اجرای 40 آب شیرین کن با ظرفیت 280 هزار مترمکعب در دولت تدبیر و امید

وزیر نیرو گفت: 40 آب شیرین کن با ظرفیت 280 هزار مترمکعب در دولت تدبیر و امید اجرا و راه‌اندازی شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی ایسکانیوز، "رضا اردکانیان" در آیین بهره‌برداری از مرحله نخست آب‌ شیرین ‌کن 100هزار مترمکعبی بندرعباس با حضور معاون اول رییس جمهوری اظهار کرد: در طول پنج سال اخیر بیش از پنج میلیون نفر در روستاها از نعمت دسترسی به شبکه‌های آب سالم و بهداشتی برخوردار شده‌اند.
وی ادامه داد: اکنون حدود 75 درصد جمعیت روستایی از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند که در دنیا غرورآمیز است.
وزیر نیرو در خصوص طرح نمک‌زدایی از آب دریا برای مصرف آب شرب مردم بندرعباس نیز گفت: حضور سرمایه گذاران نقش مهمی در طرح آب شیرین کن 100 هزار مترمکعبی داشته که امیدواریم طبق برنامه، مرحله‌های بعدی نیز زودتر به بهره‌برداری برسد.
اردکانیان ادامه داد: همچنین 71 طرح نمک زدایی در حال ساخت و بهره برداری است که میزان تولید آن در شبانه‌روز به 410 هزار میلیون مترمکعب می‌رسد.
وی تاکید کرد: سهم دولت تدبیر و امید در موضوع نمک‌زدایی، 40 آب شیرین کن با ظرفیت 280 هزار مترمکعب است که 30 مورد آن با ظرفیت 192 هزار مترمکعب در استان هرمزگان قرار دارد.
وزیر نیرو در خصوص وضعیت قراردادهای آب شیرین‌کن‌ها نیز بیان کرد: تا کنون 142 قرارداد مشارکت بخش خصوصی با حجم 73 هزار میلیارد ریال از ابتدای دولت یازدهم و پیش از آن به امضا رسیده است.
به گفته اردکانیان، این حجم قراردادها از دولت یازدهم تا کنون به 50 هزار میلیارد ریال رسیده است.
وزیر نیرو یادآور شد: همچنین با 32 هزار مترمکعب آب، همه جزیره‌های راهبردی توسط آب شیرین کن‌ها در شبانه‌روز تامین می‌شود.
به گفته وی، قرارداد آب شیرین‌کن 100 هزار مترمکعبی با بهره برداری 21 ساله به میزان 240 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در سال 91 منعقد شد.
اردکانیان ادامه داد: نرخ پایه فروش برای شش سال نخست از جانب سرمایه‌گذاران و خرید تضمینی توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برای هر متر مکعب 2100 تومان و برای 15 سال بعد به ازای هر مترمکعب 675 تومان است.
وزیر نیرو اضافه کرد: بر اساس صورت مالی سال 96 قیمت تمام شده آب آشامیدنی شهری 9760 ریال و روستایی 10 هزار و983ریال محاسبه شده است.
اردکانیان افزود: در همین سال تنها 48 درصد قیمت تمام شده از مشترکان شهری و در بخش روستایی 24 درصد قیمت تمام شده از مشترکان دریافت می‌شود؛ بنابراین دقت در شیوه مصرف آب بسیار مهم و حایز اهمیت است.
وی در بخش افزایش ظرفیت نیروگاهی نیز بیان کرد: از ابتدای آغاز به‌کار دولت در سال 92 تا کنون نزدیک به 10 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شده و اکنون افزون بر 19 هزار مگاوات نیروگاه در 27 استان کشور در دست احداث است.
وزیر نیرو اظهار امیدواری کرد: تا پایان دولت تدبیر و امید ظرفیت نیروگاهی کشور به 12 هزار مگاوات برسد.
اردکانیان در خصوص برق روستایی نیز ابراز داشت: آمار برق‌دار کردن دو هزار و 371 روستا و اکنون تعداد روستاهای برق دار کشور با 4.5 میلیون خانوار به بیش از 57 هزار روستا رسیده است.
وی اظهار کرد: این‌که تمام روستاهای بالای 10 خانوار کشور برق‌دار شده‌اند، نتیجه تلاش بیش از پیش سال‌های اخیر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 989405

وب گردی

وب گردی