استادان باید دانشجویان را به پژوهش محوری ترغیب کنند

ابوالفضل محرمی مسئول آموزش اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: متاسفانه در برخی از دانشگاه‌ها استادان مباحث آموزش را به نحو احسنت اجرا می کنند؛ اما در بحث پژوهش کم کاری صورت می گیرد و استادان دانشجویان را ترغیب به بحث پژوهش نمی کنند.

ابوالفضل محرمی مسئول آموزش اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به اینکه امروزه کشور ما با چالش های متعدد و مهمی روبه‌روست، گفت: رویکرد پژوهشی تشکل های دانشجویی باید روی این چالش ها و پیدا کردن راهکار برای آنها در کوتاه و بلند مدت باشد تا جامعه دانشگاهی در آینده باز هم با این چالش‌ها مواجه نشود.

محرمی با تاکید بر اینکه یکی ارزش های مهم انقلاب اسلامی بحث استقلال اعم از فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و علمی است، تصریح کرد: دانشگاه‌های ما باید به سمت بومی سازی علوم حرکت کنند. متاسفانه در حال حاضر متدهای غربی در دانشگاه های ما تدریس می شوند و این چیزی جز وابستگی علمی و عقب ماندگی فرهنگی برای دانشجویان ما در پی نخواهد داشت.

مسئول آموزش اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با ذکر اینکه در کتب درسی باید بومی سازی صورت پذیرد، بیان کرد: استادان و دانشجویان در این زمینه علاوه بر کارهای تئوری سازی و گفتمان سازی باید به سمت علمیات سازی و پیشبرد این اهداف پیشروی کنند.

وی تولید علم، آزاد اندیشی و عدالت‌خواهی را مطالبه جامعه از دانشجو به عنوان نماینده قشر نخبگان دانست و افزود: تئوری سازی‌های خرد و کلان مثل شناسایی آسیب ها و موانع تولید ملی، اقتصاد دانش بنیان، چگونگی مدیریت مصرف، پرهیز از مصرف کالاهای خارجی، مدیریت منابع ارزی و معرفی نقاط ضعف سیستم اقتصادی ایران همچنین مطالبه‌ جدی و عدالت‌محور از دیگر بخش ها مانند؛ برخورد با مفاسد اقتصادی، لزوم پژوهش‌محور شدن برنامه‌های اقتصادی کشور از وظایف دانشجویان است.

محرمی اضافه کرد: دانشجو باید ابتدا اقتصاد مقاومتی را به سمت گفتمان سازی در سطح دانشگاه پیش ببرد و در مرحله بعدی به سمت راهکارهای عملیاتی برای اجرا و پیشبرد اهداف آن.

این فعال دانشجویی با ابزار نارضایتی از کم کاری پژوهشی در دانشگاه ها گفت: متاسفانه در برخی از دانشگاه ها استادان، مباحث آموزش را به نحوه احسنت اجرا می‌کنند و جدی می گیرند؛ اما در بحث پژوهش کم کاری صورت می گیرد و استادان دانشجویان را ترغیب به بحث پژوهش نمی کنند. همان که از لفظ دانشجو برمی‌آید دانشجو باید به دنبال علم و دانش باشد و مباحث پژوهشی ظهور و بروزش از هر مبحث دیگری در دانشگاه بیشتر و گسترده‌تر شود.

محرمی دانشجویان را ظرفیت و سرمایه آینده کشور برشمرد و گفت: دانشجویان و استادان دو قشر دانشگاهی هستند که در روند برند سازی پژوهشی ایران در سطح جهان بسیار تاثیر گذارند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دانشجویان اگر دغدغه هایی از جنس مشکلات روزمره جامعه داشته باشند، نمی تواند به درستی از ذهن خلاق خودشان بهره ببرند. باید سعی شود دانشجو جز دغدغه تحصیل در دانشگاه، درگیر دغدغه های دیگری نباشند. وزارت علوم باید سعی کند در سند چشم انداز خودش راهکاری را در نظر بگیرد که مسائلی از جنس مالی را در آینده نزدیک برای دانشجویان مرتفع یا رفع کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989560

وب گردی

وب گردی