دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی در شناسایی و جذب نخبگان

شناسایی و هدایت اجتماعات نخبگان، ساماندهی نظام گزینش اصلح کارگزاران کشور از میان آنان، ارتقای نظام سیاست‌گذاری و مدیریت امور نخبگان، ارتقای دلبستگی ملی آنان در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی، توسعه همکاری های بین المللی نخبگان و ... از جمله اقدامات ملی شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه امور نخبگان است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همان طور که می دانید پیروزی انقلاب اسلامی تحولات بسیاری را عرصه ها و حوزه های مختلف کشور ایجاد کرده است که از جمله آن می توان به حوزه فرهنگی اشاره کرد. فرهنگ در جامعه همواره از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده ، به طوری که این حوزه همواره یکی از مهم ترین اهداف دشمنان و استعمارگران در راستای جنگ نرم به شمار می رود.

احتمالا تا به حال کلمه تهاجم فرهنگی را شنیده باشید،‌ تهاجم فرهنگی به وضعیتی اطلاق می شود که دشمنان می خواهند فرهنگ یک کشور را با روش های مختلف تضعیف کرده و فرهنگ بیگانه و مطابق میل خود را با آن جایگزین کنند.برای جلوگیری از موارد این چنینی، وجود نهاد یا سازمانی احساس شد که بتواند بر مسائل فرهنگی دانشگاه ها وجامعه نظارت داشته باشد،‌ به همین منظور شورای عالی انقلاب فرهنگی در 19 آذر سال 63 به دستور امام خمینی(ره) تشکیل شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف بسیاری دارد که از جمله مهم ترین آن ها در حوزه آموزش عالی می توان به تهیه و تدوین طرح توسعه و تحول نظام پژوهش و تعلیم و تربیت کشور، برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های خاص برای شناسایی؛ تربیت و پرورش علمی و معنوی استعدادهای درخشان و بهره‌گیری از توانایی‌ها و ابتکارات و خلاقیت‌های آنان در حوزه فرهنگ و علم؛ تصویب ضوابط و معیارهای اساسی تأسیس مؤسسات و مراکز علمی، فرهنگی، تحقیقاتی، فرهنگستان‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تصویب اساسنامه دانشگاه های خاص؛ تهیه، تدوین و تصویب ضوابط کلی گزینش مدیران فرهنگی و علمی کشور، استادان، معلمان و دانشجویان؛ سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان برای وحدت حوزه و دانشگاه؛ سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای بازبینی و تحول محتوایی در رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی برمبنای ارزش‌های اسلامی و مقتضیات فرهنگی کشور اشاره کرد.

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی چه کسانی هستند؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای 24 عضو حقوقی است که علاوه بر رئیس جمهور، مسئولانی مانند معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده،معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، وزرای علوم، فرهنگ، آموزش و پرورش، بهداشت، ورزش و جوانان، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، روسای کمیسیون های فرهنگی، آموزش و بهداشت مجلس، رئیس سازمان صدا و سیما، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رئیس جهاد دانشگاهی،رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده و معاون برنامه ریزی و نظارت راھبردی عضو آن هستند.

نام و عناوین 19 عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به شرح زیر است:

شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای 10 کمیسیون است که از جمله آن ها می توان به کمیسیون مشورتی، نخبگان، تعلیم و تربیت، هنر و معماری، اصلاح الگوی مصرف، علمی و فرهنگی، سبک زندگی اسلامی، آینده نگاری علم و فرهنگ، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و پیوست نگاری فرهنگی و کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی اشاره کرد. هر کدام از این کمیسیون ها وظایف خاصی را بر عهده دارد.

شناسایی و هدایت اجتماعات نخبگان

از جمله مهم ترین اقدامات کمیسیون مشورتی در حوزه آموزش عالی می توان به طرح اجرایی ارتقای سطح تعامل نخبگان با نظام اجرایی کشور اشاره کرد. طبیعتا استفاده از ظرفیت و استعدادهای نخبگان در جامعه منجر به پیشرفت آن جامعه خواهد شد، جامعه ای پویا است که در آن اجتماعات نخبگان در چارچوب ارزش های اسلامی - ایرانی شکل گرفته و مبتنی بر اقتضائات نظام جمهوری اسلامی ایران، فرصت رشد شکوفایی حداکثری را بر پایه تنوع استعدادها و توانمندی های خود به دست آورد، همچنین این افراد باید بتوانند مشکلات جامعه را حل کرده و تدبیر امور تحول در جامعه را به دست گیرند.

