رحیم پور: رؤسای قوه قضائیه و مقننه، هرگز در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت نمی کنند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: حادثه ۱۶ آذر که جنبش دانشجویی آن را رقم زد، نهضتی بود که باعث برهم خوردن تسلط کامل آمریکا و انگلیس در ایران شد. این نهضت پس از گذشت ۶۰ سال همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم بزرگداشت روز دانشجو عصر امروز در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر طوسی و با سخنرانی رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

وی در این مراسم ضمن تبریک به دانشجویان به مناسبت روز دانشجو اظهار داشت: حادثه ۱۶ آذر که جنبش دانشجویی آن را رقم زد، نهضتی بود که باعث برهم خوردن تسلط کامل آمریکا و انگلیس در ایران شد که این نهضت پس از گذشت ۶۰ سال همچنان ادامه دارد؛ این نهضت باعث شد آمریکا نه تنها از ایران بلکه منطقه اخراج شود و در یکی از بدترین موقعیت‌های استراتژیک و سیاسی خود قرار بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد نیکسون وارد ایران شد تا ببیند سرکوب توانسته است چقدر ایران را در چنگال آمریکا قرار دهد. در مسیر آمدن نیکسون به ایران خودروی وی توسط نیروهای انقلابی سنگباران شد همچنین پس از حضور او در دانشگاه، دانشجویانی که گرایش به هیچ مکتب خاصی نداشتند علیه آمریکا و استکبار شعار سر دادند.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: در آن مقطع جریان‌های حامی ملی شدن صنعت نفت در دولت و مجلس و نهادهای حکومتی نفوذ زیادی داشتند و توانسته بودند که شاه را به حاشیه برانند همچنین صنعت نفت را ملی کنند پس از این حادثه تحریم های نفتی و همچنین اغتشاش و درگیری در ایران ادامه یافت تا به کودتای ۲۸ مرداد ختم شد. تا زمانی که آیت الله کاشانی و دکتر مصدق در کنار یکدیگر بودند پیروزی ها ادامه داشت؛ اما پس از اختلافات میان آن دو، مشکلات اصلی کشور شروع شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جنایت های آمریکا در جهان تصریح کرد: آمریکایی ها در جنگ جهانی دوم چند میلیون کره ای و ویتنامی را قتل عام کردند و در دنیا به دنبال غارت و تحقیر به واسطه سلطه بر منابع دیگر کشورها بودند؛ در برخی از کشورهای عربی مانند سوریه و لیبی و مصر چندین کودتای چپ گرا آغاز شد که باعث نفوذ شوروی بر منطقه خاورمیانه شد؛ اما همچنان ایران مهم‌ترین کشور برای آمریکا و انگلیس بود.

وی گفت: ایران و اسرائیل مهم‌ترین نقاطی بودند که برای آمریکا و انگلیس در آن زمان اهمیت داشتند. ایران به دلیل دارا بودن منابع سرشار و موقعیت استراتژیک مناسب از اهمیت بالایی برخوردار بود. آمریکایی ها در آن زمان حدود ۳۰ هزار نفر از نیروهای خود را وارد ایران کردند حضور آنها تا سال ۵۷ ادامه داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در زمان حضور آمریکایی ها در ایران، آن ها بر تمام امور مسلط بودند اذعان داشت: مسئولان رژیم پهلوی در آن برهه زمانی حتی اجازه تغییر نداشتند و تمام ارکان کشور همانند ارتش و ژاندارمری تحت نظر آمریکا بود؛ در آن زمان سازمان سیا یکی از سه مرکز اصلی خود را در ایران به منظور برنامه ریزی برای ورود به کشور تاسیس کرد. وضعیت به گونه ای بود که حتی کنترل شهربانی نیز دست آمریکا و انگلیس بود.

پورازغدی تاکید کرد: از کودتای ۲۸ مرداد به بعد ارباب اصلی ایران ایالات متحده آمریکا شد و حکومت ایران تبدیل به حکومتی آمریکایی و انگلیسی می شود؛ یکی از اقدامات سازمان سیا در آن برهه این بود که پس از کودتای ۲۸ مرداد اشخاصی را که صد‌در‌صد مورد تایید دولت آمریکا بودند در ارکان اصلی قرارداد و آنها دارای پست و مقام شدند، در واقع سازمان سیا به دنبال بازسازی حاکمیت بود.

وی با اشاره به اقدامات مخرب سازمان سیا پس از کودتای ۲۸ مرداد خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات سازمان سیا می‌توان به سازماندهی شبکه ستون پنجم میان ایلات و عشایر، نقشه برداری از منابع روزمینی و زیرزمینی ایران و انتقال شبکه عظیمی از جاسوسان آمریکایی در داخل ایران به بهانه شنود شوروی اشاره کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سازمان جاسوسی سیا اولین آزمون های مهم آمریکا را در ایران اجرا کرد اولین کودتای ارزان و نفتی را در ایران انجام داد همچنین سازمان سیا از طریق اعتصابات کارگری و کامیون داران باعث سقوط دولت مصدق شد؛ اما یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان سیا این بود که سبک زندگی و فرهنگ ایرانیان را تغییر دهد.

