دانشگاه الزهرا به دنبال مالکیت اراضی نبوده است

معاون مدیریت حقوقی دانشگاه الزهرا در نشست خبری در زمینه مسائل مطرح شده پیرامون "اجرای احکام قضایی اراضی دولتی مورد بهره برداری دانشگاه الزهرا"توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آزیتا مطیعیان، معاون مدیریت حقوقی دانشگاه الزهرا در نشست خبری با موضوع پاسخگویی به مسائل مطرح شده پیرامون "اجرای احکام قضایی اراضی دولتی مورد بهره برداری دانشگاه الزهرا" اظهار داشت: از ابتدای واگذاری در سال 1382 همراه تیم حقوقی بودم و در تمام این سال ها به عنوان همیار در خانه های ساکنان منطقه حضور پیدا کردم. شروع صحبت های من به قبل از واگذاری برمی گردد. صحبت های من کاملا مستند است و در دادگاه بررسی شده است.

وی ادامه داد: پایه گذاری این اراضی در سال 1317 بوده است، کارخانه ای توسط ارتش متفقین با هدف تامین تجهیزات جنگی احداث و اداره می شود. سپس دولت تغییری در خط تولید می دهد و ماشین آلات و چراغ های نفتی تولید می کند. هنوز هم سقف خانه ها یکپارچه است و به منظور خانه های سازمانی ساخته شده است. خود ساکنان هم بر این ادعا، صحه گذاشته‌اند. در سال 1338 کارخانه ثبت و دولتی می شود. اولین سند ثبتی در سال 1347 به نام کارخانجات سهامی ونک و تحت مدیریت وزارت آموزش و پرورش صادر می شود.

معاون حقوقی دانشگاه الزهرا تصریح کرد: در ادامه فقط سهام کارخانه به وزارت راه و ترابری انتقال داده می شود. در سال 1354، کارخانه از این محل می رود ولی به دلایلی تا سال 1358 طول می کشد. وزارت آموزش و پرورش صورت جلسه ای را تنظیم می کند که این مستندات بر دولتی بودن اراضی تاکید دارد. خانه های سازمانی هم در همان مساحت 51 هزار و 760 متر بوده و هستند. در ادامه راه آهن، اراضی را برای ساختمان هنرستان شماره 2 از وزارت آموزش و پرورش درخواست می کند چون اراضی دولتی بوده، بهره بردارش می تواند هر نهاد دولتی باشد.

مطیعیان خاطرنشان کرد: شرکت تجهیزات ایمنی راه ها قرار بود خانه های سازمانی را مانند کارخانه از این اراضی منتقل کند اما به دلایلی این اقدام را انجام نمی دهد، ساکنان را تغییر داده و حتی خانه هایی را نیز اجاره می دهد. در این میان قوانین فروش خانه های سازمانی مصوب می شود.

وی اظهار داشت: کمیسیونی در دولت تشکیل می شود تا شرایط خانه های سازمانی را بررسی کند. باید توجه کنیم شرکت تجهیزات ایمنی راه ها سمتی در فروش املاک نداشته است. علیرغم اینکه برخی از وزاری وقت راه دستورهایی را صادر می‌کنند اما در عمل اتفاقی رخ نمی دهد. شرکت تجهیرات ایمنی راه ها باید این موضوع را پیگیری می کرد، حتی اداره ثبت به شرکت تجهیزات ایمنی راه ها اعلام می کند هیچ حقی در این املاک ندارد.

معاون حقوقی دانشگاه الزهرا افزود: دانشگاه الزهرا از سال 1344 همسایه این اراضی بوده و از آنجایی که فضای کمی داشته، از دهه 60 درخواست بهره برداری کرده است. پیگیری های دانشگاه تا سال 1380 ادامه پیدا کرد و در نهایت مسئولان به جمع بندی و صورت جلسه ای می رسند که بر مبنای آن، سیر قانونی بهره برداری از اراضی دولتی توسط دانشگاه صادر می شود. وزارت دارایی گواهی بند دال صادر می کند و اینطور نبوده که دانشگاه الزهرا به دنبال مالکیت نبوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 989242

وب گردی

وب گردی