پژوهش می‌تواند به بنیادهای اقتصاد هنر کمک کند

شهاب الدین عادل معتقد است پژوهش اندیشه‌هایی است که می‌تواند به بنیادهای اقتصاد هنر کمک کند و در واقع توسعه نیروی انسانی متخصص است.

به گزارش سرویس فرهنگی ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جایزه پژوهش سال سینمای ایران، عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش درباره پژوهش های دانشگاهی گفت: فضای دانشگاه درهمه جای دنیا با فضای حرفه‌ای سینما با فاصله ای پیش رفته است. اما در سال‌های اخیر در ایران شاهد بودیم که پیوستگی بین نیروهای متخصص بیرون حرفه و شیوه های آموزشی و تدریس شان در کنار اعضای هیات علمی در دانشکده‌های هنری اتفاق افتاده و نیروهای تحصیل کرده که از دانشکده‌های سینمایی فارغ التحصیل شدند یا جذب هیات‌های علمی شدند و یا به بدنه حرفه‌ای رفتند و در بدنه حرفه ای نیروی تحصیل کرده سینما زیاد داریم .
شهاب الدین عادل افزود: این دو اتفاق بسیار خوب است. بنابراین می‌توان گفت درصد زیادی از این نیازها می‌تواند از طریق این پژوهش‌ها رفع شود. بسیاری از فارغ التحصیلانی که در دانشگاه‌ها بودند خودشان را در فیلم‌های حرفه‌ای توسعه دادند .
وی با اشاره به اینکه پژوهش تنها نوشتار نیست بلکه دانش تکنولوژیک و فنی، نظریه و نقد است، افزود: پژوهش اندیشه‌هایی است که می‌تواند به بنیادهای اقتصاد هنر کمک کند و در واقع توسعه نیروی انسانی متخصص است. دانشگاه‌ها کمک می‌کنند و نیرو تربیت می‌کنند و این ها وارد سینما می‌شوند. در واقع سینما را ارتقاء می دهد.
این استاد دانشگاه یادآور شد: متاسفانه آنطور که باید و شاید از پژوهش حمایت نمی‌شود. اصولا نوشتاری که تحت عنوان پژوهش است که آدما می نویسند یا می‌سازند. یک فیلم، یک تابلو نقاشی و یک مجموعه عکس می‌تواند در قالب یک پژوهش مطرح شود . اگر منظور ما از پژوهش، پژوهش‌های نوشتاری است، زیاد ارزش این پژوهش‌ها دانسته نمی‌شود. به همین دلیل از همان ابتدا در جلساتی که داشتیم بر روی رقمی که قرار است به دانشجویان داده شود اصرار داشتم. من معتقدم اگر می‎خواهند دانشجویان تشویق شوند باید علاوه بر مبلغی که به آنها داده می‌شود، فرصت انجام پژوهش دیگری هم داشته باشند. باید این نیروها را جذب و فعال کنند و پژوهش‌های دیگری در حوزه سینما به آنها داده شود، نباید متوقف شود باید مستمر صورت گیرد.
وی ادامه داد: می توان برای برگزیدگان هر دوره یک پژوهشگاه راه اندازی کنند تا این‌ها به عنوان نیروهای متخصص پژوهش‌های کلان تری انجام دهند. فکر می کنم این حرکت در حوزه پژوهش‌های سینمایی می‌تواند کمک کند تا صنعت سینما از این پژوهش‌ها استفاده کند و ما شاهد تحولات خوبی در سینما باشیم.

کد خبر: 989412

وب گردی

وب گردی