کارشناسان برنامه بین المللی آب در مشهد گرد هم آمدند

سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: کارشناسان دو برنامه بین المللی مهار خشکسالی و کم آبی در چارچوب همایش ملی فناوری های آب در مشهد گرد هم آمده اند تا نظرات علمی و کارشناسی را در این بخش مهم به اشتراک بگذارند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، محمد کافی در دومین جشنواره ملی فناوری های آب در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: ما در منطقه ای زندگی می کنیم که مهمترین معضل توسعه آن کمبود منابع آبی است و باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی افزود: تجربه نیم قرن برخورد با محیط زیست و طبیعت نشان می دهد آنچنان که باید و شاید به طبیعت احترام نگذاشته ایم و باید توجه داشته باشیم توسعه و تمدن در شرایطی معنا می شود که زیر ساخت های اصلی حیات وجود داشته باشند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: عناصر چهارگانه آب، آتش، خاک و هوا زیرساخت های اصلی توسعه هستند که نباید فدای روبناها شوند و طی سالیان گذشته عملکرد ما با تراز فرهنگی و میراث فرهنگی ایرانیان سازگار نبوده و به طبیعت ظلم شده است.

وی گفت: در دشت های ممنوعه چاه زده ایم و براساس سفارش ها به هر کسی اجازه دادیم چاه حفر کند و تا آنجا پیش رفتیم که تمامی دشت های استان با کسری مخازن رو به رو شده اند.

کافی تاکید کرد: باید ظلمی که در ۴۰ سال گذشته به طبیعت روا داشتیم را جبران کنیم و به تاریخ باشکوه خود نگاه کنیم که چگونه نظام های دقیق بهره برداری آب داشته اند و سیستم های توزیع دقیق حق آبه ها را با درس گرفتن از نیکان خود اجرایی کنیم.

وی بیان کرد: باید بیدار شویم و مماشات را کنار بگذاریم و با اقدامات ضربتی بحران را کنترل کنیم و در این راستا دانشگاه فردوسی آمادگی کامل برای همکاری در این راستا را دارد.

کمبود آب درخراسان رضوی باعث بر هم خوردن توازن جمعیت شده است

در همین راستا وحید قربانی، سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ، گفت: برگزاری این قبیل همایش ها برای ارائه گزارش کاری مدیران بسیار مناسب است و باعث شکل گیری تفکر برای حل معضلات استان و کشور خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون از ۳۷ دشت آبی خراسان رضوی ۳۴ مورد با مسئله افت سطح آب مواجه بوده که این خود منجر به فرونشست دشت ها شده است و بارندگی های استان در طول چهل سال گذشته از ۲۲۰ به ۲۰۰ میلی متر در سال رسیده است.

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: ۹۹ درصد از مساحت استان در خشکسالی قرار دارد که حدود ۱۷ درصد آن بسیار شدید بوده و همین عامل باعث شده تاتوازن جمعیتی در استان به هم بخورد و بخشی از استان مهاجر فرست و مشهد مهاجر پذیر شده است.

وی تاکید کرد: روستاها و شهرهای کویری استان با کاهش جمعیت مواجه شده و جمعیت زیادی از این روستا و شهرها مهاجرت کرده اند و برای تثبیت جمعیت باید مدیریت آب را به طور جدی دنبال کنیم.

قربانی بیان کرد: در این راستا برنامه های مشخصی تدوین شده و ما در خراسان رضوی دارای راهبرد و هدف هستیم و بخش عمده از انرژی مدیران استانی در راستای رفع چالش آبی استان صرف می شود.

وی ادامه داد: دیدگاه ما نسبت به طبیعت و محیط زیست نقش مهمی در حل معضل کم آبی دارد و اگر مسائل حوزه آب را به عنوان عنصر اصلی درطبیعت صرفا از شکل عمرانی مدیریت کنیم می توان بحران آب را به تاخیر انداخت ولی اگر این معضل به عنوان مسئله ای اجتماعی مطرح شود می توان آن را حل کرد.

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: سبک زندگی و روش های بهره برداری از آب مشکل دارد و استاندارها در صنایع و کشاورزی رعایت نمی شود و باید در این راستا به باز تعریف رابطه انسان و طبیعت بپردازیم و سبک زندگی جدیدی را تعریف کنیم.

الکساندر لیخت، سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران در همایش ملی فناوری های آب در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: امروز در این نشست علمی از دانش کارشناسی در زمینه آب بهره مند می شویم و شاهد نشست علمی اعضای «شبکه جهانی آب» و اطلاعات توسعه ای زمین های خشک (Gwaede) و نیز «برنامه ابتکار بین المللی خشکسالی» در مشهد هستیم.

