حاشیه‌های یک نشست  تخصصی + فیلم

یک نشست تخصصی با حواشی زیادی برگزار شد، تا جایی‌که کنترل جلسه از دست مسئولان برگزار کننده خارج و مهمانان ویژه، جلسه را ترک کردند.

به گزارش خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، نشست ساماندهی پیام رسان‌های داخلی دیروز در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با حضور محمد سلطانی‌فر؛ معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اکبر نصراللهی رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی ، حمید ضیایی پرور؛ مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها، مهرداد نوابخش؛ استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و باقر انصاری؛ استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به ضرورت برگزاری این نشست گفت: ما به عنوان دولت احساس‌مان این است که نباید از کنار این بحث بی‌تفاوت بگذریم؛ چراکه سکوت ما ممکن است اتفاقاتی را ایجاد کند که در آینده پشیمان شویم. هرچند که اکنون هم پرداختن به این طرح دیر شده و ما نسبت به اتفاقاتی که در فضای مجازی رخ می‌دهد خیلی عقبیم. در نقد و بررسی این طرح باید نگاه اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی را کنار بگذاریم، گفت: ما به عنوان کارشناسان رسانه به نمایندگان مجلس اعلام می‌کنیم که آمادگی ارائه هرگونه مشاوره را قبل از اینکه طرح به تصویب برسد، داریم. ما نسبت به آنچه که به آینده، جوانان و فضای مجازی مربوط است بی‌تفاوت نخواهیم بود، حساسیت به خرج می‌دهیم و حتی اگر طرح و لایحه بود بدون کارشناسی از کنارش نمی‌گذریم. خواهش می‌کنم کسی این مسئله را جناحی نبیند چون این موضوع منافع ملی است و باید به آن ورود کرد.

باقر انصاری استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این نشست گفت: در هر ابتکار قانونی چه طرح و چه لایحه با چند سوال اساسی مواجه هستیم و در پاسخی که به این سوال‌ها می‌دهیم می‌فهمیم که این ابتکارها مشروع و قانونی و عملی است یا خیر؟ فواید آن بر هزینه‌ها برتری دارد یا برعکس؟ در بحث‌های مربوط به قانون‌گذاری اصول و فنونی مطرح است و باید ببینیم هدف از این ابتکار قانونی چیست؟ هدف برای ما مشخص است. طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی این است که یک نوع یا قالب از ارتباطات را در کشورمان نظام‌مند یا ساماندهی کند.

حمید ضیایی پرور مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها ،که مسئول برگزاری جلسه بود گفت: کانال و گروه ها در تمامی پیام رسان ها باید در تلگرام یا هر جای دیگری ثبت شوند. بند دیگری اضافه شد تحت این عنوان که پیام رسان های جدید می توانند فعالیت کنند و مرز دیجیتال در طرح جدید وجود ندارد. گفته شده همه پیام رسان ها باید خود را با شرایط وفق دهند و از طرفی هیأت ساماندهی مجوز هم در طرح قدیم و هم جدید وجود دارد.

اکبر نصراللهی رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز دیگر سخنران این نشست بود که در ابتدای صحبت‌هایش گفت: در مقدمه طرحی که ۷۷ نفر پای آن را امضا کرده‌اند حرف‌های خوبی زده شده است که از بندهای آن می‌توان به اعتمادسازی، حریم خصوصی، فرهنگ عمومی، امنیت ملی و... اشاره کرد. این‌ها واژه‌های خوبی هستند به شرطی که حاکمیت آن را تأمین کند؛ اما مطالبه مردم و رسانه‌ها در شرایط فعلی به این سمت رفته که چرا به این موضوع دیرتر از موعد مقرر پرداخته‌اند. در حال حاضر که شکست پروژه تلگرام راداریم، باید به فکر این باشیم که از پیام‌رسان‌ها حمایت کنیم. اگرچه مجبور شدیم برخی پیام‌رسان‌ها برگردند و به دست دشمن‌ها نیفتند. در این مقدمه وقتی وارد متنی می‌شویم و می‌بنیم خودش را نقد می‌کند، با تعجب مواجه می‌شویم. این در شرایطی است که در این بخش باید اعتمادسازی شود.

یکی از مشکلات این طرح نگاه سیاسی و امنیتی است و در ترکیب هیأت نظارت اشتباهی صورت گرفته که از ۱۳ عضو اعضای فرهنگی، سیاسی و نظامی هستند. این ترکیب بیشتر سیاسی ـ امنیتی است و نمی‌تواند نگاه حرفه‌ای و دانشگاهی را برای دریافت مجوز شامل شود. در بخش بعد نمی‌توان انکار کرد که مردم بیشتر به سمت تلویزیون می‌روند تا فضای مجازی؛ چراکه در موارد گوناگون این موضوع به اثبات رسیده که مردم برای اطلاع از سوژه‌های مختلف اخبار را از فضای مجازی پیگیری می‌کنند. در بخش بعد موازی کاری با سایر بخش‌ها را داریم.

اینکه بیاییم و جرم افزایی کنیم خیلی درست نیست و باید در جهت رفع موانع موجود گام برداریم. در ادامه عبرت از تجربیات گذشته نیز یکی دیگر از موارد مورد بحث است و باید اگر غفلتی صورت گرفت خودمان در جهت اصلاحش برآییم.

این نسشت با حواشی زیادی برگزار شد به گونه‌ای که حتی کنترل جلسه از دست مسئول برگزار کننده خارج شد

متاسفانه در این نشست عنوان کردن القاب زشت و زننده و نیز مطرح کردن جملاتی مانند «شما همیشه اتوبوسی به جلسات تشریف می‌آورید»، «اگر شما بلدید علمی صحبت کنید»، «پروفسور بالتازار»، «توهین به رئیس جمهور سابق»، «نظر سنجی سرکوچه شما اینطوری بوده» و خیلی از واژه‌هایی که حرمت جلسه را زیر سوال برد. توهین‌ها و رفتارهای زننده ای که مشخص نشد برای چه کل جلسه را فرا گرفت و باعث ناراحتی کسانی شد که به امید بهره بردن از این نشست شرکت کرده بودند.

آیا چنین رفتارهایی آن‌هم هنگامی که برنامه به طور زنده از شبکه اینترنتی آپارات در حال پخش است، در شان کشور و جامعه رسانه ای کشور است؟ آیا نام نشست ساماندهی پیام رسان های داخلی و وجود این همه عصبیت در این جلسات تقارنی با یکدیگر دارند؟ به نظر می رسد نه تنها برخی از مدعوین حرمت این نشست را نگاه نداشتند بلکه میزبانان و یا برخی از سخنران ها نیز بدشان نیامد که جلسه به این سمت و سو حرکت کند.

لازمه برگزاری چنین جلساتی برنامه ریزی درست، ایجاد امکان پرسش و پاسخ برای حاضرین، مجری مسلط و توانا در اداره جلسه و همچنین سعه صدر مسئولین برگزاری جلسه و سخنرانان است. امید می رود حال روز استقبال از پیام رسان های داخلی با برگزاری نشست های تخصصی و بررسی چالش ها و ظرفیت های پیام رسان ها رو به بهبودی برود.

انتهای پیام/

کد خبر: 989277

وب گردی

وب گردی