دانشگاه آزاد در مسیر تحول/ از دستاوردها تا اهداف دکترطهرانچی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با این دید وارد ساختمان مرکزی شد تا آموزش عالی را در این دانشگاه متحول کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی که سوابق بسیاری در کارنامه خود در بخش دانشگاهی دارد با دید وسیعی وارد دانشگاه آزاد اسلامی شد.

وی برای تغییر روند آموزش عالی حاکم در دانشگاه های کشور، به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شد تا آموزش عالی در این دانشگاه را هم متحول کند و از زمان حضورش در ساختمان مرکزی فعالیت های بسیاری داشته است.

دکتر طهرانچی دغدغه های بسیاری برای عملی کردن اهداف اصلی خود در دانشگاه آزاد اسلامی دارد و بزرگ‌ترین هدفش تحقق افق 1404 است تا دانشگاه آزاد به عنوان اولویت اول دانشجویان و داوطلبان انتخاب شود.

برای تحقق افق 1404 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابتدا با برنامه ریزی چند ساله و در چهارچوب آموزه های اسلامی اقدامات بزرگی انجام داد.

یکی از دغدغه‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بالا بردن مهارت دانشجویان و اشتغال‌زایی برای آنهاست. این دغدغه دکتر طهرانچی یکی از دلایل اصلی بالا رفتن مدرک‌گرایی در جامعه است. فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کشور که مهارت کافی ندارند شغل دلخواه‌شان را به دست نیاورند و خیلی از آنها بیکار هستند.

دکتر طهرانچی از زمان حضورش در دانشگاه آزاد اقداماتی نظیر ایجاد سامانه پایش ،احداث دانشگاه مادران، احداث واحد فرشتگان، رونمایی از پیام رسان دانشگاه آزاد و احداث دانشگاه فرشچیان را انجام داده است.

پیام رسان دانشگاه آزاد

هم‌زمان با مراسم روز دانشجو از سامانه پیام رسان دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد. این سامانه دارای امکانات امنی همچون پرداخت و دریافت وجه، ایجاد کانال ها و گروه های متعدد و ارائه خدمات آموزشی و کمک آموزشی به دانشجویان و استادان دانشگاه آزاد است.

دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه حقیقی با یک میلیون و ۳۲۰ هزار نفر جمعیت است؛ به همین خاطر راه اندازی پیام رسان دانشگاه آزاد در اولویت کارهای رئیس دانشگاه قرار گرفت.

احداث واحد فرشتگان

دکتر طهرانچی پیشنهاد تأسیس واحد فرشتگان برای دانشجویان ناشنوا را به دانشگاه آزاد اسلامی ارائه داد و مورد استقبال قرار گرفت و پس از آن در هیأت امنای مرکزی دانشگاه مصوب شد.

این واحد دانشگاهی ویژه معلولان با عنوان واحد بین المللی فرشتگان با محوریت ناشنوایان در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی می شود.

البته واحد فرشتگان در آینده گسترش خواهد یافت و برای دیگر معلولان جسمی نیز یک فضای آموزشی ایجاد می شود.

با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، این واحد دانشگاهی از مهر ماه سال آینده فعالیت خود را رسما آغاز خواهد کرد.

احداث واحد مادران

در راستای حضور مادران خانه دار در دانشگاه و ادامه تحصیل آنان، دانشگاه آزاد واحد مادران را راه اندازی کرد تا دانشجویان برای پیشرفت علمی راهی دانشگاه شوند.

دانشگاه مادران فضایی است که در آن علاوه بر کلاس‌های دانشگاهی، مهدکودک و خدمات مشاوره‌ای نیز وجود دارد.

نخستین مجتمع مادران در واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری تاسیس شد و به زودی واحدهای دیگری هم راه‌اندازی خواهد شد.

احداث دانشگاه فرشچیان

تربیت هنرمند ایرانی-اسلامی برای آینده ایران، حدود 20 سال پیش بود که در فرهنگستان هنر مطرح شده و به عنوان هدفی برای تاسیس یک دانشگاه در ایران مطرح شد. استاد محمود فرشچیان بارها بر ضرورت تاسیس دانشگاه هنرهای ایرانی- اسلامی تاکید کرده است.