به همین منظور شورای عالی انقلاب فرهنگی با اهداف کلان در راستای رفع موانع فعالیت های نخبگان و افزایش ظرفیت اجتماع آن ها، وسعت بخشیدن به دایره نخبگی و بهره گیری حداکثری از توان اجتماع نخبگان در مدیریت تحولات کشور در سطح ملی و بین‌المللی، جذب نخبگان در سطح جهانی و ... در نظر گرفته است و بر اساس آن راهبردهای ملی تبیین و در سطح ملی اقدام به عملیاتی کردن این موارد کرده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای راهبرد کلان استقرار نظام شناسایی و هدایت اجتماعات نخبگان، راهبرد ملی تنوع بخشی در تعریف سطوح و حوزه های فعالیت های نخبگان و روش های شناسایی آن ها را در نظر گرفته و در این راستا ضوابط و مقررات مربوط به فرایندهای شناسایی، جذب و پشتیبانی از اجتماع نخبگان را در دستگاه های مسئول را بازنگری و در آن بر بر رصد فعالیت نخبگان تاکید کرده است. همچنین ساز و کارهای اعتباردهی، اعتبارسنجی، رتبه بندی و ارتقای «نهادهای تخصصی- حرفه ای» کشور را بر اساس ضوابط، مقررات و استانداردهای عمومی مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان، توسعه داده است.

از جمله اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای استقرار نظام شناسایی و هدایت اجتماعات نخبگان می توان به تمهید شرایط و تنظیم استانداردها، نظام نامه ها؛ ضوابط و مقررات برای مشارکت بیشتر بخش غیردولتی در تأسیس و فعالیت مدارس؛ مراکز آموزشی تخصصی و نهادهای نخبه پرور در حوزه های مختلف و توسعه و تنوع بخشی به جشنواره ها و رقابت‌ها در زمینه ها و سطوح مختلف اشاره کرد که ایت اقدامات با مشارکت نهادهای تخصصی- حرفه ای به ویژه نهادهای حوزوی و دانشگاهی صورت می گیرد.

هدایت صاحبان استعدادهای برتر با استفاده از توانمندی های بخش های دولتی و غیردولتی

شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای هدایت صاحبان استعدادهای برتر با استفاده از توانمندی های بخش های دولتی و غیردولتی،‌ اقدام به استقرار نظام شناسایی و هدایت استعدادهای برتر با روش های مربی محور، مرحله ای و نامحسوس کرده است که در آن به طور هم زمان بر سه وجه آموزشی، تربیتی و پژوهشی تاکید دارد.

همچنین در راستای ارتقای سطح کیفی آموزش های مدرسه ها،‌برنامه ریزی هایی به منظور پرورش خلاقیت، مهارت حل مسئله، آداب و مهارت‌های زندگی در دانش آموزان مد نظر قرار داده است. توسعه آموزش های خاص برون مدرسه ای از طریق گسترش مراکز آموزشی، تربیتی و پژوهشی؛ تدوین و اجرای برنامه های آموزشی، تشویقی و مشاوره ازدواج و گسترش و ترویج و تسهیل ازدواج مناسب به منظور تقویت بنیاد خانواده و ... ازجمله مهم ترین اقدامات ملی شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای هدایت استعدادهای برتر به شمار می روند. گسترش اردوهای جهادی، بازدیدها و دوره های آموزشی و احیای دوره های کارورزی و کارآموزی اختیاری نیز از جمله اقداماتی است که به منظور ارتقای شناخت اجتماع نخبگان از نیازها و شرایط واقعی جامعه انجام می شود.

زمینه سازی برای پرورش و شکل گیری گروه های نخبه در جامعه

شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای زمینه سازی برای پرورش نخبگان و شکل گیری گروه های آنان در جامعه، نظام معرفتی و فلسفی برای نخبگان تبیین و تدوین کرده است و در آن اهتمام به رشد و ارتقای معرفتی این افراد داشته است، همچنین از متشکل شدن دانشجویان و دانش آموزان فعال در حوزه های علمی، اجتماعی و ... حمایت می کند.

از جمله اقدامات ملی شورای عالی انقلاب فرهنگی می توان به تلاش در راستای رفع موانع جذب و افزایش جذابیت حضور اجتماع نخبگان در حوزه علوم انسانی و معارف اسلامی و علوم پایه اشاره کرد؛ گفتنی است این حوزه همواره مورد تاکیدات رهبری بوده است.

ایجاد و توسعه فن بازارهای تخصصی برای ارائه محصولات گروه های نخبگان، طراحی و استقرار شبکه اطلاعاتی مورد نیاز اجتماعات آنان برای رفع نیازهایشان در راستای استفاده از خدمات خارجی مشابه، شبکه سازی و هدایت فعالیت های نخبگان از جمله اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح ملی به شمار می رود.

ساماندهی نظام گزینش اصلح کارگزاران کشور از میان نخبگان

شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای ساماندهی نظام گزینش اصلح کارگزاران از میان اجتماعات نخبگان، سوابق فعالیت هاینخبگان را در شرایط احراز مدیریت های حاکمیتی مرتبط لحاظ کرده و آن را بر اساس نظام ارتقای مرحله ای اجرا می‌کند.

