اجرای دوره‌های مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های فیلیپین

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آسیا در آینده علمی دنیا نقش جدی خواهد داشت، گفت: کشورهای آسیایی به ویژه شرق آسیا در دوره جدید برای ما اهمیت بسیار دارند.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه برگزای دومین روز کنفرانس آسایهل 2018 به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد قزوین، با هیأت دانشگاهی از کشور فیلیپین متشکل از دکتر مایکل ام.آلبا، دکتر مارسلو مانیمتیم و دکتر رینولد پاداگاس دیدار و گفت و گو کرد.

دکتر طهرانچی در این نشست گفت: برگزاری چنین کنفرانس‌های مشترکی، فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط میان دانشگاه‌هاست و این روابط می‌تواند با تفاهم‌های اولیه آغاز شده و به امضای توافق‌نامه و اجرای برنامه‌های دقیق منجر شود. در واقع ایجاد تفاهم، اراده مدیران برای آغاز کار است، اما آنچه حائز اهمیت است، ارائه راه‌های عملیاتی برای توسعه همکاری‌های مشترک است.

وی با تأکید بر اینکه در دوره جدید، کشورهای شرق آسیا برای ما بسیار مهم هستند، اظهار داشت: آسیا در آینده نقش جدی در جهان خواهد داشت و آینده جهان متأثر از پیشرفت‌های آسیا خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کشورهای غرب و شرق آسیا باید راهکارهای توسعه همکاری را پیدا کنند، گفت: فاصله مکانی بین کشورها نباید مانع برقراری ارتباط علمی میان آنها باشد، همانطور که در گذشته دور که امکانات ارتباطاتی گسترده نبود، بین ایران و شرق آسیا ارتباطات خوبی وجود داشت که این موضوع نشان می‌دهد همواره شرق و غرب آسیا با هم در تعامل بوده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: با توجه به این پیشینه و برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش همکاری با کشورهای شرق آسیا، تمایل داریم همکاری‌های عملیاتی با مجموعه دانشگاه‌های فیلیپین داشته باشیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به فعالیت شورای علمی در کشور فیلیپین، اظهار داشت: همکاری با این شورا می‌تواند فرصت خوبی برای ما ایجاد کند تا دانشگاه‌های زیادی از ایران با دانشگاه‌های فیلیپین ارتباط برقرار کنند. ما می‌توانیم در یک برنامه مشخص واحدهای سرآمد دانشگاه آزاد اسلامی را به دانشگاه‌های فیلیپین متصل کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: پیشنهادم این است، همانطور که در آسیا لیگ فوتبال داریم، دانشگاه‌های آسیایی نیز لیگ علمی برگزار کنند.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به پیشنهاد رئیس یکی از دانشگاه‌های فیلیپین مبنی بر ایجاد همکاری در حوزه‌های مهندسی، شیمی و داروسازی، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در حوزه شیمی و داروسازی بسیار فعال است و دانشگاه‌های فیلیپین می توانند ارتباط خوبی با این واحد دانشگاهی برقرار کنند. واحد قزوین نیز یکی از واحدهای نمونه دانشگاه آزاد اسلامی است که می‌تواند با توجه به پیشرفت های دانشگاه های فیلیپین در حوزه مهندسی، تعاملات علمی مناسبی با دانشگاه‌های فیلیپین و شرق آسیا داشته باشد.

وی با ارائه پیشنهاد برگزاری دوره‌های MBA مشترک میان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های فیلیپین، اظهار داشت: این زمینه می تواند پشتیبان‌کننده ارتباطات دانشگاهی و تجاری باشد، چرا که اگر بخواهیم از گذشته درس بگیریم، همیشه تجار نقش محوری در اتصال غرب و شرق آسیا داشته‌اند و ما می‌توانیم از این بستر برای گسترش ارتباطات علمی استفاده کنیم.

دکتر طهرانچی ادامه داد: برای آغاز همکاری‌ها در حوزه علوم انسانی می‌توانیم رشته‌های مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی و حقوق تجارت را در دستور کار قرار دهیم و یک دانشکده مشترک در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های فیلیپین ایجاد کنیم تا افرادی که در این دانشکده‌ها تحصیل می‌کنند با قوانین دو طرف آشنا شوند و این همکاری می‌تواند باعث توسعه تعاملات شود. برای این کار باید یک برنامه مشترک با مدرک مشترک داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: به عنوان مثال دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند یک سال از دوران تحصیل خود را در ایران و سال بعد را در فیلیپین طی کنند. دانشجویان شرکت‌کننده در این دوره‌ها می‌توانند موتورهای تقویت‌کننده ارتباط بین ایران و فیلیپین باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: این اقدام یک حرکت پایدار است، چرا که دولت‌ها و دانشگاه‌ها شروع‌کننده آن و مردم ادامه‌دهنده آن هستند و در این شرایط ما نیازمند چنین حرکت‌هایی برای آینده هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به یادگیری زبان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: بحث زبان آموزی دو کشور نیز مطرح است و کسانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، می‌توانند با زبان طرف مقابل آشنا شوند.

دکتر طهرانچی همچنین از آمادگی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های کشور فیلیپین خبر داد و گفت: می‌توانیم با همکاری یکدیگر، دوره‌های مشترک طراحی کرده و در اختیار داوطلبان قرار دهیم. این طرح منجر به توسعه علمی و همکاری مشترک خواهد شد و اقتصاد خود را نیز تأمین خواهد کرد.

در پایان این دیدار مقرر شد، تفاهم‌نامه اولیه تا اجلاس بعدی آسایهل که در شهر مانیل فیلیپین برگزار می‌شود، تهیه و مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 989580

وب گردی

وب گردی