رشد جایگاه رایانش ابری

رایانش ابری با استفاده از فناوری، سرویس‌ها و کاربردهایی که مشابه آن‌ها در اینترنت وجود دارد، یک سرویس با انتخاب آزاد سودمند را فراهم می‌آورد که امروزه گرایش به سمت این فناوری در حال رشد است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه غالب مردم حتی اگر دقیقا ندانند که ابر چیست؛ اما می‌دانند که ابر مسئله‌ مهمی است. زیرا به طور مداوم از روزنامه‌ها مقالات و برنامه های رادیویی و تلویزیونی با اسم رایانش ابری آشنا شده‌اند. عبارت درون ابر وارد زبان محاوره‌ای، متخصصین IT شده است. دولت ایالت متحده پروژه‌ی ابر را برای تعامل بهتر با شهروندان آمریکا راه اندازی کرد، هم‌چنین حدود 75 درصد توسعه‌دهندگان مایکروسافت در حال حاضر روی «محصولات مرتبط با ابر» کار می‌کنند و آنچه که از نمای بیرونی ابر به چشم می‌آید، نهادی غیر مشخص و بی‌نظم است.

اما در حقیقت ابر چیزی است که مدت هاست از آن استفاده می‌کنید. ابر از یک جنبه همان اینترنت با همان استانداردها و پروتکل‌های مرتبط است که مجموعه‌ای از وب سرویس‌ها را برای ما فراهم می‌آورد. هنگامی که اینترنت را به عنوان ابر ترسیم کنیم، در واقع یکی از مشخصه‌های ضروری رایانش ابری را برجسته کرده‌ایم و آن مشخصه، انتزاع است. در ابر منابع مشترک بوده و در صورت نیاز بخش‌بندی می‌شوند و ارتباطات مبتنی بر استاندارد هستند.

اینترنت به‌عنوان شبکه‌ای از شبکه‌ها شروع به کار کرد و سپس معماری‌اش به صورت مستقل شکل گرفت به گونه‌ای که هم‌اکنون متکی بر هیچ شبکه‌ اختصاصی نیست. چیزی که در اصل برای معماری اینترنت لحاظ شده بود هرگز پیش‌بینی نمی‌شد که تا این اندازه توسعه‌پذیر باشد. توسعه‌پذیری ویژگی دوم رایانش ابری است. سومین مشخصه‌ رایانش ابری که از نظر اهمیت با موارد پیشین برابر است، «محاسبات سودمند» و فراهم آوردن مدل پرداخت در ازای استفاده است. محاسبه‌ سودمند برای دهه‌ها آرزوی محققین و متخصصان کامپیوتری بوده است. با مدل محاسبات سودمند، یک برنامه‌ کوچک می‌تواند کار خود را آغاز کند و در زمانی که ضرورت ایجاب کرد منابعش توسعه پیدا کند. این خصیصه موجب می‌شود تا برنامه‌ها بی‌جهت حجم عظیم منابع را در اوقات غیرضروری به صورت بیکار در اختیار نداشته باشند و این منابع در زمان لزوم ارائه گردد.

به نظر می رسد که نزدیک‌ترین تعریف به ابر خوشه‌ای از کامپیوترها (مراکز داده های تا حد زیادی گسترده شده با مزارع سرور) که ارائه دهنده منابع و خدمات روی شبکه هستند، باشد.

برخی ویژگی های ابر

  • برنامه‌های درون ابر جایگزین برنامه‌‌هایی خواهند شد که هم‌اکنون به صورت محلی در دستگاه‌های‌تان قرار دارند.
  • اطلاعات ارزان‌تر می‌شود، دسترسی و یافتن‌شان آسان‌تر میشود؛ زیرا ابر توسعه برنامه و اتصال به شبکه‌های آنلاین را ارزان می کند.
  • ابر سرویس‌های اجتماعی نوین را با اتصال کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی که خود ترکیبی از چند سرویس مختلف ابر هستند، میسر می‌سازد.
  • ساخت برنامه‌های جدید آسان‌تر خواهد شد و مبتنی بر بخش‌های ماژولار استاندارد خواهد بود.
  • نقش سیستم‌های عامل اختصاصی در پردازش‌ها و رایانش‌های روزمره تقلیل می‌یابد.
  • قادر خواهید بود در تمام اوقات از هر جایی به ابر متصل شوید.

فناوری ابر همچنان می تازد

خبرها حاکی از این است که تا سال آینده فناوری ابر ۶۵% بازار کار جهان را تسخیر کند این نتایج از انتشار گزارش های گوگل در مورد پیشرفت این فناوری در حوزه کسب و کار به دست می آید.

بررسی ها نشان می دهد که در سال 2015 تنها 24 درصد از مشاغل از ابر استفاده می کردند درحالی‌که این رقم در سال 2018 به 44 و 2019 به 65 درصد افزایش خواهد یافت.

۷۰ درصد از صاحبان مشاغل در حوزه فناوری اطلاعات گفته‌اند که در فناوری کلود سرمایه‌گذاری متوسط یا جدی صورت خواهند داد و ۵۲ درصد از مدیران شرکت‌های بزرگ فاوا گفته‌اند که در سال ۲۰۱۸ در حوزه کلود سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ (این رقم در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۹ درصد بوده است.)

صرف بودجه در حوزه کلود در بخش خدمات عمومی و زیرساخت‌ها با افزایش ۲۳ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۶۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. همچنین در سال ۲۰۱۸ در حدود ۷۳.۶ میلیارد دلار به خدمات نرم‌افزاری (SaaS) اختصاص‌یافته که محبوب‌ترین شاخه از این خدمات محسوب می‌شود.

مزایای رایانش ابری، فروشندگان جدید نرم‌افزار را قادر کرده برنامه‌های سودمند را در شرایطی بسازند که برای مردم با هزینه‌ بسیار کمتری نسبت به نرم‌افزارهای بسته‌بندی شده، تمام می‌شوند. نمودار زیر نتیجه جستجوی واژه cloud compiuting را در گوگل ترند نشان می دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989235

وب گردی

وب گردی