جلوگیری از صدور قبوض برق، با همکاری استارت‌آپ‌ها

مشاور مدیر عامل شرکت توانیر، با اشاره به اینکه استارت آپ ها و شرکت‌های دانش بنیان با ارائه طرح‌های فناورانه در حوزه صنعت برق فعالیت می‌کنند، گفت: در تابستان سال آینده برای مدیریت بار مصرف برق شرکت‌های استارت آپ در بخش‌های خانگی و مشترکان تجاری ورود پیدا می‌کنند.

هادی مدقق مشاور مدیر عامل شرکت توانیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه تقریبا بحث هوشمندسازی شبکه برق را از 10 سال پیش شروع کردیم، اظهار کرد: ما در سال 89 طبق ماده 47 مصوبه قانون، اصلاح الگوی مصرف را در دستور کار خود قرار دادیم تا بتوانیم براساس آن بحث الزام هوشمندسازی کنتورهای هوشمند برای مشترکین آب و برق و گاز را اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین ایجاد امنیت به لحاظ بحث های سایبری، حمایت از قوانین ساخت داخل و بومی سازی دانش فنی را از همان ابتدا در اولویت کاری قرار دادیم. هم‌اکنون حدود 4 شرکت تولید کننده کنتور هوشمند داخلی در کشور فعال است که کنتور هوشمند را براساس سیستم هوشمند برق ایران طراحی و تولید می کنند. همچنین سه مجموعه نرم افزاری کاملا بومی 6 مرکز دیتا ایجاد در کشور ایجاد شده که بالای 65 درصد مشترکان دیماندی و کشاورزی را به این سیستم مجهز کردیم.

مدقق با تاکید براینکه در استفاده از فناوری نوین در حوزه مصرف انرژی پیشتاز بودیم،گفت: همزمان با پروژه های بزرگ دنیا در صنعت برق ما به سمت هوشمندسازی و فراهم کردن زیرساخت‌ها حرکت کردیم؛ اما نسبت به خیلی از کشورهای پیشرفته از جمله ایتالیا، اسپانیا و چین سرعت ما خیلی کند است و باید تلاش کرد.

مشاور مدیر عامل شرکت توانیر با تاکید بر اینکه همزمان با هوشمندسازی کنتورها ما سیستم کاربردی زیرساخت اندازه گیری هوشمند را فعال کردیم، اظهار داشت: به صورت خاص در تابستان امسال برای مدیریت بار و پیک سایی از این زیرساخت بهره گرفتیم به طوری که بالای 2هزار مگاوات پیک سایی را با استفاده از این سیستم اجرا کردیم که عملا کارآرایی اقتصادی و بازگشت سرمایه را به همراه داشت.

مجری طرح ملی فهام با اشاره به اینکه استارت آپ ها و شرکت‌های دانش بنیان با ارائه طرح‌های فناورانه در حوزه صنعت برق فعالیت می‌کنند، افزود: در بحث قانون، سیاست‌گذاری و حمایت از شرکت‌ها، فضا را به گونه‌ای مهیا کردیم که برای تابستان سال آینده شرکت‌های استارت آپ برای همکاری و مشارکت بخش‌های خانگی و مشترکان تجاری در مدیریت بار وارد شوند. در گذشته تنها بخش صنعتی و کشاورزی را را انجام داده بودیم که منجر به پیک سایی 2هزار مگاوات شد.

وی اضافه کرد: الان وارد حوزه اقتصاد و تجاری با شرکت های استارت آپ شدیم تا با ارائه فناوری های نوین و اپلکیشین های هوشمند این ارتباط دو طرفه را با مشترکان خانگی برقرار کنیم. در حوزه پیک سایی مشوق‌های مالی برای استارت‌آپ هایی که با اپلکیشین موبایل سیستمهایی را تدوین، طراحی و جلب مشارکت کنند؛ ما معادل انرژی که در آن ساعتی که اعلام می شود(ساعات اوج بار را کاهش دهند) معادل متوسط انرژی تجدیدپذیر برق را از آنها خریداری می کنیم.

بحث دیگر در حوزه فاوا، بحث پرداخت الکترونیکی کردن قبوض برق است. با توجه به برنامه ریزی انجام شده، قرار است طی شش ماه آینده کلیه پرداخت‌هایی که شرکت های لیزینگ به روش سنتی انجام می دهند را با استفاده از اپلکیشین موبایلی که طراحی می شود الکترونیکی کنیم تا با این روش از صدور قبوض کاغذی جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام/

کد خبر: 989158

وب گردی

وب گردی