برومند: بودجه پژوهشی وزارت علوم  به 14 هزار میلیارد تومان افزایش یافت

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بودجه پژوهش و فناوری امسال به بیش از 14 هزار میلیارد تومان می رسد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با هدف «تشریح و تبیین برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در هفته پژوهش و فناوری 97» صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد.

دکتر مسعود برومند در این نشست گفت: همان طور که میدانید برنامه های هفته پژوهش در راستای بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری برگزار می شود. این برنامه به دلیل اطلاع رسانی جزئیات حوزه پژوهشی در کشور است.
وی ادامه داد: هفته پژوهش از 24 تا 28 آذر ماه برگزار می شود. امسال نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فن بازار از دو شان به 3 دی تا پنج شنبه 6 دی ماه برگزار خواهد شد.
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: شعار هفته پژوهش امسال پژوهش هدفمند، فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی است. شنبه روز پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه است. بر اساس هر شال وزاری علوم و آنپزش پرورش در دبیرستان یاس نبی برگزار می شود. همچنین در این روز از 21 دانش آموز یا گروه دانش آموز برگزیده تقدیر می شود. همچنین مراسم درهای باز را در نظر ذارین که دانشجویان در آن می توانند از دانشگاه ها بازدید کنند تا انگیزه بیشتری برای ورود به دانشگاه داشته باشند.

وی افزود: در روز یکشنبه تجلیل از پژوهشگران و فناوران را در برنامه خود داریم، این مراسم در سالن اجلاس سران برگزار می شود، نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها و روسای پارک های علم و فناوری را در برنامه خود داریم، در بعد از ظهر روز یکشنبه 25 آذر نشستی را با حضور اصحاب رسانه برگزار می کنیم.

وی اظهار داشت: در روز دوشنبه 26 آذر، در هر یک از دستگاه های اجرائی نشستی با محوریت پژوهش و فناوری به منظور حل مشکلات موجود آن دستگاه برگزار می شود. در روز سه شنبه همایش آسیب شناسی پژوهش در علوم انسانی را در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می کنیم. در روز چهارشنبه نشستی را با روابط بین الملل دانشگاه ها خواهیم داشت که در آن از رایزن های علمی و سفارتخانه های خارجی دعوت شده تا روند اجرای طرح های مشترک را بررسی کنند، این نشست در دانشگاه کاشان برگزار خواهد شد. در عصر روز چهارشنبه نیز همایشی با محوریت انجمن های علمی با موضوع ترویج علم، حضور بین المللی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود.

برومند بیان کرد: تمامی برنامه هایی که پیش تر به آن اشاره شد از جمله برنامه های وزیر علوم است، اتفاقاتی که می افتد نتیجه زحمات همکاران و سیاست های وزیر علوم است که پیگیری می شود. ما توسعه مراکز رشد و پارک ها را از لحاظ کیفی، ارتباط دانشگاه ها با صنعت را در دستور کار داریم حتی در حوزه محیط زیست اتفاقات خوبی افتاده است که در ادامه به آن می پردازیم.

وی اظهار داشت: دانشگاه شیراز در حوزه تالاب بختگان فعال شده و از بودجه پژوهشی خود در این راستا استفاده می کند، 13 دانشگاه در بحث سیاهه آلودگی هوا فعال هستند، موسسه و پژوهشگاه شیمی در حوزه پسماند فعال شده و با سازمان محیط زیست همکاری می کند، این موارد از بودجه پژوهشی دانشگاه ها تامین می شود، ما از هر دانشگاه خواسته ایم یک پدیده محیط زیستی را به عنوان هدف قرار داده و روی آن تمرکز کنند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: دستاوردهای حوزه پژوهش طی امسال در این راستا است که نتیجه کار پژوهشگران دیده و ارائه شود، مراسم ها در سراسر کشور برگزار می شود به عبارتی دیگر فرهنگسازی در آن صورت میگیرد، در سال های گذشته چالشی وجود داشت و این بود که تنها دستاوردها بیان می شد این در حالی است که امسال به بیان چالش ها و نقطه نظر ها میپردازیم، به عنوان مثال در حوزه علوم انسانی ورود کرده ایم و چالش های این حوزه را مورد بررسی قرار داده ایم.
وی در زمینه بودجه پژوهشی دانشگاه ها گفت: لایحه بودجه هنوز نهایی نشده و مباحث آن در مجلس در هفته های آتی انجام می شود، در این راستا ما با نمایندگان مجلس رایزنی های لازم را خواهیم داشت، امسال در برخی حوزه ها به دلیل هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه داشته ایم اتفاق خوبی در حوزه ها افتاده است، در پارک علم و فناوری 84 درصد رشد داشته ایم و این رشد به دلیل اهمیت به حوزه فناوری و اشتغالزایی است، این رشد در پژوهشگاه ها 17 درصد و در دانشگاه ها 14 درصد است. بودجه پژوهش و فناوری امسال به بیش از 14 هزار میلیارد تومان می رسد.

وی خاطر نشان کرد: در سال 96 رشد خوبی در تولید مقالات پژوهشی داشتیم، بها دادن به کیفیت به مقالات مورد توجه قرار دارد، همچنین برای شکل گیری مرجعیت علمی نشریه های داخلی ما نیز باید خود را به سطح بالاتری اعتبار علمی برسانند.
آیین نامه نشریات تا یک ماه آینده به نشریات ابلاغ می شود.

وی با اشاره به مراسم تجلیل از پژوهشگران در هفته پژوهش گفت: پژوهشگران منتخب 18 و فناوران منتخب 6 نفر هستند که در هفته پژوهش از آن ها تقدیر به عمل خواهد آمد.

برومند بیان کرد: میزان حمایت مالی از شرکت های فناور حدود 13 هزار میلیارد تومان بوده ک امسال به 43 هزار میلیارد تومان رسیده است، برای افزایش واحد های فناور باید فناوری ایجاد شود و نیازمند مکانیزم خاصی هستیم. میزان فروشی که در پارک پردیس تهران صورت می گیرد به 8 هزار میلیارد تومان رسیده است. تعداد واحدهای فناور در سال 92، 3 هزار بود امسال به بیش از 6 هزار رسیده است. بودجه پارک های علم و فناوری در سال 95 دویست میلیارد تومان بوده که در سال 96 به دویست و شصت میلیارد تومان رسیده امسال این بودجه رشد داشته است.

وی در زمینه گرنت فناوری در سال 98 اظهار داشت: در این طرح پارک‌ها با همکاری دانشگاه‌ ها و پارک‌های علم و فناوری مقالاتی که قابلیت تبدیل شدن به فناوری دارند در دستور کار خود قرار می‌دهند و ما هم مشوق‌هایی به آن ها اعطا می‌کنیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به عملکرد دستگاه ها در راستای اختصاص یک درصد اعتبارات پژوهشی تاکید کرد: از این محل 85 میلیارد تومان به امر پژوهش اختصاص یافته که در این زمینه وزارت نفت و بهداشت بیشترین عملکرد را داشته اند. این عددهم عدد مورد انتظار ما نبوده است و امیدوارم با ارائه راهکار در سال 98 این قانون به وضع بهتری اجرایی شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 989381

وب گردی

وب گردی