قاره آسیا در حال تبدیل شدن به قدرتی جدید در سطح جهان است

پیام رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد خطاب به حاضرین کنفرانس آسایهل از سوی شیخ عطار خوانده شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر ولایتی ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به اجلاس آسایهل 2018 پیامی صادر کرد که متن پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام واحترام حضور
رئیس، معاونین رئیس، اعضاء محترم هیات امناء، دبیرکل محترم، نمایندگان محترم دانشگاه های عضو آسایهل و تمامی میهمانان گرامی،
خانم ها و آقایان،
با عرض خیرمقدم به تمامی اندیشمندانی که در این جمع علمی– دانشگاهی حضور دارند. شرکت شما اساتید فرهیخته فرصت ارزشمندی است که بیشتر بتوان درخصوص نقش دانشگاه ها و دانشگاهیان در توسعه و پیشرفت جوامع، به خصوص جوامع آسیایی تبادل نظر نموده و به ویژه همکاری میان دانشگاه های عضو انجمن را ارتقا بخشید.
آسیا به عنوان قاره کهن، در حال تبدیل شدن به یک قدرت جدید در سطح جهان است هر چند در این راه با موانع و دشمنانی نیز رو به روست که پیشرفت های کشورهای آسیایی در حوزه های مختلف علمی را به عنوان تهدیدی برای سیطره قدرت خود می دانند چراکه آنها رهبری خود بر جهان را مبتنی بر اقتدار در تمامی زمینه ها از جمله نظامی، اقتصادی و سیاسی و به ویژه علمی می بینند؛ چرا که پایه همه قدرت‌ها علم است و بنابراین با پیشرفت علمی مستقل کشورها اقتدار انحصاری هر قدرتی به خطر می افتد پس آنان که به دنبال انحصار قدرت جهانی هستند با رشد علمی مستقل کشورهای دیگر به مقابله برمی خیزند.
امروزه قدرت نرم، جایگاه ویژه‌ای نسبت به قدرت سخت یافته است که محور اصلی آن هم تولید علم و فناوری است و این یکی از دلایل مهم نگرانی سلطه‌طلبان است.
گسترش روابط علمی و انجام پروژه‌های مشترک کاربردی راه پیشرفت سریع کشورهایی است که می خواهند قدرت نوظهور شوند پس باید به سوی این نوع همکاری‌ها با جدیت پیش رفت، هر چند در برخی نقاط جهان این امر مخالفانی هم داشته باشد.
شرایط پر ابهام بین‌المللی، در هم ریختگی وضعیت اقتصاد جهان و قرار گرفتن صحنه بین الملل در دوره انتقال اقتضا می‌کند که کشورهای آسیایی ارتباط بیشتری با هم داشته باشند و این امر تنها برعهده سیاستمداران در کشورها نیست، بلکه در این میان دانشگاه‌ها، مراکز علمی، دانشگاهیان، اندیشمندان و فرهیختگان جایگاه ویژه‌ای دارند.
درخصوص پیشرفت های علمی، ما در ایران تجربیات خوبی داریم و به طور نمونه توانسته ایم تعداد دانشجویان را که در قبل از انقلاب حدود 170 هزار نفر بود به حدود 4 میلیون نفر بعد از انقلاب برسانیم، ایران هم اکنون در زمینه های مختلف از جایگاه مناسبی در سطح منطقه و جهان برخوردار است و به طور مثال در بخش نانو، جزو 10 کشور برتر جهان، ژنتیک اول منطقه و 16 جهان، هوافضا اول منطقه و 15 جهان و دیگر زمینه ها هستیم که آماده ایم این تجربیات را در اختیار دانشگاه های دیگر نیز قرار دهیم.
میهمانان گرامی، فرهیختگان ارجمند
باید بر این‌نکته تاکید کنم علم متعلق به تمام بشریت است و کسی حق ندارد آن را تنها برای خود و در انحصار دانسته و یا دیگران را با اعمال تحریم های مختلف از دست یابی به آن محروم نماید. هرچند که این تحریم ها در مقابل اراده ملت ها بی تاثیر است و به عنوان مثال جمهوری اسلامی ایران که در تمام سال های پس از پیروزی مورد تحریم های مختلف آمریکا قرار گرفته بنا به گزارش های مراجع بین المللی در سال 2016 به جایگاه 16 علمی جهان و اول خاورمیانه دست یافته است در حالی که در سال 1996 رتبه 53 علمی در جهان را داشت.
مجددا اعلام می کنم ما آماده همکاری با دانشگاه هایی که در منطقه علاقه مند به همکاری باشند هستیم و به گرمی دست آنها را می فشاریم. اگر بخواهیم قاره آسیا که مهد تمدن بشری است مجددا در عصر جدید به قاره ای تمدن ساز تبدیل شود، راهی جز همکاری‌های مشترک در عرصه‌های مختلف به ویژه در زمینه‌های علمی و فناوری نخواهیم داشت.
امیدوارم این اجلاس در دستیابی به اهداف خود و به طور نتایج مثبت و عملی در جهت توسعه همه جانبه و پیشرفت آسیا دست آید.

والسلام علیکم و رحمت الله علی اکبر ولایتی
20/9/97

کد خبر: 989371

وب گردی

وب گردی