وی ادامه داد: شبکه جهانی آب، سال 2005 میلادی با عضویت کشورهای ایران، چین، افغانستان و تاجیکستان با هدف همکاری برای تامین آب مناطق خشک پدید آمد.

سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: همچنین برنامه ابتکار بین المللی خشکسالی با پیشنهاد ایران در سال 2010 میلادی اجرایی شد که بستری را برای به اشتراک گذاشتن دانش در زمینه مقابله با خشکسالی فراهم می سازد.

وی از آب شیرین به عنوان منبع مهم تامین امنیت، رفاه و سلامت در جهان یاد و بیان کرد: اکنون سه میلیارد و 600 میلیون نفر در دنیا حداقل سالی یک ماه به آب شیرین دسترسی ندارند.

لیخت افزود: کمبود آب شیرین در جهان عوارض دیگری از جمله اضافه برداشت منابع زیرزمینی را به دنبال دارد. پیش بینی ها نشان می دهد شتاب خشکسالی و کمبود آب در جهان رو به افزایش و بر تولید غذا، بهداشت و سلامت تاثیر گذار است و حتی تاثیر آن در جامعه شهری می تواند بیشتر باشد.

وی ادامه داد: خشکسالی می تواند به یکی از پرآسیب ترین مخاطرات طبیعی در جهان تبدیل شود؛ با این وجود تاکنون به قدر کافی راه حل های علمی و کارشناسی این مشکل طبیعی مورد توجه قرار نگرفته مگر زمانی که موجب کمبود غذا یا کاهش سطح آب های زیرزمینی شود.

دفتر منطقه ‌ای یونسکو در تهران سال 1375 فعال شد اما سال 1382 دامنه فعالیت های خود را گسترش داد و به دفتر خوشه ‌ای یونسکو در تهران ارتقا یافت.

حوزه جغرافیایی فعالیت این دفتر شامل کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان است.

این دفتر در امور برنامه ریزی مشترک کشوری در حوزه‌های کاری بین بخشی و بین رشته ‌ای یونسکو و کمیسیون ملی یونسکو در ایران در مورد تدوین، اجرا و ارزیابی برنامه‌ ها و کارهای یونسکو فعالیت می کند.

کار اصلی دفتر منطقه ‌ای یونسکو در تهران حمایت و کمک به ترویج صلح و گفت و گوی فرهنگ ها در کشورهای عضو با همکاری بخش های برنامه ‌ای یعنی آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات است.

پروژه های بزرگ مقیاس در مشهد موظف به بازچرخانی آب می شوند

در ادامه محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد گفت:سال هاست که اساتید و دانشمندان زنگ خطر کم آبی را به صدا در آورده اند و هشدار داده اند که با این رویه استفاده از منابع آبی به زودی با بحران رو به رو خواهیم شد.

وی افزود: در همین راستا مدیریت شهری نیز با کمک و تسریع در اجرای طرح های آب و فاضلاب و در اختیار گذاشتن منابع مالی که هر ساله در بودجه شهرداری دیده می شود در این حوزه وارد شده است و سال جاری با اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان به توسعه این طرح ها و اجرایی شدن سریعتر آنها کمک کرده است.

رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: با اختصاص منابع مالی مناسب طول دوره اجرایی شدن شبکه فاضلاب مشهد به یک دوم کاهش یافته است و در همین راستا نیز لایحه ای تدوین شده است تا تمامی سازندگان پروژه های بزرگ ساختمانی موظف به بازچرخانی آب های خاکستری شوند و گروه های ساختمانی با بیش از ۵ هزار متر مربع موظف به رعایت این شرط خواهند بود.

وی گفت: اقدام دیگری که در این راستا انجام شده است این بوده است که تمامی ساختمان هایی که پروانه برای آنها صادر شده است ضمانت های اجرایی لازم را می دهند تا از لوازم کاهنده مصرف در ساختمان استفاده شود و پایانکار ساختمان بدون رعایت این شرط صادر نخواهد شد.

حیدری تاکید کرد: سالانه ۲۳ میلیون متر مکعب نیاز آبی فضای سبز مشهد است و در این راستا قرارداد احداث ۱۵ تصفیه خانه با ظرفیت ۱۳.۵ میلیون متر مکعب منعقد شده است که تا پایان سال بخشی از آن به بهره برداری می رسد و همچنین در ۸۶ درصد از فضای سبز مشهد آبیاری مکانیزه اجرا و الگوهای کشت و انتخاب گونه های مناسب با نیاز آبی کم در دستور کار است.

همایش ملی فناوری های آب به همت دانشگاه فردوسی و معاونت فناوری نهاد ریاست جمهوری به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989260

وب گردی

وب گردی