کشف کروموزوم جنسیتی جدید در ماهی

دانشمندان دانشگاه کونستانست آلمان با استفاده از روش هیبریداسیون، کروموزوم جنسی جدیدی را در ماهی های دم شمشیری ایجاد کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بر خلاف پستاندارانی که از مکانیزم کروموزوم XX، XY استفاده می کنند، ماهی ها دارای طیف گسترده ای از سیستم های تعیین جنسیت هستند و این مسئله هنوز ناشناخته باقی مانده است.

دانشمندان برای فهم بهتر کروموزوم های ماهی ها، آزمایشات هیبریداسیون مختلفی را روی سیستم های جنسی ماهی ها انجام داده اند.

دانشمندان پس از بررسی بیش از 100 نسل از ماهی که بیش از 30 سال طول کشید، یک کروموزوم جنسی تکاملی جدید به دست آوردند.

این کار نشان می دهد که هیبریداسیون می تواند تکامل کروموزوم های جنسی را تسریع کند. علاوه بر این که مطالعه اخیر بینش جدیدی را در مورد پیامدهای ژنتیکی هیبریداسیون طولانی مدت در مورد ماهی ارائه می دهد.

روش هیبریداسیون

با این که DNA ابدا شبیه یک انبار کاه نیست، اما یافتن قطعه‌ای مشخص در یک نمونه مخلوط از آن به سختی یافتن یک سوزن در انبار کاه است. در چنین مخلوطی، تمام DNAها تقریبا اندازه، ترکیب شیمیایی و شکل مشابهی دارند، در نتیجه یافتن قطعه کوچک دلخواهمان دشوار خواهد بود. خوشبختانه دانشمندان از ویژگی‌های بیوشیمیایی DNA استفاده کرده و تکنیکی به نام هیبریداسیون DNA یا DNA hybridization را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند به این منظور استفاده شود. در هیبریداسیون DNA، توالی‌های شناخته‌شده نوکلئیک‌اسیدها (پروب‌ها) به منظور تعیین توالی‌های مرتبط موجود در نمونه به کار می‌روند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989263

وب گردی

وب گردی