مسئله کمبود آب امروز در صدر همه مشکلات کشور است

معاون اول رئیس جمهور گفت: مسئله کمبود آب فقط مسئله امروز و فردای ما نیست، بلکه مهم‌ترین موضوع برای هر گونه توسعه صنعتی و کشاورزی منابع آب است.

به گزارش سرویس اقتصادی ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "اسحاق جهانگیری" در مراسم بهره‌برداری از فاز اول آب شیرین کن بندرعباس، از دست اندرکاران، سرمایه گذاران، مهندسان و کارشناسان فعال در احداث این آب شیرین کن و نیز نیروگاه 160 مگاواتی قدردانی کرد.
معاون اول رئیس جمهور با بیان این که موضوع کمبود منابع آب امروز برای همه ایرانیان به مسئله‌ای جدی تبدیل شده خاطرنشان کرد: اهمیت مسئله کمبود آب تنها از نظر مسایل زیست محیطی و اقلیمی مورد توجه نیست، بلکه این موضوع به مسئله‌ای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده و در رأس همه مشکلات کشور قرار گرفته است.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به خشکی برخی تالاب ها و تهدیدات دریاچه های کشور نظیر دریاچه ارومیه تصریح کرد: اگر خدای نکرده دریاچه ارومیه با خشکی مواجه می‌شد، می‌توانست به فاجعه‌ای انسانی در شمال غرب کشور تبدیل شود.
جهانگیری با تأکید بر این که مسئله کمبود آب فقط مختص ایران نیست و موضوعی منطقه‌ای و جهانی است، گفت: کمبود آب می‌تواند در آینده به موضوعی پیچیده‌تر از مسایل هسته‌ای تبدیل شود، به گونه‌ای که کنوانسیون‌هایی در این راستا تشکیل و مقررات بین‌المللی در خصوص آب وضع شود.
معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: کم آبی فقط مختص بخش صنعت و کشاورزی نیست و در جلسه شورای عالی آب که هفته گذشته برگزار شد، گزارشی از وضعیت آب شرب شهرهای مختلف کشور در سال 97 ارائه شد. بر اساس این گزارش برخی شهرها نظیر بندرعباس، زاهدان، مشهد، کرمان، بوشهر، شیراز و اصفهان وضعیتی نگران کننده داشتند که خوشبختانه با مدیریت خوب وزارت نیرو این بحران در تابستان 97 مدیریت شد.
وی با یادآوری این که شش درصد از میزان مصرف آب در کشور مربوط به بخش شرب و بهداشت و مابقی مربوط به حوزه کشاورزی و صنعت است، اظهار داشت: اگر در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف را شامل می شود، صرفه‌جویی شود و از روش‌های نوین آبیاری استفاده گردد شاهد صرفه‌جویی و ذخیره آب به میزان قابل توجه در رفع مشکلات مرتبط با محدودیت منابع آب خواهیم بود، ضمن آن که با استفاده از شیوه های نوین آبیاری نظیر کشت گلخانه ای هم مصرف آب کمتر و هم تولید بیشتری صورت خواهد گرفت.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: ‌ایران در منطقه‌ای واقع شده است که کمبود آب موضوعی بحرانی و جدی است و باید همه دولت ها و نیز آحاد مردم این موضوع ر ا به طور ویژه مورد توجه قرار دهند.
جهانگیری با تقدیر از مدیریت خوب وزارت نیرو در تابستان سال 97 خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها تابستان سال جاری از نظر تنش آبی یکی از سخت‌ترین سال‌ها بوده است؛ اما مدیریت خوب وزارت نیرو با کمکی که مردم در صرفه جویی از خود نشان دادند، گویای این واقعیت است که مدیران می‌توانند در دوران سخت، امور را به خوبی تدبیر کنند و این یکی از ویژگی‌های مدیران برجسته است.
معاون اول رئیس جمهور با بیان این که در هنگام دشواری و تنگناها اگر مسئولان صادقانه مشکلات را با مردم در میان بگذارند و در عین حال راهکار و برنامه برای مرتفع کردن آن ارائه دهند گفت: ما این همراهی و همسویی را در مراحل مختلف تجربه کرده‌ایم، زیرا بزرگترین پشتوانه نظام جمهوری اسلامی ایران مردم هستند، اگر گاهی همه مسایل بازگو نمی‌شود به دلیل آن است که مطرح شدن آن سبب سوء استفاده دشمنان می‌گردد.
جهانگیری با تأکید بر حضور پررنگ بخش خصوصی در حوزه آب و برق از عملکرد وزارت نیرو در واگذاری طرح های نیمه تمام عمرانی تقدیر کرد و گفت: این روند باید با جدیت دنبال شود.
وی با اشاره به بازدید امروز صبح خود از سواحل بندرعباس گفت: مطالبه بسیاری از مردم بندرعباس جلوگیری از ریختن فاضلاب به دریا بود و باید وزارت نیرو در این زمینه تجربه موفق شهرهای دیگر را به مرحله اجرا بگذارد و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از فاضلاب و پساب در جهت تأمین آب مورد نیاز واحدهای صنعتی و توسعه درختکاری و فضای سبز بندرعباس استفاده کند.
معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دغدغه دست اندرکاران اجرای طرح های مربوط به آب و برق از بابت تغییرات نرخ ارز گفت: دولت تلاش خواهد کرد مابه التفاوت ریالی مورد نیاز خرید این تجهیزات را پرداخت کند و حتی در صورت نیاز به روش ارزی نیز حمایت لازم را انجام دهد.
جهانگیری در ادامه با اشاره به برخی نگرانی‌ها از بابت مسایل زیست محیطی ناشی از اجرای طرح های شیرین سازی آب گفت: نگرانی ها درباره مسایل محیط زیست لازم و ضروری است و دولت هیچ طرح بزرگی را در کشور اجرا نخواهد کرد مگر آنکه مسایل زیست محیطی را رعایت کند.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه افزود: خلیج فارس به آب های آزاد دنیا وصل است و بعضی از کشورهای اطراف با توجه به سواحل اندکی که دارند چندین برابر ایران از منابع آبی برداشت و شیرین سازی می کنند. با این وجود ما قطعاًَ به عوارض و پیامدهای زیست محیطی توجه ویژه ای خواهیم داشت و این موضوع را در ارتباط کامل با حیاط ایران و همسایگان ارزیابی می کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 989402

وب گردی

وب گردی