جلوگیری از شیوع ایدز در گرو افزایش آگاهی‌های جامعه است

 در راستای آشنایی با راه‌های انتقال و پیشگیری از بیماری ایدز و به همت شبکه و مرکز بهداشت بردسیر، «سمینار علمی ایدز» با حضور جمعی از دانشجویان، استادان و کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی این شهر برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر، رئیس شبکه و مرکز بهداشت شهرستان در این سمینار به عوامل موثر و راه‌های انتقال ویروس ایدز اشاره کرد و افزود: جلوگیری ازشیوع ایدز در گرو افزایش آگاهی‌های جامعه است.

حبیب ا.. برهانی، آموزش و پیشگیری را از مهم‌ترین راه‌های مقابله با این ویروس برشمرد و گفت: بیماری ایدز، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

رئیس شبکه و مرکز بهداشت بردسیر از شناسایی 36هزار نفر مبتلا به بیماری ایدز در کشور خبرداد و افزود: خوشبختانه بالغ بر 60 دارو شناسایی و ساخته شده که می‌تواند با مقابله با رشد ویروس، طول عمر افراد مبتلا به ایدز را افزایش دهد.

برهانی، اعتیاد تزریقی و ارتباط جنسی محافظت نشده را عمده‌ترین راه سرایت ویروس عنوان کرد و گفت: بیماران مبتلا به ایدز، حق حیات دارند و نباید از جامعه طرد شوند.

وی به تلاش شبکه بهداشت برای مشاوره و آزمایش ویروس اچ.آی.وی نیز اشاره کرد و افزود: ویروس ایدز صرفا از طریق ارتباط جنسی محافظت نشده، اشیاع نوک تیز و برنده، خون و فرآورده‌های خونی و از مادر به جنین منتقل می‌شود و از طرق دیگر سرایت نخواهد کرد.

برهانی افزود: هیچ واکسن و دارویی برای درمان بیماری ایدز وجود ندارد و داروهای موجود صرفا با افزایش سیستم ایمنی بدن طول عمر بیماران را افزایش خواهد داد.

وی، ایدز را یک بیماری عفونی و با روند مزمن و طولانی اعلام کرد و افزود: وفاداری به همسر و خانواده، عدم استفاده از وسایل تیز و برنده مشترک مانند سرنگ، ارتباطات جنسی محافظت شده می تواند فرد را از ابتلا به ویروس ایدز محافظت کند.

رئیس مرکز و شبکه بهداشت بردسیر، بیشترین مبتلایان به ایدز را سنین 15 تا 35 سال عنوان کرد و گفت: افرادی که رفتار پر خطر داشتند می توانند برای مشاوره رایگان و انجام آزمایش‌ به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

برهانی از همه افراد درخواست کرد تا هنگام مراجعه به آرایشگاه‌ها از پکیج شخصی آرایشی استفاده کنند وتاکید کرد: خوشبختانه با کنترل و نظارت‌های صورت گرفته، انتقال ویروس از طریق فراورده های خونی به صفر رسیده است.

وی با اعلام نگرانی از افزایش ویروس از طریق روابط جنسی محافظت نشده گفت: انتقال ویروس از مادر به جنین نیز کنترل شده است.

رئیس مرکز و شبکه بهداشت بردسیر با قدردانی از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، خواستار برگزاری بیشتر دوره‌های آموزشی مقابله با ایدز برای تمامی افراد جامعه شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 989483

وب گردی

وب گردی