خدمات پژوهشی و آزمایشگاهی پژوهشگاه صنعت نفت به دانشجویان ارشد و دکتری

رئیس تحصیلات تکمیلی و امور هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت، با تاکید بر اینکه دانشجویان صرفا با ارئه معرفی نامه از دانشگاه می‌توانند از خدمات پژوهشگاه نفت بهره‌مند شوند، گفت: هم اکنون این پژوهشگاه تعاملات گسترده‌ای با دانشگاه‌های مختلف کشور به ویژه دانشگاه واحد علوم تحقیقات و دانشگاه آزاد اسلامی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، پژوهشگاه صنعت نفت در آغاز با نام اداره توسعه تحقیقات شرکت ملی نفت ایران در سال 1338 تاسیس شد و هدف اولیه آن، تحقیق و پژوهش در زمینه کاربرد مواد نفتی بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نام این سازمان به مرکز پژوهش و خدمات علمی تغییر یافت و به توسعه فعالیت ‌ها در راستای اهداف موردنظر پرداخت. در سال 1368، این مرکز، طبق موافقت‏ نامه اصولی شورای گسترش وزارت فرهنگ و آموزش عالی، پژوهشگاه صنعت نفت نام گرفت و با هدف انجام تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای، به فعالیت‏ های خود ادامه داد.

می توان گفت، راهبرد پژوهشگاه صنعت نفت، ایجاد ارزش افزوده از راه تولید و تجاری‏ سازی فناوری با رویکرد اصل انجام پژوهش برای توسعه و داخلی‌سازی فناوری‏‌های جدید است. فعالیت ‏های پژوهشگاه در سه مجموعه «پردیس پژوهش و توسعه صنایع بالادستی نفت»، «پردیس پژوهش و توسعه صنایع پایین‏‌دستی نفت» و «پردیس پژوهش و توسعه انرژی و محیط زیست» انجام می‏ شود.

مأموریت پژوهشگاه صنعت نفت؛ ایجاد، توسعه و روزآمد کردن دانش و فناوری های مرتبط با صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و تأمین خواسته ها و جلب رضایت مشتریان از طریق انجام تحقیقات بنیادی، توسعه‌ای، کاربردی، انتقال دانش فنی و ارائه خدمات علمی آزمایشگاهی - مشاوره ای در جهت توسعه پایدار، رفاه و آسایش ملی است.

از آنجا که تحقق اهداف فوق بدون مشارکت کارکنان امکان پذیر نیست لذا به تمامی افرادی که تحت کنترل پژوهشگاه کار می‌کنند خط مشی خود را ابلاغ نموده و آنها را ملزم به اجرای این برنامه ها می نماید. بدیهی است در دوره زمانی معین، اثربخشی و بهبود مستمر سیستم ها به منظور رفع مشکلات و موانع احتمالی، مورد ارزیابی و بازنگری قرار می‌گیرد.

ترانه جعفری رئیس تحصیلات تکمیلی و امور هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گفت: پژوهشگاه صنعت نفت بنا به مسئولیت اجتماعی، ارتباط گسترده‌ای با دانشگاه‌های مختلف کشور دارد. به طوری که از دهه 80 تقریبا تعداد کثیری از دانشجویان در مقاطع ارشد و دکتری پژوه‌های تحقیقاتی خود را در پژوهشگاه صنعت نفت انجام می‌ دهند.

وی تصریح کرد: این پژوهشگاه با دانشگاه‌های مادر، تفاهم‌نامه‌های زیادی را به امضاء رسانده است. ما به دو صورت در پژوهشگاه به دانشجویان ارائه خدمات می‌دهیم. نخست اینکه دانشجو براساس تفاهم نامه هایی که قبلا منعقد شده است و دیگر اینکه برای تسهیل کار و بدون تفاهم نامه خدمات را در اختیار دانشجویان قرار می‌هیم.

جعفری افزود: روش کار بدین صورت است که دانشجو نامه را به عنوان معرف از دانشگاه دریافت و به پژوهشگاه صنعت نفت ارائه می دهد تا با یک استاد راهنما از طرف دانشگاه و یک استاد راهنما از طرف پژوهشگاه نیرو فعالیت خود را شروع کند. اکثر پژوهش‌های بیشتر روی مسائل و راهبردهای وزارت نفت که در پژوهشگاه تعریف شده است، انجام می‌شود. دانشگاه تهران صدر نشین است؛ اما دانشگاه‌های شهرستان‌ها به دلیل بعد مسافت زیادی کمتر در پژوهشگاه نفت حضور پیدا می کنند. ما در زمینه‌های پردیس پایین‌دستی، پریس بالادستی و انرژی و محیط زیست که پژوهشگاه نفت تعریف شده، دانشجو را پذیرش می کنیم. در پردیس پایین دستی در زمینه کاتالیست، شیمی، پتروشیمی، پلیمر، پالایش و گاز؛ در پردیس انرژی و محیط زیست در مباحثی مثل انرژی محیط زیست و خوردگی؛ در پردیس بالادستی در زمینه مهندسی نفت، علوم زمین و اکتشافات و تولید و بهره‌برداری از منابع ذخایر نفتی به دانشجویان ارائه خدمات می‌دهیم.

