ارتقای سطح خدمات به مشترکان برق و کاهش هزینه ها با استفاده از فناوری‌های نوین

مدیرعامل شرکت توانیر، گفت: با ارتقای سطح خدمات به مشترکین و کاهش هزینه ها با استفاده از فناوری‌های نوین و برقراری ارتباط دو سویه بین مردم و شرکت های دانش بنیان و استارت آپ می توانیم مصرف برق را مدیریت کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمدحسن متولی زاده،مدیر عامل شرکت توانیر، در سمینار تخصصی راهکارهای هوشمندسازی در مصرف انرژی، با اشاره به اینکه یک میلیارد نفر از ساکنان کره زمین از نعمت برق بی بهره هستند، اظهار کرد: در کشور ما با تلاش همکاران در صنعت برق هم اکنون روستایی بدون برق در کشور نداریم. همچنین با ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده رتبه اول در منطقه و ۱۴ را در دنیا به خود اختصاص داده ایم.
وی تصریح کرد: موضوعی که طی ۴۰ سال گذشته باعث شده که رشد بار زیادی داشته باشیم تا جایی که رشد متوسط حدود ۷ درصد بوده و کشور را از افغانستان، عراق و ترکیه مستثنی کرده است بحث اقتصاد برق و قیمت آن است. همچنین یکی از مشکلاتی که اقتصاد یارانه ایجاد کرده بحث مدل اقتصادی است. مصرف ما در بعضی از روزهای گرم سال به دلیل به مدار آمدن وسایل سرمایشی افزایش یافته است به طوری که ۴۰ درصد بار سرمایشی در حوزه دخیل است.
وی با بیان اینکه برای تامین برق منطقه باید سرمایه گذاری زیادی صورت گیرد، گفت: در سال گذشته مجموع انرژی برنامه ریزی شده از نیروگاه برقآبی بالغ بر ۱۱۵ هزار مگاوات ساعت بوده است و در سال جاری به منظور تداوم انرژی با اقدامات مدیریت مصرف میزان دریافت انرژی از واحدهای برقآبی ۵۰ درصد کاهش یافت و میزان خاموشی از نظر انرژی اعمال شده کمتر از ۳ درصد است.
متولی زاده افزود: در صورت رشد ۷ درصدی سالانه مصرف برق برنامه ریزی شده باید طی ۱۰ سال آینده حجم تاسیسات برق کشور ۲ برابر شود. برای این منظور باید بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید انجام شود که ۴ برابر درآمد حاصل از فروش برق در طی این مدت است.
مدیرعامل شرکت توانیر،اصلاح الگوی مصرف و تعرفه برق را از راهکارهای عملیاتی برای کاهش مصرف برق ذکر کرد و گفت: با توزیع ۱۰۰ میلیون لامپ کم مصرف یارانه ای حدود ۲۷ هزار مگاوات پیک مصرف کاهش یافت.


وی ادامه داد: براساس گزارش مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی ۸۵۰ هزار کولر گازی جدید وارد کشور شده که حدود ۷۰ درصد آن از طریق قاچاق و غیر استاندارد بوده است.
متولی زاده، کاهش تلفات برق، ارائه طرح تشویقی برای چاههای کشاورزی، صنعتی، طرح تغییر ساعات کاری ادارات را از جمله اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت: با این روش شاهد ۴۰ درصد کاهش تلفات برق در کشور بودیم. می توان گفت تقریبا به استانداردهای جهانی نزدیک شدیم. همچنین از ساخت ۲هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید جلوگیری به عمل آمده است و با این کار حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک کردیم.
وی، توسعه کسب و کارهای نوین برای مدیریت مصرف برق به ویژه در ساعات اوج بار تابستان، سرمایه گذاری در طرح فهام و کنتورهای هوشمند، استفاده از زیرساخت شبکه برق برای توسعه شبکه های ارتباطی و ارتقای سطح خدمات به مشترکین و کاهش هزینه ها با استفاده از فناوری‌های نوین را از جمله راهکارهای توسعه صنعت برق عنوان کرد.

متولی زاده گفت: با برقراری ارتباط دو سویه بین شرکتهای دانش بنیان و استارت آپ و مردم می توانیم مصرف برق را کاهش دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 989353

وب گردی

وب گردی