پورازغدی اضافه کرد: برخی از جریانات داخلی تلاش کردند که نهضت ۱۶ آذر دانشجویان را که ماهیتی ضد صهیونیستی، ضد سلطنتی و ضد آمریکای داشت، حرکتی ضدانقلابی نشان دهند.

وی با اشاره به سلطه فرهنگی آمریکا بر ایران اظهار داشت: احاطه فرهنگی علمی و ایدئولوژیک آمریکایی‌ها بر دانشگاه های ایران خطر کمتر از سلطه نیست؛ متأسفانه دیدگاهی که می گوید ما باید مدیر را از غرب وارد کنیم دقیقا نمود همین سلطه فرهنگی است که در جهت عکس حرکت ۱۶ آذر قرار دارد؛ زیرا که حادثه ۱۶ آذر نهضتی ضد سلطه بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: سلطه فرهنگی و ایدئولوژیک در فکر و قلب‌ها صورت می گیرد و خودمان وسیله دشمن خواهیم شد متاسفانه در دولت ما کسانی هستند که فکر می کنند کلید حد حل مشکلات در دست اروپایی‌ها و آمریکایی‌هاست، درحالی‌که‌ آنها قادر به حل مشکلات خودشان نیستند آن ها نه می توانند به ما کمک کنند و نه می خواهند.

پورازغدی درباره وضعیت دانشگاه های ایران در زمان رژیم پهلوی یادآور شد: دانشگاه هایی که در زمان پهلوی ساخته می شد کادرسازی برای پیشرفت ایران نبود بلکه کادرسازی برای پیشرفت غرب بود. علم گرایی اصیل به معنای این است که هر جامعه ای و دانشمندان آن، به دنبال دانش تخصصی برای حل مشکلات تخصصی آن جامعه باشند.

وی افزود: دانشگاهی اسلامی و ایرانی است که در جهت حل مشکلات مردم دانش های لازم را کسب کنند در دانشگاه اسلامی تولید علم و خدمات آن باید از هزینه‌های آن بیشتر باشد در واقع علم گرایی مفید علم گرایی است که به لحاظ حل مشکلات اجتماعی پاسخگو باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاسیس این شورا گفت: پس از انقلاب اسلامی و تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ‌ای شایعه کردند که امام گفته است تمامی دانشگاه‌ها باید بسته شود که البته دروغ محض بود دانشگاه ها مهمترین رکن انقلاب اسلامی هستند که همواره مورد توجه دشمنان داخلی و خارجی بودند اما تا انقلابی شدن دانشگاهها فاصله زیادی وجود دارد.

پورازغدی اضافه کرد: رویکرد انقلابی به معنی این است که مسیر، شعار و اهداف عوض نشود اما با توجه به شرایط زمانی و مکانی تاکتیک ها تغییر کند؛ بلافاصله پس از پیروزی انقلاب دانشگاه‌ها‌ به اتاق جنگ تبدیل شد و گروه‌های ضد انقلاب همانند مجاهدین خلق ،مارکسیست ها و کوموله دانشگاه های کشور را اتاق جنگ خود قرار دادند.

وی در ادامه سخنان خود به بررسی نقاط ضعف و قوت شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بود که مهمترین پایگاه مدیریت مسائل آموزشی و فرهنگی در کشور باشد اما بسیاری از مصوبات این شورا که باید توسط رئیس جمهور امضا و ابلاغ شود توجهی به آن نمی شود مسائلی که غربی‌ها تصویب می‌کنند به سرعت در این شورا توسط رئیس جمهور امضا و ابلاغ می شود.

وی افزود: ابزار لازم برای ضمانت اجرایی برخی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست این شورا نیست و صرفاً دست رئیس جمهور است یعنی اگر رئیس جمهور بخواهد اجرا می‌کند و اگر نخواهد اجرا نمی‌کند؛ رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه نیز به هیچ وجه در جلسات این شورا شرکت نمی کنند که اقدامی غیر قانونی است اگر هم رئیس جمهور در این جلسات شرکت نکند به طور کل تعطیل خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: متاسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی قدرت عزل و نصب ندارد و لذا نمی تواند وظایف خود را به خوبی اجرا کند همچنین اختلاف دیدگاه بسیاری در این شورا وجود دارد که باعث اختلاف نظر در مصوبات آن می‌شود.

پورازغدی با بیان این که نظام برنامه ریزی کشور از مصوبات این شورا تبعیت نمی کند گفت: تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظام برنامه‌ریزی کشور متبلور نیست؛ در حوزه های فرهنگی و اجتماعی سندهای بسیار مهمی در این شورا تصویب شده اما برای اجرای آنها هیچگونه جلسه ای از سوی مسئولان برگزار نشده است و به همین دلیل در حوزه های مانند سینما اینقدر بی نظمی وجود دارد.

وی تصریح کرد: لوایح و کنوانسیونهای که با دستور سازمان ملل متحد اعمال می شود به سرعت در این شورا تصویب می شود و برای آن بودجه تعیین می گردد. متاسفانه جلسات شورا یا برگزار نمی شود و یا به صورت ناقص برگزار می شود.

پورازغدی در پایان سخنان خود به چندین مصوبه مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه های اجتماعی، حقوق شهروندی، زنان و تربیت خانواده اشاره کرد که تا کنون اجرایی نشده اند.

انتهای پیام /

کد خبر: 989539

وب گردی

وب گردی