سالار آملی: دانشگاه آزاد اسلامی باکیفیت ترین دانشگاه خصوصی کشور است

قائم مقام وزیر در امور بین الملل گفت: دانشگاه آزاد اسلامی را بزرگترین و با کیفیت ترین دانشگاه خصوصی کشور دانست و گفت: وزارت عتف در تعامل با دانشگاه های خصوصی باید به بین المللی سازی توجه کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر حسین سالار آملی در نشست سالانه انجمن مؤسسات آموزش عالی جنوب شرق آسیا 2018 (آسایهل) به زبان انگلیسی سخنرانی کرد و در ابتدای صحبت هایش اظهار داشت: حدود 30 تا 35 سال قبل که در خصوص توسعه پایدار صحبت می کردیم، اولین موضوعی که مد نظر بود، علم و فناوری بود. در آن مقطع شاید به نظر می رسید که توسعه علم و فناوری، موضوعی بی اهمیت است اما بعد از 35 سال متوجه اهمیتش شده ایم و می دانیم که مسیر مستقیم و درستی را انتخاب کرده ایم.

وی ادامه داد: در خصوص منابع انسانی و جایگاه دانشگاه، تلاش ویژه و موفقی داشته ایم. از وقتی که به من اختصاص داده شده، استفاده می کنم و به اهداف و تعدادی از نقطه نظرات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواهم پرداخت. جمعیت ایران 82 میلیون نفر و نرخ رشد جمعیت، 1.32 درصد است. جی جی پی 561 میلیارد دلار آمریکا و جی جی بی سرانه هفت هزار دلار آمریکاست ولی اگر بر اساس پی پی بی بررسی کنیم، عدد متفاوتی به دست می آید.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل تصریح کرد: در خصوص تحصیلات تکمیلی، سه وزارتخانه مهم با همدیگر همکاری دارند؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان بزرگترین وزارتخانه، وزارت آموزش و پرورش که سطح پوشش تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را دارد و وزارت بهداشت که مطالعات پزشکی را پوشش می دهد.

سالار آملی خاطرنشان کرد: سیاست عمده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 4 حوزه را پوشش می دهد. اولین توسعه این است که علم و فناوری را به متن جامعه بیاوریم تا بتواند حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی را پوشش دهد. دوم ارتقا و توسعه دوره های علمی، فنی و آموزشی است و سوم بین المللی سازی تحصیلات عالیه است. چهارم هم ارتقای نقش دانشگاه های خصوصی است. در خصوص بخش خصوصی باید اذعان کرد که بزرگترین بخش، دانشگاه آزاد اسلامی است. دانشگاه های خصوصی مختلفی در سراسر کشور وجود دارند که یکی از برترین و باکیفیت ترین دانشگاه ها، دانشگاه آزاد است.

وی افزود: انواع دانشگاه ها کمک شایانی به توسعه تحصیلات عالیه در کشور کرده اند. همچنین باید اشاره کرد دانشگاه های خصوصی مطابق مقررات و مصوبات مجلس و بر اساس مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عمل می کنند. ما حدود 4 میلیون و 220 هزار دانشجو و دو بخش دانشگاه های دولتی و خصوصی را داریم.

رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی خاطرنشان کرد: باید به بحث کیفیت دانشگاه ها هم بپردازیم. ما در منطقه، جایگاه اول را داریم و همچنین در بخش نشر و انتشار آثار علمی در میان کشورهای اسلامی، رتبه نخست را دارا هستیم. درباره نرخ رشد هم باید بگویم در سطح جهانی از جایگاه خیلی خوبی برخوردار هستیم، تا جایی که دانشمندان ایرانی توانسته اند حیواناتی را به مدار بفرستند.

سالار آملی در پایان گفت: اگر وزارت علوم بخواهد در تعامل با دانشگاه های خصوصی عمل کند، حتما باید به پدیده بین المللی سازی توجه شود. از طریق بین المللی سازی است که بخش خصوصی قابلیت ارتقای تحصیلات عالیه را دارد. به علت اینکه آنها قابلیت انعطاف دارند و شاید محدود به مقررات دست و پاگیر نباشند و می توانند توسعه دهنده باشند. در نتیجه ما معتقدیم انتقال دانش به خارج از کشور و همچنین مبادلات تجربه ها برای توسعه و ارتقای کیفیت ممکن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 989379

وب گردی

وب گردی