این مردم افغانستان هستند که بهای این جنگ و درگیری‌ را می‌پردازند

خوآن پدرو شیگر : صلیب سرخ در افغانستان با جمعیت هلال احمر ایران همکاری دارد و خدمات درمانی و بهداشتی موثری را در اختیار مهاجران افغانستانی قرار می دهند که این اقدام و همکاری از سوی ایران بسیار ارزشمند است.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز به نقل از معاونت برون مرزی صداوسیما، خوآن پدرو شیگر در گفت‌وگویی رو در رو با یوسف جلالی، خبرنگار شبکه پرس تی وی افزایش شمار کشته‌های غیرنظامی افغانستانی در دو سال اخیر را نگران‌کننده دانست و افزود: وضعیت زندگی مردم در افغانستان با توجه به درگیری‌های طولانی که در این کشور جریان دارد، بدتر شده است به طوری‌که افزایش تلفات غیرنظامی در این کشور نشان‌دهنده شدت درگیری‌ها میان گروه‌های مختلف است. این امر سبب شده تا دسترسی مردم به خدمات بهداشتی، آب آشامیدنی سالم، آموزش و جابجایی به نقاط مختلف در این کشور به شدت محدود و با خطراتی غیرمنتظره همراه شود. در واقع، این مردم افغانستان هستند که دارند بهای این جنگ و درگیری‌ها را می پردازند.

رئیس هیئت کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان در خصوص روابط این نهاد با طالبان و فعالیت در مناطق تحت کنترل این گروه عنوان کرد: طالبان این اجازه را به ما می‌دهد تا در مناطق تحت کنترل آن‌ها فعالیت کنیم، اما چند ماه پیش آن‌ها بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن نسبت به عملکرد صلیب سرخ و عدم استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این کمیته برای ارائه کمک های بشردوستانه انتقاد شد و اعلام کردند که دیگر امنیت کارکنان صلیب سرخ را تضمین نمی‌کنند. اما ما با آن‌ها وارد گفت‌وگو شدیم که نتیجه این مذاکرات، به صدور بیانیه دیگری از سوی طالبان ختم شد و اجازه فعالیت و تامین امنیت کارکنان‌مان در مناطق تحت کنترل آن ها صادر شد.

وی در رابطه با اتفاقات اخیر برای کارکنان کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان که کشته شدن چند عضو این نهاد را به دنبال داشت عنوان کرد: شخصی که نیروی ما را در یک مرکز توانبخشی‌ به قتل رساند، مرد جوانی بود که پیش‌تر در این مرکز، خدمات درمانی دریافت می‌کرد و از این رو، به راحتی وارد مرکز شد و همکار ما را به قتل رساند. اما این‌که چرا این شخص به چنین اقدامی دست زده، به علامت سوال بزرگی برای ما تبدیل شده است. با این حال، ما برای پیشگری از وقوع چنین مسائلی، اقدامات امنیتی را در اطراف مراکز تحت نظارت خود تشدید کردیم و تمامی ورود و خروج ها را به دقت مورد بررسی قرار می دهیم.

وی ادامه داد: این اقدامات نه تنها برای حفاظت از کارمندان‌مان، بلکه برای تعداد زیادی از افرادی که در این مراکز، خدمات درمانی دریافت می کنند، ضروری است. باید بگویم که یکی دو سال اخیر، برای کمیته بین المللی صلیب سرخ، سالی پر از اتفاقات ناگوار بود و با توجه به مرگ تعدادی از همکاران‌مان در افغانستان، تصمیم گرفتیم تعداد نیروهای خود را در این کشور کاهش دهیم و نظارت و دقت بیشتری را بر عملکرد خود داشته باشیم. به‌طور کل، فعالیت در برخی مناطق افغانستان همانند شمال و شرق افغانستان بسیار دشوار و خطرناک شده است.

خوآن پدرو شیگر بر تاثیر منفی این اتفاقات بر ادامه کمک‌رسانی‌های کمیته بین المللی صلیب سرخ به مردم افغانستان تاکید و خاطرنشان کرد: ما حدود 30 سال است در افغانستان حضور داریم و فعالیت ما توسط گروه های مختلف در این کشور مورد پذیرش قرار گرفته است. اما وقتی می بینیم علی‌رغم این مساله، افراد ما را اعدام می کنند و برخی را نیز به اسارت می‌برند، مجبور می‌شویم نحوه فعالیت خود را مورد بازنگری قرار دهیم. در چنین وضعیتی، نمی‌توانیم از حداکثر ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان بهره بگیریم.