زمینه سازی برای شکل گیری و توسعه شرکت های کارگزاری منابع انسانی به منظور تأمین نیروی متخصص مورد نیاز نهادهای مختلف دولتی و خصوصی از میان نخبگان از جمله فعالیت های شورای عالی انقلاب فرهنگیست که در راهبرد گزینش اصلح کارگزاران از میان نخبگان دسته بندی شده است.

ارتقای نظام سیاست‌گذاری و مدیریت امور نخبگان

شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای راهبرد کلان ارتقای نظام سیاست‌گذاری و مدیریت امور نخبگان، توسط بنیاد ملی نخبگان بر دستگاه های دولتی در حوزه امور نخبگان و هماهنگی بین آن ها نظارت می کند،‌ این نظارت با هدف مدیریت استعدادها جهت بهره گیری از آن ها در بخش های مختلف کشور بوده است.

ایجاد یک مدیریت واحد ستادی در وزارت آموزش و پرورش در راستای برنامه ریزی نظام شناسایی، هدایت و آموزش، استعدادهای برتر و هماهنگ با سیاست های کلان بنیاد ملی نخبگان؛ ایجاد مرکز توانمندسازی برگزیدگان دانشجویی زیر نظر وزیر در وزارت خانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله اقداماتی است که به منظور توسعه فعالیت های دانشجویان صاحب استعدادهای برتر در زمینه های مختلف بر اساس سیاست های کلان بنیاد ملی نخبگان صورت می گیرد. مواردی که پیش تر به آن اشاره شد از جمله اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای ارتقای نظام سیاست‌گذاری و مدیریت امور نخبگان یه شمار می رود.

ارتقای دلبستگی ملی نخبگان در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی

ترویج فرهنگ انس با قرآن، معارف عترت علیهم السلام و اصول و ارزش های انقلاب اسلامی در بین اجتماع نخبگان به منظور ارتقای بینش دینی و تعمیق انگیزه های معنوی در خدمت به جامعه؛ ارائه مناسب و جذاب دستاوردهای فعالیت های نخبگان با هدف ایجاد امید و انگیزه و نشان دادن فرصت و امکان انجام فعالیت های کلان و مؤثر در کشور؛ از جمله اقدامات ملی شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه ارتقای دلبستگی ملی در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی به شمار می رود.

ایجاد و ساماندهی زیرساخت های پژوهشی و اطلاع رسانی نخبگان

شورای عالی انقلاب فرهنگی، ایجاد و ساماندهی زیرساخت های پژوهشی و اطلاع رسانی نخبگان را به عنوان راهبرد ملی مدنظر قرار داده است و در این راستا در نظر دارد آحاد اجتماع نخبگان به زیرساخت های مطالعاتی و پژوهشی کشور به راحتی دسترسی داشته باشند که از جمله آن می توان به سامانه های اطلاع رسانی، کتابخانه های تخصصی، آزمایشگاهها و شبکه های آزمایشگاهی با محوریت بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد. همچنین باید ارتباطی میان سامانه های مدیریت اطلاعات تحقیقاتی (سمات) کشور و سامانه جامع اطلاعات نخبگانی با محوریت بنیاد ملی نخبگان ایجاد شود.

توسعه همکاری های بین المللی نخبگان به منظور ارتقای ظرفیت و سطح تأثیرگذاری آنان برای دستیابی به مرجعیت علمی کشور

شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسعه همکاری های بین المللی نخبگان به منظور ارتقای ظرفیت و سطح تأثیرگذاری آنان برای دستیابی به مرجعیت علمی کشور را به عنوان راهبرد ملی در نظر گرفته و در این راستا در نظر دارد فرایند ادامه تحصیل صاحبان استعدادهای برتری که در خارج از کشور تحصیل می کنند را ساماندهی و هدفمند کند،‌ این اقدام به منظور توجه به اولویت های علم و فناوری کشور، حفظ ارتباط مستمر آنان با درون کشور، افزایش انگیزه برای بازگشت و ارائه مشاوره درباره آسیب های خروج در نظر گرفته شده است. همچنین لازم است فرصت های مطالعاتی خارج از کشور برای صاحبان استعداهای برتر و نخبگان بر اساس نیازها و اولویت های ملی و فراهم کردن شرایط میزبانی از محققان برجستة سایر کشورها به ویژه نخبگان جهان اسلام در کشور به صورت هدفمند گسترش پیدا کند.

ایجاد ارتباط بین افراد و گروه های نخبه ایرانی خارج از کشور با همتایان خود در داخل و طراحی و استقرار بانک اطلاعاتی نخبگان ایرانی خارج از کشور؛ حمایت و به کارگیری نخبگان داخل و خارج کشور در راستای تولید و ترویج علوم بومی مبتنی بر حکمت و اندیشه اسلامی در جهت رسیدن به مرجعیت علمی؛ از جمله اقدامات ملی شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای ایجاد و ساماندهی زیر ساخت های پژوهشی و اطلاع رسانی نخبگان به شمار می رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 989266

وب گردی

وب گردی