ادعای مقام آمریکایی درباره نقش ایران در یمن

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا بار دیگر ادعاهای بی پایه و اساسی را علیه نقش جمهوری اسلامی ایران در تحولات یمن مطرح کرده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز به نقل از رویترز، تیموتی لیندرکینگ معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خلیج فارس در اظهاراتی در کنفرانس ابوظبی ادعا کرد: آمریکا بر این باور است که یمن باید شامل هیچ گونه تهدیدی از سوی شبه نظامیان مورد حمایت ایران علیه عربستان سعودی و امارات متحده عربی نباشد.

وی در ادامه افزود: ایالات متحده دولت یمن که مورد حمایت عربستان سعودی است، و همین طور جنبش حوثی ها را که مورد حمایت ایران است، تشویق می کند تا به طور کامل در مذاکرات صلح در سوئد تعامل کرده و مشارکت کنند.

لیندرکینگ گفت: فشارهایی در سیستم ما وجود دارد تا یا از منازعه و جنگ خارج شویم یا حمایت خود از ائتلاف را پایان دهیم، اقدامی که ما از طرف دولت به شدت مخالف آن هستیم. ما بر این باوریم که حمایت از ائتلاف سعودی لازم و ضروری است. این یک پیام نادرست و اشتباه را ارسال خواهد کرد اگر ما حمایت خود از ائتلاف را متوقف کنیم.

آمریکا ماه گذشته عملیات سوخت رسانی به جنگنده های متجاوز ائتلاف را متوقف کرد.

اظهارات این مقام آمریکایی در شرایطی است که سوئد میزبان نخستین دور از مذاکرات صلح یمن با هدایت سازمان ملل است.

معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خلیج فارس اظهار داشت: مذاکرات صلحی که از هفته گذشته آغاز شده است، نخستین گام مهم در پایان دادن منازعه و جنگی است که موجب کشته شدن ده ها هزار نفر از مردم شده و میلیون ها نفر دیگر را با قحطی و گرسنگی روبرو کرده است.

وی افزود: هیچ توهمی وجود ندارد که این روند ساده نخواهد بود ولی نشانه هایی از مذاکرات سازنده وجود دارد و واشنگتن می خواهد شاهد نتایج قطعی و مشخص از این نشست ها باشد که متمرکز بر اقدامات و تدابیر اعتماد ساز و یک دولت انتقالی در یمن باشد. در یمن آینده هیچ جایگاهی برای تهدید ناشی از شبه نظامیان مورد حمایت ایران علیه عربستان سعودی و امارات متحده عربی وجود نخواهد داشت. ائتلاف به مقابله و جنگ علیه القاعده و تروریست های داعش در یمن ادامه می دهد.‎

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی است که تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ یمن تاکنون ناموفق بوده و تلاش های گروه های حقوق بشری برای مجازات و محاکمه عاملان اصلی نقض حقوق بشر در یمن نیز تاکنون به جایی نرسیده است.

ائتلاف متجاوز سعودی از سال 2015 میلادی تاکنون خاک یمن را آماج حملات بی‌رحمانه خود قرار داده است. در این مدت هزاران نفر از غیرنظامیان بی گناه به شهادت رسیده و میلیون ها نفر آواره شده اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989205

وب گردی

وب گردی