وی تاکید کرد: صرفا با معرفی نامه از دانشگاه، دانشجو می‌تواند از خدمات پژوهشگاه نفت بهره مند شود. نوع دیگر خدمات ما این است که دانشجو در دانشگاه‌ کارهای آزمایشگاهی را انجام می دهد و بعد از اینکه نمونه آن سنتز شد، خدمات آزمایشگاهی را مرتبط با صنعت نفت را دریافت می کند.

ما با دانشگاه های تربیت مدرس، شریف، دانشگاه پلی تکنیک، علم و صنعت و دانشگاه واحد علوم تحقیقات و دانشگاه آزاد اسلامی تبادل اطلاعات می کنیم.

وی ادامه داد: همچنین پژوهشگاه صنعت نفت در دهه 90 دانشجوی دکتری پژوهشی را از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش تا سال 95 پذیرش می‌کرد و هم‌اکنون دانشجویان دکتری در اینجا تحصیل و از امکانات پژوهشگاه استفاده می کنند. همچنین کلاس های کوتاه مدت آموزشی را نیز برگزار می کنیم. پژوهشگاه نفت به دلیل امکانات خوبی که دارد اکثر دانشجویان تمایل دارند که کارهای پژوهشی و تحقیقاتی را در این محل طی کنند. پژوهشگاه صنعت نفت در آستانه 60 سالگی قراردارد و جزو اولین پژوهشگاهی است که در کشور تاسیس شده است از رنکینگ جهانی خوبی برخوردار است.

گفتنی است، ارائه خدمات علمی-آزمایشگاهی، ارائه مشاوره برای بهینه ‏سازی و رفع تنگناهای صنایع با اولویت صنعت نفت، اکتشاف و ارزیابی منابع هیدروکربوری و توسعه روش ‏های ازدیاد برداشت، اتخاذ رویکرد افزایش تولید کوتاه ‏مدت با تاکید بر روش چاه ‏محور، شناسایی منابع هیدروکربوری غیرمتعارف، مطالعات جامع مخازن و ارائه برنامه توسعه میدان، شناسایی، ارزیابی و ساخت کاتالیست، رفع معضلات صنایع نفت و گاز به کمک نانوفناوری، توسعه فنی، انتقال و بومی کردن فناوری‏های پالایشگاهی، ارائه لیسانس ‏ها و طراحی واحدهای تحت لیسانس پالایشگاه‏ های نفت و میعانات گازی، توسعه پژوهش‌های مرتبط با بهبود و ارتقای کیفیت فراورده ‏های نفتی، توسعه روش‏ های تصفیه و انتقال گاز و تبدیل آن به دیگر محصولات با ارزش، سنتز و فرمولاسیون مواد شیمیایی برای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، شبیه‏ سازی فرایندهای صنایع نفت و پتروشیمی به کمک نرم‏ افزارهای مهندسی مرتبط، شناسایی و کاربرد پلیمرهای ویژه در صنایع، توسعه دانش فنی و بومی ‏سازی فرایندها، طراحی مفهومی، بنیادی، تفصیلی و رفع مشکلات صنایع مرتبط، ساخت پایلوت‏های مهندسی، مدل‏سازی و شبیه ‏سازی فرایندها، توسعه و انتقال فناوری ساخت تجهیزات صنعت نفت، ارائه فناوری‏ های نوین در رفع آلودگی آب، هوا، خاک و حفاظت از تاسیسات نفتی از جمله اهداف و سیاست پژوهشگاه صنعت نفت است.

پژوهشگاه صنعت نفت خدماتی را در حوزه‌های پژوهش شناسایی و ارزیابی مواد شیمیایی و پلیمری، پژوهش ژئوشیمی، کاتالیست و نانو فناوری، پژوهش و فناوری حفاری، خدمات مشاوره ای حوزه پژوهش ژئوفیزیک، پژوهش و فناوری سنگ مخزن، خدمات پژوهشی حوزه پژوهش و فناوری سنگ و سیال مخزن، خدمات پژوهشی حوزه پژوهش زمین شناسی، خدمات پژوهشی حوزه مطالعات ازدیاد برداشت و خدمات مشاوره ای حوزه مطالعات مخازن و سایر موضوعات ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989244

وب گردی

وب گردی