روند تاسیس این دانشگاه به اندازه ای طول کشید که استاد فرشچیان در مهر ماه 96 اعلام کرد که از تاسیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی ناامید شده است، از آنجایی که پیگیری و حمایتی از سوی سازمان‌های متولی ازجمله سازمان میراث فرهنگی صورت نگرفت،‌ دانشگاه آزاد اسلامی داوطلب شد تا از این طرح حمایت کند.

در همین راستا محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در 4 مهر ماه سال جاری؛ با صدور حکمی بهمن نامور مطلق را به مدت سه سال به سمت سرپرست و مسئول راه اندازی دانشگاه هنرهای اسلامی_ایرانی استاد محمود فرشچیان منصوب کرد.

اجرای طرح پایش در دانشگاه آزاد اسلامی

روز دوشنبه ششم آذر ماه 97 طرح پایش (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای) دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر ولایتی رئیس هیأت امنا و هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مدیران، روسای استان‌ها، استادان و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد.

در طرح پایش ۵۰ چالش جزئی کشور، ۹۴۴ برنامه پژوهشی و ۸ برنامه علمی که در آینده به ۴۰ برنامه ارتقا خواهند یافت، ۱۱۲ استاد از سراسر کشور در این طرح مشارکت داشته و ۵۳۶۹ موضوع رساله تدوین و برنامه‌ریزی شده است.

همچنین قرار است در تمام واحدهای بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی هم این طرح اجرا شود.

توسعه واحد های برون مرزی

دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون واحدهای لبنان، امارات، افغانستان، آکسفورد راه اندازی کرده است. دانشگاه آزاد اسلامی مقدمات ایجاد شعب جدید در عمان، سوریه و عراق را فراهم کرده است. البته مراحل اولیه تاسیس واحد های برون مرزی سپری شده است.

بحث الهام بخشی جزو اهداف دانشگاه آزاد در واحد های برون مرزی است که دکتر طهرانچی این هدف را مشخص کرده و در رابطه با آن هم تاکید زیادی دارد تا دانشگاه آزاد بتواند در واحد های برون مرزی الهام‌بخش دانشجویان خارجی باشد.

مهارت آموزی و اشتغال‌زایی در دانشگاه آزاد اسلامی

با توجه به اجرای طرح پایش دیگر هیچ استادی نمی‌تواند از مهر ماه سال آینده خارج از سامانه، پایان نامه خود را به فروش برساند و به زودی این طرح در تالار گفت‌وگو راه‌اندازی می‌شود.

در این طرح تمام پایان نامه‌ها تحت بازرسی قرار خواهند گرفت و اگر عنوانی از مطالب ارائه شده خارج از سامانه به فروش برسد تخلف خواهد شد.

همین موضوع دلیلی است تا دانشجویان به سمت تحقیق و جست و جو بروند با اجرای طرح پایش بدون شک مدرک گرایی در جامعه کم می شود و سطح مهارت دانشجویان ارتقا خواهد یافت.

مهارت آموزی و اشتغال‌زایی جزو اهداف رئیس دانشگاه آزاد اسلامی است تا دانشجو درکنار تحصیلات مهارت بالایی هم داشته باشد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چهار کارکرد دانشگاه را آموزش، تولید علم و افزایش مستندات نوین علمی، حل مسئله و نیز تعالی فردی و اجتماعی (فرهنگی) برشمرده است.

بسته های حمایتی برای کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و با تصمیم هیأت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مقرر شد به‌منظور حمایت مالی از کارکنان غیر‌هیأت علمی دانشگاه، نسبت به ارائه بسته حمایتی اقدام شود.

حداقل و حداکثر بسته حمایتی مالی از ۲ میلیون ریال تا ۴ میلیون ریال خواهد بود که به صورت فصلی برای سه ماهه سوم و چهارم سال جاری در نظر گرفته شده است.

تخفیف شهریه برای دانشجویان متاهل

دانشجویانی که در طول تحصیل ازدواج می کنند؛ اگر در مقطع کارشناسی باشند به طور کامل از دادن شهریه ترمی که در آن قرار دارند معاف خواهند شد.

اگر این دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی باشند تا 50 درصد تخفیف شهریه شامل حالشان خواهد شد؛ همچنین نکته مهم دیگر آن است که دانشگاه آزاد ارتباط حداکثری با دانشجویان در بحث ارائه خدمات داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989174

وب گردی

وب گردی