مظفر: ماهیت دینی و انقلابی جنبش دانشجویی غیرقابل انکار و تغییر است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جنبش دانشجویی به معنای عصب زنده و فعال دانشجویی است که مسائل را درک می‌کند و در برابر آن‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از سمنان، دکتر حسین مظفر که به مناسبت گرامی داشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان حضور یافته بود طی سخنانی به بازخوانی روند تاریخی جنبش دانشجویی پرداخت و اظهار کرد: منظور از جنبش دانشجویی یک تشکل سیاسی نیست و یک جنبش لزوما مخالف در برابر وضع موجود نیست. جنبش دانشجویی یک حرکت یک مجموعه و یک پویایی فراتر از تشکل‌های حزبی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جنبش دانشجویی به معنای بیداری، هوشیاری و احساس مسئولیت دانشجو در عرصه‌های مختلف است تصریح کرد: جنبش دانشجویی به معنای عصب زنده و فعال دانشجویی است که مسائل را درک می‌کند و در برابر آن‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهد. و این مؤلفه‌هاست که باعث تأثیرگذاری جنبش دانشجویی در جامعه می‌شود.

مظفر 16 آذر را فرصت خوبی دانست که جایگاه دانشجو و دانشگاه در عرصه سیاسی و اجتماعی محترم شمرده شود و افزود: این روز، روز تجدید میثاق با دانشجویانی است که برای مشارکت در عزت و سربلندی کشور، و در راه مبارزه با استکبار و سلطه‌ی بیگانگان بر کشور قد برافراشتند و جان خودشان را تقدیم کردند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه سابقه تاریخی جنبش دانشجویی به 84 سال پیش که دانشگاه تهران تشکیل شده برمی گردد گفت: در دوره پیش از انقلاب با وجود حاکمیت سکولاریسم بر جامعه و نفوذ افکار مارکسیسم و سوسیالیسم بر دانشگاه اما باز هم محیط دانشگاه و دانشجو حرکت‌های نورانی داشتند و ستارگانی در آن میان مطرح شدند که منشأ اثر فراوانی در مسیر انقلاب شدند.

وی با بیان نمونه‌های تاریخی از جریان جنبش دانشجویی خاطر نشان کرد: حضور امام در عرصه مبارزات جان جدید به جنبش دانشجویی داد و جنبش دانشجویی را از انزوا و رکود و سستی خارج کرد. ایجاد پیوند وثیق بین جنبش دانشجویی با روحانیون پیرو خط امام باعث می‌شود جنبش دانشجویی به‌عنوان یک رکن در جریان انقلاب ثبات خود را پیدا کند.

مظفر با بیان اینکه همت‌ها، باکری‌ها همین دانشجوها بودند که زمانی پشت میزهای دانشگاه نشسته و وقتی جنگ شد به‌عنوان فرمانده وارد جبهه‌ها شدند. جنبش دانشجویی با روحیه مبارزه با استکبار و بیگانه‌ستیزی وارد صحنه جامعه شد. و این خاستگاه و هویت باید همیشه حفظ شود. کسی نمی‌تواند ماهیت دینی و انقلابی جنبش دانشجویی را انکار کند و یا ماهیت این جنبش را تغییر دهد. حفظ این اصالت از الزامات جنبش دانشجویی است. کسانی که در دانشگاه نقش آفرینند اگر در سکوی اصالت خود بایستند موفق خواهند بود.

نماینده مردم تهران در مجلس هفتم با تأکید بر اینکه دانشجویان را می‌توان یکی از گروه‌هایی دانست که به دلیل آشنایی و آگاهی بیشتر با جریانات سیاسی و اجتماعی، حضور آنان در تمامی صحنه‌های انقلاب به شکلی گسترده، بارز است افزود: این حضور از سال‌ها پیش از انقلاب با شکل‌گیری جنبش دانشجویی آغاز شده است.

وزیر آموزش و پرورش دولت هفتم با بیان اینکه حضور به‌موقع و درعین‌حال فعالانه دانشجویان، پس از انقلاب در همه عرصه‌ها به‌ویژه جنگ و جهاد سازندگی به یاد ماندنی است ادامه داد: همچنان پس از گذشت 40 سال از انقلاب، شاهد این حضور فعال و سرنوشت‌ساز در برهه‌های پر فراز و نشیب انقلاب هستیم .

در آغاز این جلسه دکتر عبدالله خالصی دوست با گرامی داشت 16 آذر، دانشجو و دانشگاه را از مقدس‌ترین واژه‌هایی دانست که می‌توان در فرهنگ اسلامی سراغ گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان گفت: اسلام دینی است که درس خواندن را فریضه می‌داند و به عالمان اندیشمند مباهات می‌کند و به تقدیس محیط‌های علمی می‌پردازد و لزوم توجه و پاسداری از آن را به همگان گوشزد می‌کند و شروطی را برای نیل به سعادت حقیقی بیان می‌دارد که تحقق آن در محیط‌های علمی و آموزشی را نوید می‌دهد و ترک آن موجب خسران و انحراف در جامعه خواهد شد.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با اشاره به نقش تاثیرگذار قشر دانشگاهی در جامعه تصریح کرد: دانشجویان در عصر حاضر که زمان پیشرفت علوم مختلف است و درهای تعلیم و تعلم نیز بیشتر از گذشته به رویشان گشوده است وظیفه دارند با تلاش و کوشش، به رشد علمی و فناوری دست یابند.

خالصی دوست وظایف دانشگاهیان در قبال سرنوشت کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: جنبش علمی و نرم‌افزاری، اصلی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید فراوان دارد و دانشگاهیان را برای دست‌یابی به آن فرا خوانده است.

برگزاری جلسه پرسش و پاسخ، پخش کلیپ‌های مناسبتی، استندآپ کمدی و تجلیل از 4 دانشجوی منتخب در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی از بخش‌های دیگر این مراسم بود که به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی، دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان و تشکل تفکر برتر اساتید واحد سمنان برگزار شد.

کد خبر: 989489

وب گردی

وب گردی