بررسی نحوه توزیع دارو در بدن با روش‌های تصویربرداری پزشکی هسته‌ای

آزمایش یک روش جدید تصویربرداری از متابولیسم کلیه موش در آزمایشگاه پیش‌بالینی توسط محققان کشور انجام شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در آزمایشگا‌ه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران (TPCF) در انجام پژوهشی با استفاده از روش‌های تصویربرداری پزشکی هسته‌ای از کلیه موش با هدف بررسی نحوه‌ توزیع دارو در بدن آن تصویربرداری شد. در پژوهش انجام‌شده در آزمایشگاه پیش بالینی، برای نخستین بار اثر تزریق رادیو دارویGCSF لیبل شده با TC 99m به موش و نحوه‌ توزیع دارو در بدن آن مورد بررسی قرار گرفت.

هدف از این پژوهش بررسی نحوه‌ توزیع زیستی دارو با استفاده از سیستم تصویربرداری اسپکت است که بعد از تزریق مقداری مشخصی از رادیو دارو در فاصله‌های زمانی مختلف از نمونه، تصویر اسپکت گرفته شد. تصاویر حاصل شامل اطلاعات توزیع رادیو دارو در ارگان‌های مختلف آزمودنی است.
در زمان ارائه دارو جدید به بازار، برای آزمودن عملکرد آن نیاز به انجام آزمایش‌هایی در فاز حیوانی است، در تحقیقات دارویی بهره‌گیری از سیستم‌های تصویربرداری حیوانی برای بررسی نحوه‌ی توزیع دارو در بدن آزمودنی بسیار اهمیت دارد.

برش‌نگاری رایانه‌ای تک فوتونی یا به‌اصطلاح اسپکت، یکی از روش‌های تصویربرداری پزشکی هسته‌ای می‌باشد که در این روش از رادیو ایزوتوپ‌هایی استفاده می‌شود که ذرات گاما از خود ساطع می‌کنند. این روش مشابه تصویربرداری CT است با این تفاوت که از تابش اشعه گاما استفاده می‌شود. پرتودارو یا همان (tracer) از طریق تزریق یا تنفس یا غیره وارد جریان خون می‌شود که پس از متلاشی شدن منجر به تولید اشعه‌ی گاما می‌شود.
دوربین‌های گاما ۱۸۰ یا ۳۶۰ درجه حول نمونه گردش می‌کنند تا بتوانند تصاویر مقطعی تولید کنند. این سیستم تصویربرداری می‌تواند اطلاعات عملکردی سه‌بعدی در مورد بدن به دست دهد.

با توجه به اهمیت مطالعات پیش بالینی و نبود امکانات مورد نیاز برای انجام این تحقیقات آزمایشگاه پیش بالینی با حمایت معاونت علمی و فناوری در سال گذشته راه اندازی شد تا با وجود مجهزترین دستگاه ها در این حوزه خدمات به محققان کشور ارائه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 989569

وب گردی

وب گردی