از رشته های علمی جدید و قدیم را به هم پیوند می دهد. بسیاری از متخصصان، هوش مصنوعی را شاخه ای از علم کامپیوتر می دانند که دربردارنده روش‌هایی برای محاسبه و ارزیابی فرآیندهای ادراکی، استدلالی و یادگیری باشد. اگرچه حضور ربات‌ها در زندگی بشر می‌تواند نقش مهمی در تسهیل زندگی داشته باشد؛ اما باید توجه داشت هوش مصنوعی می‌تواند شبیه به تیغ دولبه باشد و به قدرتمندتر شدن ربات ها در مقابل انسان ها منتهی شود؛ چنانچه استفان هاوکینگ، فیزیکدان مشهور نیز حضور ربات های هوشمند را تهدیدی بزرگ برای بشر عنوان کرده است.

رباتیک، هوش مصنوعی، نانو و کامپیوتر یا به عبارتی فناوری اطلاعات در دنیای آینده تغییر و تحول ایجاد می کند. البته پیش بینی آینده هوش مصنوعی دشوار است. یکی از نمادهای هوش مصنوعی که می توانید برای آینده تصور کنید خودروهای بدون راننده است که به‌ویژه در شهرهای پرترافیک که افراد مدت زمان زیادی را در ترافیک سپری می کنند وجود خودروهای بدون راننده بسیار مورد توجه است و به این ترتیب شما می توانید هدایت خودرو را به هوش مصنوعی خودرو واگذار کرده و از زمانی که در ترافیک هستید برای مطالعه استفاده کنید یا این که بردن فرزندان به مدرسه را به این خودروهای هوشمند بسپارید. به طور کلی به کمک این خودروها می‌توانید راحت تر خانواده، کار و زندگی شخصی‌تان را مدیریت کنید. چشم انداز ما این است که تا سال 2035 از هوش مصنوعی در اتومبیل های بدون راننده به طور گسترده استفاده شود که این فناوری موجب تسهیل هر چه بیشتر زندگی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989122

وب گردی

وب گردی