جدایی مراکز رشد و اقتصاد دانش‌‌ بنیان در دانشگاه آزاد آسیب زاست

 معاون پژوهش و فناوری واحد تهران شرق گفت: کم‌ بودن بودجه مراکز رشد مشکلاتی را به وجود آورده و جدایی مراکز رشد و اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد آسیب زاست؛ اما اگر این مراکز تجمیع شود امکان سرمایه گذاری بیشتری فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند؛ همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهشی واحد تهران شرق انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر نسیم خانلو معاون پژوهش و فناوری واحد تهران شرق درگفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی و مشکلات و چالش‌های پیش‌رو گفت: با توجه به اینکه واحد تهران شرق به عنوان قطب مخاطرات طبیعی و مدیریت بحران شناخته شده است مجوز ایجاد یک مرکز تحقیقاتی تحت عنوان مخاطرات طبیعی و مدیریت بحران را دریافت کردیم و در مرکز رشد هم در زمینه علم نانو فعالیت داشتیم؛ اما با توجه به ماموریت محور شدن واحد تهران شرق در زمینه مدیریت بحران تمرکز خود را روی این امور گذاشتیم.

وی افزود: در حال حاضر، 10 هسته و 4 واحد فناور داریم که در مراحل تبدیل به شرکت دانش بنیان قرار دارند. فعالیت‌‌های مختلفی در این واحد دانشگاهی وجود دارد و دانشجویان واحد تهران شرق یک مزرعه عقرب راه اندازی کردند که منجر به پیشرفت‌‌های چشمگیری در صنعت داروسازی شده است؛ همچنین تولید مانومتر یکی دیگر از محصولات مراکز رشد واحد تهران شرق است که در آزمایشگاه‌‌‌ها و صنایع نظامی کاربرد دارد. یک هیتر تشعشی نیز تولید کردیم که در صنایع مختلف پتروشیمی کاربرد دارد.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران شرق در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین محصولات این مراکز رشد تولید ویلچر برای جانبازان و معلولان است. تفاوت این ویلچر و دیگر ویلچرهای ساخته شده در وزن تشکیل دهنده آن است که ویلچر‌های معمولی وزن تقریبی 17 کیلویی دارد؛ اما وزن نهایی این ویلچر 12 کیلو است و در کنار تمام مزیت‌‌های موجود، این محصول قابلیت‌‌های متفاوتی دارد که به زودی رونمایی خواهد شد.

خانلو یاد‌آور شد: مذاکراتی در خصوص انعقاد قراردادهای مختلف با مناطق آزاد پارسیان در جهت همکاری در امور پتروشیمی و معماری مربوط به توسعه این مناطق منعقد کردیم؛ همچنین با صنایع مختلف شهرک صنعتی عباس آباد که از صنایع اطراف واحد تهران شرق است جهت اعزام کار‌آموزان در رشته‌های مختلف مدیریت صنعتی و حسابداری مذاکراتی داشتیم تا در مراکز تخصصی دوره‌های مهارت آموزی را بیاموزند.

وی درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق متذکر شد: علاوه بر کسب درآمدهای شهریه‌ای که بخش عمده درآمدهای واحد تهران شرق را تشکیل می‌‌‌دهد و ارتباط با صنایع گوناگون، برگزاری دوره‌‌‌های مهارتی و استارتاپی با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف از جمله انجمن علمی علوم ایران در حوزه تبیین سرفصل و برگزاری کنفرانس همکاری داریم و اولین کنفرانس ملی مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی قرار است در واحد تهران شرق برگزار شود که تمامی این موارد منجر به درآمدزایی برای ما شده است.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران شرق درباره چالش‌‌ها و مشکلات پیش رو در امر پژوهش دانشگاه آزاد تاکید کرد: در حال حاضر، بروکراسی اداری و مشخص نبودن بودجه مراکز رشد یکی از مهم‌‌ترین مشکلات امور پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی است. کم‌ بودن بودجه مراکز رشد که در نهایت 100 میلیون تومان است و 20 درصد آن به سرمایه‌گذاری دانش بنیان می‌‌رسد مشکلاتی را به وجود آورده تا جایی که اگر به یک هسته فناور بودجه‌ای اختصاص دهیم به بقیه واحدها و هسته‌های فناور بودجه چندانی نمی‌توانیم اختصاص دهیم و جدایی مراکز رشد و اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد آسیب زاست؛ اما اگر این مراکز تجمیع شود امکان سرمایه گذاری بیشتری فراهم خواهد شد.

گفتنی است، واحد تهران شرق با تصویب هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در چهارم اسفند ماه سال 1378 تاسیس و فعالیت خود را در سال 1380 درقالب مرکز آموزشی زیر نظر واحد تهران مرکز با جذب تعداد 400 نفر دانشجو در دو رشته علوم اجتماعی و تربیت بدنی در یک ساختمان دو طبقه در شهرک قیامدشت و بدون داشتن فضای مناسب آموزشی و اداری آغاز کرد و با پذیرش دانشجوی بیشتر در سنوات بعد با اجاره بخشی از پاساژ بازار مصالح در 3 کیلومتری سه راه افسریه به کار خود ادامه داد. در حال حاضر این واحد دانشگاهی 4 دانشکده مصوب دارد که دارای 103رشته مصوب فعال تا مقطع دکتری تخصصی، کتابخانه مرکزی مجهز، مرکز سلامت و مشاوره، مرکز رشد نانو و انرژی‌های نو و انجمن‌‌های فعال دانشجویی از جمله انجمن روباتیک با چندین ثبت اختراع فعالیت می کند، این واحد دانشگاهی با انواع استراتژی‌ها و برنامه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانش بنیان خود چشم انداز روشنی را برایش متصور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 989170

وب گردی

وب گردی