توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت ما در اروپا مهم است

وزیر خارجه آلمان پیش از نشست امروز وزرای خارجه اروپایی در جمع خبرنگاران گفت که توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت اروپا اهمیت دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان امروز دوشنبه پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران گفت که در نشست امروز درباره توافق هسته‌ای با ایران صحبت خواهد شد.

ماس گفت: «توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت ما در اروپا مهم است.» وی گفت که اروپا نمی‌خواهد که ایران بار دیگر به استفاده از اورانیوم برای اهداف نظامی که به وسیله این توافق محدود شده است، روی آورد و در این قالب است که همچنان ارتباط مالی با ایران امکان‌پذیر خواهد بود.

وزیر خارجه آلمان گفت که منافع امنیتی اروپا تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای پایبند باشد، در گرو حفظ این توافق است و رفتار ایران در سوریه و منطقه، برنامه موشکی و حقوق‌بشر در این کشور هم مواردی هستند که باید درباره آنها روی ایران تاثیر گذاشته شود و در صورت لزوم هم این کشور تحت فشار قرار گیرد.

نقش ایران در سوریه، برنامه موشکی ایران، موضوع حقوق‌بشر، فعالیت‌های نیروهای اطلاعاتی ایران در اروپا از دیگر مسایلی مهمی بود که بنابر اعلام وزیر خارجه آلمان در نشست امروز مطرح خواهند شد.

ماس همانظور که پیشتر «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم به آن اشاره کرده بود گفت که وزیر خارجه اوکراین مهمان نشست امروز است ودرباره تحولات تنگه کرچ و نقش که اتحادیه اروپا می‌تواند در تنش‌زدایی ایفا کند، رایزنی خواهد شد.

وزیر خارجه آلمان درباره امکان ارتباط مالی با ایران موسوم به ایجاد کانال مالی اروپا با ایران (SPV) هم گفت: «با شرکای فرانسوی و بریتانیایی خود در این زمینه گفت‌وگوهای فشرده‌ای داشته‌ایم و پیشنهادهایی هم مطرح شده است که باید جنبه عملی پیدا کنند.همچنین باید در این مورد تصمیم سیاسی گرفته شود که انتظار داریم در آینده نزدیک اینچنین شود.»

وی همچنین گفت که تلاش می‌شود تا با همکاری «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در قالب مذاکرات نورماندی به منظور تنش‌زدانی در روابط با روسیه اقدام شود.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 989324

وب گردی

وب گردی