یک دهه دغدغه ترویج مسئولیت اجتماعی  به ثمر نشست

دبیرهمایش و مدیرعامل مؤسسه خیریه محک گفت : این سازمان در مقدمه اولین برنامه استراتژیک خود، در سال 1385 به موضوع ترویج مسئولیت اجتماعی و نخستین گام تحقق این هدف برگزاری نمایشگاه پوستر با موضوع سرطان کودک و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها در سال 1388 بود و پس از آن مقرر شد هر دو سال یک بار به مناسبت جهانی سرطان کودک همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با هدف ترویج این مفهوم نوین برگزار شود.

به گزارش ایسکانیوز، آراسب احمدیان با بیان رویکرد همایش‌های برگزار شده در سال‌های گذشته گفت: مؤسسه خیریه محک اولین و دومین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را در سال 1389 و 1391 با محوریت مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و سرطان کودک برگزار کرد. این همایش‌ در سال 1393 با رویکرد توسعه پایدار و در سال 1395 با رویکرد گذر از مرحله تئوری به عملی در حوزه مسئولیت اجتماعی برگزار شد.

دبیر این همایش ادامه داد: امسال در پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها محورهایی چون مدل‌های برنامه‌ریزی، مدل‌های اجرا و استانداردهای گزارش‌دهی در زمینه مسئولیت اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. گروه‌های هدف این رویداد تخصصی صاحبان صنایع، اتاق‌های بازرگانی، بنگاه‌های اقتصادی، دولتمردان و سیاست‌گذاران، اساتید و دانشجویان حوزه مدیریت و اقتصاد، مدیران ارشد و متخصصان شرکت‌های خصوصی و دولتی با تمرکز بر فعالیت در حوزه مسئولیت اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و مؤسسات همکار بین‌المللی خواهند بود.

قابل اعتمادترین شاخص ارزیابی و سنجش CSR در جهان‌

احمدیان با اشاره به برپایی کارگاه این همایش که در روز دوم و با هدف معرفی گزارش‌دهی استاندارد بر اساس مدل GRI، شناسایی شاخص‌ها و مفاهیم اصلی آن در ارائه گزارشات سازمان‌ها برگزار می‌شود، افزود: در این کارگاه سنجش تأثیرگذاری برنامه‌ها و سیاست‌گذاری نهادها و شرکت‌ها در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و به موجب آن ذیربطان می‌توانند متناسب با نیازهایشان به اطلاعات دقیق و شفافی دسترسی یابند. لازم به ذکر است گزارش‌دهی بر اساس این مدل امروزه به عنوان قابل اعتمادترین شاخص ارزیابی و سنجش در جهان شناخته شده و در برگیرنده حوزه‌های فعالیتی در زمینه‌هایی چون اقتصادی، محیط‌زیست، نیروی کار، حقوق بشر، جامعه و مسئولیت‌پذیری در قبال محصولات و خدمات هر سازمان تولید کننده و هر نهاد ارائه دهنده خدمات است.

عملیاتی‌سازی پروژه‌های مسئولیت اجتماعی

دبیر این همایش همچنین با اشاره به همراهی اتاق‌های بازرگانی کشور، اساتید دانشگاهی معتبر جهان و ایران، مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین سازمان مدیریت صنعتی در برگزاری همایش دوسالانه مسئولیت اجتماعی شرکت‌های سال 1397 افزود:پروژه‌های مشترک مسئولیت اجتماعی بین خیریه‌ها و مؤسسات اقتصادی رابطه‌ای دو سویه ایجاد می‌کند و سرمایه اجتماعی سازمان‌های مردم‌نهاد در کنار سرمایه اقتصادی بنگاه‌ها قرار می‌گیرد بنابراین می‌توان گفت دو گروه طرفین یک معامله نیستند، بلکه شرکای استراتژیک یکدیگر محسوب می‌شوند که برای رسیدن به هدف مشترکی که خلق ارزش‌های جدید اقتصادی و اجتماعی در جامعه است تلاش می‌کنند. بی شک بدون همراهی متخصصان، سازمان‌ها و شرکت‌های ملی و بین‌المللی برگزاری چنین رویدادی مقدور نیست که از همراهی و تلاش ارزشمند آنها قدردانی می‌کنیم.

احمدیان در پایان به افتتاح مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک در حاشیه چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: کمک اهدایی بنگاه اقتصادی در این پروژه زمینه تولید ارزش افزوده‌ را برای محک و ایشان فراهم کرد چرا که با ایجاد این مرکز، فرصت زندگی برای افراد زیادی ایجاد شده است. به عبارتی این مشارکت تنها یک بار مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه در آینده و با توسعه این مرکز و ارائه خدمات درمانی تخصصی در حوزه پیوند، ظرفیتی برای ارائه خدمات به همه بیماران نیازمند به پیوند ایجاد می‌شود.

محک باور دارد همکاری میان سازمان‌های مردم‌نهاد، بنگاه‌های اقتصادی و دولت موجب عملیاتی شدن پروژه‌‌های مسئولیت اجتماعی و در نتیجه رفع مسائل جامعه در قالب آنها می‌شود. این سازمان قصد دارد با همکاری مؤسسات آموزشی و پژوهشی و در انطباق با استانداردهای بین‌المللی موجود در این حوزه، با استفاده بهینه‌ از منابعی که حاصل کمک‌های مردمی است، روزهای سخت درمان کودکان مبتلا به سرطان کوتاه‌تر و اثر بخش‌تر شود و مؤسسه محک ضمن دعوت از اساتید محترم دانشگاه، پژوهشگران، مدیران بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌های مردم‌نهاد جهت شرکت فعال در این همایش امیدوار است این برنامه همچون چهار همایش برگزار شده در گذشته موجب ترویج این مفهوم و توسعه عملی آن در جامعه شود. محک در راستای عمل به پاسخگویی و شفافیت و با هدف هم‌افزایی و مشارکت علاقه‌مندان، در نظر دارد تا از طریق کانال‌های ارتباطی خود و دیگر رسانه‌ها، نیکوکاران و ذیربطانش را نسبت به روند این همایش و سایر اطلاعات و نتایج آن به طور مداوم آگاه سازد.

به گزارش ایسکانیوز، پنجمین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به مناسبت روز جهانی سرطان کودک 6 و 7 اسفند ماه با محوریت «مدل‌های برنامه‌ریزی، مدل‌های اجرا و استاندارهای گزارش‌دهی» در مؤسسه خیریه محک برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 989175

وب گردی

وب گردی