فرار به محیط مجازی، امنیت یا نا‌امنی

تحقیقات جدید نشان می دهند که کودکان از دستگاه های رسانه ای برای ایجاد فضاهای راحت در دنیای آشفته کنونی که هنوز آمادگی مدیریت آن را ندارند استفاده می کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات جدید نیز نشان می دهد که اغلب کودکان از دستگاه های الکترونیکی مانند موبایل، تلویزیون و تبلت برای کنترل محیط خود استفاده می کنند، آن ها می خواهند خود را به آنچه والدینشان انجام می دهند، نزدیک کنند که این امر می تواند مشکل‌ساز باشد.

صرف نظر از زمان صرف شده در استفاده از این دستگاه‌ها، والدین و کودکانی که بیشتر از دستگاه های رسانه ای برای مدیریت ورودی های حسی خود استفاده می کردند، چهار برابر بیشتر ازدیگران، مناقشه داشتند.

این مطالعه، نظریه جدیدی به نام «گرایش حسی» ارائه می دهد که در آن مردم از دستگاه های رسانه ای برای ایجاد موقت «محیط در محیط» استفاده می کنند تا فضای حسی راحتی را برای خود ایجاد کنند. با استفاده از این نظریه و این مطالعه مشخص شد کودکانی که در معرض اختلالات اوتیسم یا کمبود توجه هستند، در مورد استفاده از این رسانه‌ها بیشتر با والدین خود مناقشه دارند.

کریستین هریسون استاد ارتباطات دانشگاه میشیگان گفت: «‌اغلب کودکان نمی توانند انتخاب کنند که کجا بخوابند، غذا بخورند، بازی کنند یا یادگیری داشته باشند و این ها برخی از تنها ابزارهایی هستند که آن ها برای اصلاح ورودی های حسی خود در دسترس دارند؛ بنابراین محیط های بصری و شنیداری دارای هرج و مرج بیشتری شده است و شاید محیط اطراف ما به اندازه ای که فکر می کنیم، ملایم نیست.

این شرایط برای تمامی کودکان وجود دارد و می تواند سطح خطرناکی را برای آن ها به وجود آورد؛ زیرا در صورت ایجاد مشکل، برای ورودی های حسی کودک با دریافت نکردن آنچه که در دوران بچگی به آن نیاز دارد، در بزرگسالی دچار سختی و اختلالات زیادی خواهد شد.

بعضا افراد برای فرار از آنچه در دنیای واقعی وجود دارد، به سمت دنیای مجازی پناه می برند؛ در صورتی که ممکن است این یک مسئله موقتی و درمانی سطحی باشد که عوارض ناشی از آن بسیار بیشتر است.

در مورد کشور روسیه بر اساس تحقیقات انجام شده توسط «لابراتواری کاسپرچسکی»، دو سوم ( %71) دارندگان دستگاه سیستم های دیجیتال امروزی، دستگاه های تلفن همراه، رایانه، تبلت و مشابه آن در روسیه، صرفا برای فرار از معاشرت با دیگران و دنیای واقعی چشم به صفحه نمایش این ابزارها می دوزند و از این ابزار استفاده می کنند.

بر همین اساس، %66 مردم روسیه اظهار داشتند هنگامی که آنها در موقعیت ها و یا در جمعی باشند که احساس راحتی نکنند، برای فرار از آن شرایط، به ابزار دیجیتالی و تلفن همراه خود پناه می آورند و به نوعی تظاهر می کنند که کار واجب‌تری از بودن در جمع دارند.

ترس از گرایش به افزایش معاشرت و ورود به اجتماع تا حدی پیش رفته است که مردم ترجیح می دهند مسائل و سوالات خود را از طریق نرم افزارها و سایت های مختلف دریافت کنند.

تحقیقات انجام شده توسط «لابراتواری کاسپرچسکی»، نشان می دهد که یک سوم مردم روسیه خدمات مورد نیاز خود، از قبیل سفارش تاکسی و غذا، اطلاع از آدرس مورد نظر و حتی امور کاریابی و همکاری را نیز از طریق همین ابزارهای دیجیتال انجام می دهند.

بر همین اساس، دستگاه موبایل حتی در شرایطی که به آن نیازی نیست، همچنان «بهترین دوست انسان» به حساب می آید. به عنوان مثال، %50 مردم روسیه که از این نوع ابزار دیجیتالی استفاده می کنند، هر روز از این ابزارها برای اتلاف وقت و سپری کردن زمان استفاده می کنند. و %47 نیز ابراز داشته اند، از گوشی تلفن، تبلت و رایانه خود به عنوان ابزار سرگرمی استفاده می کنند.

نکته جالب توجه این است که دارندگان این ابزار دوست ندارند که این سیستم های دیجیتال را کنار بگذارند. علاوه بر این، اکثر این افراد نگران این موضوع هستند که بدون در دست داشتن دستگاه تلفن نخواهند توانست با دوستان و همکاران خود در تماس باشند و شمار زیادی نیز نگران این هستند که بدون دستگاه موبایل در دام افسردگی و پریشانی بیفتند.

بر اساس نتایج تحقیق انجام شده، %30 افراد بدون استفاده از گوشی همراه و ابزارهای دیجیتالی کسل می شوند و راهی برای سرگرمی ندارند، %32 ابراز داشتند که در انجام سفارش تاکسی و همچنین سفارش و تحویل کالاهای خریداری شده توسط آنان با مشکل مواجه خواهند شد. علاوه بر این، %8 نیز اعتراف کردند که گزینه تظاهر کردن در موقعیت های خاص و فرار کردن از محدوده جمع به روی آنان بسته خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989553

وب گردی

وب گردی