اختیارات مسئولان پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی باید افزایش یابد

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی گفت: نامشخص بودن تفویض قانونی اختیارات مسئولان پژوهشی دانشگاه آزاد از عمده‌ترین چالش‌‌‌های بخش پژوهش است و برای انعقاد قرارداد با ارگان‌های مختلف نیازمند مجوز از سازمان مرکزی هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند؛ همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهشی واحد تهران مرکزی انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر علی نیازی معاون پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی درگفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی و مشکلات و چالش‌های پیش‌ رو گفت: در حال حاضر، یک مرکز رشد و 15 واحد و هسته فناور در واحد تهران مرکزی داریم و بیش از 10 شرکت دانش بنیان در این واحد دانشگاهی درحال دریافت مجوز نهایی برای فعالیت و تجاری سازی قرار دارند. تولید لامپ‌های هوشمند که در ساختمان‌های مسکونی کاربرد دارد و در خود واحد تهران مرکزی از این محصولات استفاده شده از دستاوردهای قابل توجه در این مراکز است؛ همچنین در بحث نانو هم تولید محصولاتی چون اکسید روی و نقره داشتیم که به مرحله آزمایشگاهی و نیمه صنعتی رسیده است و در مجموع حدود 500 میلیون تومان از فعالیت‌‌‌ها‌ی این مراکز درآمدزایی داشتیم. کلیه محصولات تولید شده در مراکز رشد تهران مرکزی در مرحله تجاری سازی قرار دارد.

وی افزود: با توجه به محوریت دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی در مهندسی علوم ورزشی و محیط زیست با ارگان‌‌ها و سازمان‌‌‌های مختلف در راستای همین موضوعات قراردادهایی منعقد کردیم از جمله با پدافند غیر عامل با رویکرد محیط زیست در راستای بحث‌های شیمیایی و ایمنی قراردادهای خوبی منعقد شد همچنین با پژوهشکده مرمت و بافت میراث فرهنگی نیز قراردادهایی منعقد کردیم. با شهرداری‌ها از جمله شهرداری کرج هم تفاهم‌‌نامه همکاری داشتیم و در حال انعقاد قراردادی با شرکت نفت هستیم که 2 میلیارد تومان برای ما درآمدزایی خواهد داشت و در مجموع در سال جدید حدود 30 قرارداد و تفاهم نامه همکاری داشتیم.

نیازی درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی متذکر شد: عمده‌ترین منبع درآمد در کلیه واحدهای دانشگاه آزاد از طریق درآمدهای شهریه‌ای است و واحد تهران مرکزی با در اختیار داشتن 160 کارگاه و آزمایشگاه درسطح استان تهران سرویس دهی خوبی به کلیه واحدهای این استان دارد و بسیاری از واحدهای استان تهران از امکانات آموزشی و تحقیقاتی این آزمایشگاه‌ها بهره‌مند می‌‌شوند که درآمدزایی مناسبی هم برای ما دارد.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران مرکزی درباره چالش‌ها و مشکلات پیش رو در امور پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: نامشخص بودن تفویض قانونی اختیارات مسئولان پژوهشی دانشگاه آزاد از عمده‌ترین چالش‌‌‌های بخش پژوهش است و برای انعقاد قرارداد با ارگان‌های مختلف که بیشترین بخش درآمدهای غیرشهریه‌ای را تشکیل می‌‌دهد نیازمند مجوز از سازمان مرکزی هستیم. آنچه مسلم است، پژوهش بدون تفویض معنی ندارد باید اختیار عمل مسئولان پژوهشی افزایش یابد، از سوی دیگر عدم حمایت دولت و تبعیض میان دانشگاه‌های دولتی و آزاد نیز از دیگر موانع پیش روی امور پژوهشی است.

وی متذکر شد: ماموریت گراشدن واحدهای مختلف منجر به تخصصی و کاربردی شدن پایان‌نامه‌های دانشجویی شد تا جایی که 14 دانشکده واحد تهران مرکزی در این مسیر حرکت کردند و راه‌اندازی سامانه پایش و قرار گرفتن پایان‌‌نامه‌ها در مسیر حل مشکلات و مسائل کشور شروعی است مناسب برای توسعه پژوهش کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی در کشور که دستاوردی بزرگ در امر پژوهش به شمار می‌‌رود و حرکت درست در این مسیر خلأهای موجود در مسیر پژوهش را هموار می کند.

واحد تهران مرکزی اولین و بزرگ‌ترین واحد از این مجموعه بزرگ دانشگاهی است که در مرداد ماه 1361 فعالیت آموزشی خود را با ایجاد 6 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی و یک رشته در مقطع کاردانی و پذیرش 200 دانشجو آغاز کرد و به تناسب دستیابی به امکانات، مسیر توسعه و رشد کمی و کیفی را پیمود به نحوی که امروز در مجموع 15 دانشکده مجری 595 رشته – گرایش تحصیلی در شاخه های علوم پایه ، فنی و مهندسی ، علوم انسانی ، هنر و معماری و تربیت بدنی در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری است با برخورداری از 157 هزار متر مربع فضای آموزشی از جمله 3 مجتمع بزرگ دانشگاهی با شرایطی در خور فضای مطلوب آموزشی ، تلاش در راستای تحقق اهداف مرتبط با ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش خود عاملی بوده است برای ایجاد و تجهیز 58 آزمایشگاه ، 56 کارگاه ، 3 لابراتوار زبان ، یک مجموعه ورزشی بزرگ و کم نظیر ، 14 کتابخانه ، مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه دیجیتالی با تجهیزات سخت افزاری و سیستم های نرم افزاری لازم است.

این واحد دانشگاهی با 56 هزار متر مربع فضای آموزشی که در دست ساخت دارد و با امکاناتی که درحال حاضر از آن برخوردار است با حدود 60 هزار دانشجو ، هزار عضو هیات علمی و نهصدو پنجاه کارمند به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه آموزش عالی کشور از اعتبار ملی و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 989255

وب گردی

وب گردی