رئیس هیئت کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان در خصوص هویت افرادی که پشت این اتفاقات ناگوار برای صلیب سرخ پنهان شده‌اند عنوان کرد: در این اتفاقات و به‌طور خاص، ماجرای کشته شدن شش نفر از کارمندن‌مان به نقش گروه تروریستی داعش در این اتفاق پی بردیم و مشخص شد افرادی که این کار را انجام دادند، تحت هدایت داعش فعالیت می کند. با این حال، هنوز این سوال برای ما بدون پاسخ باقی مانده که چرا این افراد دست به چنین اقدامی زدند.

وی در خصوص نقش جامعه بین المللی در حل مشکلات افغانستان گفت: هنوز کشورها در خصوص موضوع افغانستان و نحوه حل مشکل این کشور به اتفاق نظر نرسیدند. اما با این‌حال، برخی از کشورها نه‌تنها از مقامات سیاسی افغانستان برای برقراری ثبات در این کشور حمایت و خدمات اولیه‌ای همچون بهداشت، آب و بازسازی زیرساخت‌ها را فراهم کنند، بلکه از لحاظ نظامی نیز از افغانستان حمایت می‌کنند تا بتواند در این درگیری‌ها و در دفاع از غیرنظامیان موفق عمل کنند.

وی افزود: آنچه که امروزه می بینیم، این است که علی‌رغم این حمایت‌ها، درگیری‌ها همچنان به قوت خود باقی است. با این حال، نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از آن است دولت افغانستان، جامعه بین‌المللی و همچنین گروه طالبان، به مذاکره نیز برای حل مساله افغانستان نیم‌نگاهی دارند. احتمالا در آینده نزدیک بتوان با اعمال فشار بر گروه‌های درگیر در افغانستان، آن ها را به پای میز مذاکره کشاند که در صورت تحقق این امر، گامی مثبت در جهت برقراری صلح در افغانستان برداشته خواهد شد.

رئیس هیئت کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان تداوم جنگ و درگیری در افغانستان را موجب وخیم‌تر شدن وضعیت زندگی مردم این کشور دانست و افزود: درگیری ها نه‌تنها به طور مستقیم بر شرایط زندگی مردم افغانستان تاثیر منفی می گذارند بلکه توسعه و آبادانی کشور را نیز به تاخیر می اندازند. همانطور که می دانید دسترسی به خدمات اولیه در برخی از مناطق افغانستان بسیار سخت شده و تداوم این روند، فعالیت سازمان و نهادهای فعال در زمینه ارائه خدمات بشردوستانه را نیز دشوار خواهد کرد.

خوآن پدرو شیگر بر نقش مهم و قابل‌ستایش ایران در پذیرش مهاجران از افغانستان و ارائه خدمات بشردوستانه به این مهاجران تاکید و عنوان کرد: صلیب سرخ در افغانستان با جمعیت هلال احمر ایران همکاری دارد و خدمات درمانی و بهداشتی موثری را در اختیار مهاجران افغانستانی قرار می دهند که این اقدام و همکاری از سوی ایران بسیار ارزشمند است.

وی در پایان عنوان کرد: کمیته بین المللی صلیب سرخ از اواخر دهه 1980 میلادی در افغانستان حضور دارد و در این مدت توانسته در حوزه‌های مختلفی به مردم این کشور کمک کند. از جمله این موارد می‌توان به خدمات توانبخشی موثری اشاره کرد که به مردمی که در این درگیری‌ها و بویژه انفجار مین‌ها، با مشکلات جسمی و حرکتی مواجه شدند، ارائه می‌شود. ما در این سال‌ها، این مراکز را توسعه دادیم و برخی بیمارستان‌های محلی نیز از کمک‌های ما استفاده می‌کنند که این مساله نشان‌دهنده تعهد و مسئولیت‌پذیری کمیته بین المللی صلیب سرخ در قبال مردم افغانستان است.

بالغ بر 150 سال از عمر کمیته بین المللی صلیب سرخ می گذرد که این کمیته، بیش از 30 سال در افغانستان به ارائه خدمات بشردوستانه می‌پردازد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989302

وب گردی

وب گردی