پیام‌رسان‌های داخلی میدان را به رقبا سپردند/ ادعای مدیران پلتفرم‌های داخلی  راستی آزمایی نشده است

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ای گفت: از ابتدا هم، فیلیترینگ و کوچ دیرهنگام از تلگرام بدون فراهم کردن بسترهای فنی و ریختن تمام‌ بسته های حمایتی نظام در سبد اپلیکیشن های داخلی، آن‌هم‌ بدون راستی آزمایی از ادعای بی اساس مدیران آنها اشتباه بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، رشد و توسعه فضای اینترنت و به دنبال آن گسترش به کارگیری از فضاهای مجازی، بخش جدانشدنی از زندگی کاربران قرار گرفته و همین موضوع در روزهای نخست کناره‌گیری از فضای مجازی را برای آنان سخت‌تر کرده است. در همین راستا گروهی فضای مجازی را بازار کسب و کار خود قرار داده و برخی نیز اوقات فراغت و بخشی از ساعات زندگی خود را در این فضا سپری می کنند؛ اما جدا از جنبه تجاری و سرگرمی ایجاد شده در فضای سایبر، امنیت اطلاعات کاربران در این فضا نیز اهمیت دارد.
زمانی که زمزمه فیلترینگ تلگرام توسط مسئولان کشور به گوش رسید، اکثر کاربران به دلیل نبود پیام رسان‌های داخلی با کیفیت و عدم بستر اعتماد به آنها واکنش نشان دادند تا جایی‌که با وجود فیلتر شدن بازهم افراد حقیقی و حقوقی از پیام رسان های خارجی استفاده می‌کردند. در این میان برخی از مسئولان و مدیران پیام رسان ها با ارائه شعارها و تبلیغات گسترده در خصوص فضای مجازی توانستند جمع کثیری از افراد را به سمت پیام رسان‌های خود بکشاند، غافل از اینکه مدت زمانی سپری نشده بود که برای افراد محرز شد که وعده هایی که مدیران پیام رسان‌ها و مسئولان داده بودند با واقعیت سنخیت ندارد و این امر باعث شد که با وجود کوچ از پیام رسان خارجی دوباره به همان پیام رسان‌ها بازگردند.

می‌توان یادآور شد؛ پیام رسان های خارجی همگام با افزایش کاربران به روز رسانی شده و به گسترش خدمات پرداخته‌اند و در هر بار، بنا به تقاضای اعضا، برنامه‌های تماس تلفنی، ساخت گروه و کانال و غیره را اضافه کردند تا در دنیای رقابت، میدان را از دست نداده و موقعیت خود را ارتقاء بخشند.

پیام رسان های داخلی هم برای ورود به میدان رقابت سایبری به تغییر محتوا و خدمات نیاز دارند تا بتوانند در کنار جذب اعتماد و اقبال عمومی، در میان کاربران وطنی محبوبیت کسب کنند، به عنوان نمونه تماس صوتی می‌تواند یکی از گزینه ها باشد.

اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ای در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اظهار داشت: اینکه چقدر پیام رسان های داخلی موفق بودند می توان گفت که طی چند ماه گذشته با ارائه خدمات ضعیف برای همه کاملا محرز شد که هنوز پیام‌رسان نتوانسته اند خودشان را با پلتفرم های مشابه و نیاز مخاطبان نزدیک و مردم را به خود جذب کنند.

وی تصریح کرد: به دلایل مختلف پیام رسان های داخلی در حرکت‌هایی که از سال گذشته شروع به فیلترینگ شد، موفق نبوده اند. اگر موفق بودند؛ موج برگشت مردم و خبرگزاری ها و دستگاه های منبع دولتی و غیر دولتی و خبرگزاری‌های مختلف مثل فارس و تسنیم اتفاق نمی افتاد. کاملا محرز است که پلتفرم های داخلی هم به لحاظ فنی و هم از منظر صیانت از اطلاعات نتوانسته‌اند، اعتماد مردم را جذب کنند. البته این ممکن است دلایل مختلف داشته باشد. خود مدیران و دست اندرکاران این پیام رسان های داخلی با صوری دانستن حمایت های دولت عنوان میکنند که دولت پشتیبان لازم را مهیا نکرده است یا پیام رسان های خارجی مثل هاتگرام و طلا گرام بدون فیلتر فعالیت می‌کنند.

نصراللهی افزود: صرف نظر از درستی یا نادرستی ادعاهای مدیران پیام رسان داخلی، آنها نتوانستند اعتماد مردم و کاربران را جذب کنند، حتی کسانی هم که جذب کرده بودند از دست دادند. الان شاهد هستیم که شخصیت های حقیقی و حقوقی از جمله خبرگزاری فارس، ایسنا وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها به تلگرام برگشته اند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: فعالیت مجدد برخی خبرگزاری‌ها از جمله فارس و ایسنا در تلگرام یا نسخه‌های مشابه داخلی را جسورانه، مسئولانه و نشان از درک آرایش جدید رسانه‌ای و جنگ روانی رسانه‌‌های خارجی فارسی زبان می‌دانم‌. طرح فیلترینگ تلگرام شکست خورد. حتما باید پیام رسان های داخلی فضای رقابتی جدید را درک کنند و خودشان را سرپا نگه دارند و اینکه مدام انتظار داشته باشند که مسئولان حاکمیت و یا دولت مدام به اینها پول بدهند و حمایت کنند تا بتوانند فعالیت کنند منطقی و درست نیست باید خودشان را از وابستگی دربیاورند و از طرف دیگر دولتمردان هم با درک اهمیت فضای مجازی و رسانه به وظایف حاکمیتی و حیاتی خود بیش از پیش توجه کند.

وی ادامه داد: مشکلی که در پیام رسان های داخلی وجود دارد این است که مدیرانشان انتظارات عجیب و غریب و غیرمعقولی دارند و می‌خواهند در قبال دریافت پول و حمایت حداکثری و حذف قهری رقبا، خدمات حداقلی ارائه دهند. فضای رقابتی این اصل را نمی پذیرد؛ برای اینکه خودشان را سرپا نگه دارند باید با خدمات خوب فضای رقابتی را ایجاد کنند.

نصراللهی افزود: مدیران پیام رسان های داخلی یکسری شعارها و ادعاهایی در ارائه خدمات و جذب کاربران داشتند که متاسفانه مسئولان بدون راستی آزمایی این ادعاها، به فیلترینگ روی آوردند.

وی تاکید کرد: اپلیکیشن های پیام رسان مثل تلگرام ابزار هستند و باید از همه ابزارهای رسانه ای برای‌ اطلاع رسانی صحیح، نظارت بر مسئولان و تقویت منافع و امنیت ملی استفاده کرد. از ابتدا هم، فیلترینگ و کوچ دیرهنگام از تلگرام آن هم بدون فراهم کردن بسترهای فنی و ریختن تمام‌ بسته های حمایتی نظام در سبد اپلیکیشن های داخلی، آن‌هم‌ بدون راستی آزمایی از ادعای بی اساس مدیران آنها اشتباه بود. دادن مشاوره غلط برخی از افراد در زمینه فیلترینگ را به مسئولان دلسوز هم ظلم‌ می دانم. امیدوارم بقیه هم برگردند. در عین حال باید به موازات استفاده از همه ابزارها، از تقویت و حمایت منطقی، هوشمندانه و طبیعی از اپلیکیشن‌ های داخلی غفلت نشود.

حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/

کد خبر: 989129

وب گردی

وب گردی