فتحعلی: ۳.۵ میلیارد تومان در حوزه صنعت  برق سرمایه گذاری کرده اند

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق ایران، با اشاره به اینکه تمرکز ما بیشتر سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و نهادینه کردن این نوع سرمایه‌گذاری در پژوهش و فناوری است، گفت: اگر  از نظر سرمایه‌گذاری و صدور ضمانتنامه ما را یاری کنند، می توانیم خدمات را توسعه دهیم.

منصور فتحعلی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق ایران ، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، با بیان این‌که در سال‌جاری 12 سرمایه‌گذاری ریسک پذیر با سرمایه 3.5 میلیارد تومان در حوزه صنعت برق سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اظهار کرد: شرکت‌هایی که با آنها همکاری می‌کنیم اکثرا جدید تاسیس هستند و در این بین 3 شرکت دانش بنیان نیز مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: چندین سال است که تمرکز ما بیشتر سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و نهادینه کردن این نوع سرمایه‌گذاری در پژوهش و فناوری است. همچنین هدف کمک به توسعه و ارتقای پژوهش و فناوری در صنعت برق کشور، به‌ عنوان یکی از کلیدی ترین حوزه‌های دارای رشد مستمر در فناوری، و نیز در راستای ماده ۱۰۰ قانون سوم و ماده ۴۵ قانون چهارم و بند الف ماده ۱۷ قانون پنجم برنامه توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۴۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور تشکیل گردیده که ماموریت اصلی آن گسترش پژوهش‌های انجام یافته با محوریت بخش خصوصی و تعاونی و بطور کلی تسهیل و گسترش فعالیت‌های بخش غیر دولتی درعرصه‌های تحقیقات و انتقال و جذب دانش فنی در صنعت برق ایران است.

فتحعلی گفت: این شرکت‌ها در زمینه آزمایشگاه مولدهای سی اچ پی، و تجدیدپذیر هستند که بیشتر نوآوری وفناوری می کنند. می‌توان گفت؛ در اصل نمونه تحقیقاتی آنها شکل گرفته و یا در حال تکمیل هستند و بخاطر همین این فناوری‌ها با سرعت بیشتر به صنعت برق وارد می شوند تا براساس یک برنامه زمانبندی به سمت تجاری سازی حرکت کنند.

وی ادامه داد: ما مذاکرات اولیه را براساس برنامه ریزی صورت گرفته از روز اول انجام داده و اکنون به توافق رسیدیم تا در مقاطع تعریف شده با آنها سرمایه گذاری کنیم.

فتحعلی تاکید کرد: هم‌ اکنون شرکت آزمایشگاه‌های بین‌المللی برق و انرژی را با هدف ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع و با محوریت ایجاد آزمایشگاه قدرت ( اتصال کوتاه ) با همکاری صندوق پژوهش صنعت برق و انرژی، اپیل و جهاد دانشگاهی به ثبت رساندیم و هدف اصلی ما از ایجاد این آزمایشگاه ایجاد امکان تست اتصال کوتاه در داخل کشور و جلوگیری از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور برای انجام تست‌های اتصال کوتاه مورد نیاز است.

وی یادآور شد: آزمایشگاه مرجع در اصل یک سرمایه گذاری سنگین انجام شده الان طراحی آزمایشگاه توسط نیروهای داخلی تکمیل شده و در حال سفارش تجهیزات هستیم. عمده تجهیزات آن ژنراتور، ترانسفورماتور، راکتور و یکسری تجهیزات به اصطلاح کلیدزنی و سویچ زنی است. اولویت ما این است که از شرکت‌های فعال در این حوزه حمایت کنیم.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق ایران، با اشاره به این که آزمایشگاه به سرمایه سنگین، حدود 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اظهار داشت: هم‌اکنون در تامین منابع برای رسیدن به اهداف عالی مشکل داریم،امیدواریم این مورد به زودی برطرف شود. همچنین یکی از اهداف‌مان صدور ضمانتنامه در زمینه مختلف برای اخذ وام است تا بتوانیم افزایش سرمایه را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: قرار بود که در سال‌جاری 100 میلیارد تومان تحقق سرمایه داشته باشیم اما متاسفانه تا به امروز هنوز ریالی محقق نشده است.

فتحعلی همچنین به شرکت مدیریت ساخت دستگاه‌های تست و بازرسی در جهت توسعه فناوری ساخت تجهیزات تست و برندسازی آنها اشاره کرد و اظهار داشت: در کنار موارد فوق قصد داریم 20 شرکت تخصصی دیگر را با اهداف و اولویت‌های صندوق به صنعت برق اضافه نماییم تا به سمت خود‌کفایی حرکت کنیم. این شرکت‌ها با مشارکت بخش‌های خصوصی یا حمایت بخش‌های دولتی در حال شکل‌گیری است. شکل اصلی این شرکت‌ها، ریسک‌پذیر است و صندوق تا چند سال از آنها حمایت می‌کند و بعد از 1 یا 2 سال تحویل شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال صنعتی می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون کارهای پژوهشی چند طرح مولد مقیاس کوچک با نوآوری در صنعت برق قابلیت اطمینان تولید پراکنده به اتمام رسیده و برای اجرای نیازمند سرمایه است. همچنین با صندوق نوآوری و شکوفایی برای گرفتن منابع در حال مذاکره هستیم.

اگر از نظر سرمایه‌گذاری و پشتوانه صدور ضمانتنامه ما را در این بخش‌ها کمک کنند، می توانیم خدمات را توسعه دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 989624

وب گردی

وب گردی