چالش واحدهای بین الملل درون مرزی دانشگاه آزاد اسلامی برای جذب دانشجوی خارجی

برطبق اطلاعات اداره کل بین الملل دانشگاه آزاد، 7 واحد بین المللی درون مرزی فعال داریم که به گفته روسای برخی از این واحدها دانشجوی خارجی در این واحدها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی درخت پربار انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است که از زمان تاسیس خود در سال 61 تا به امروز دستاوردهای بسیاری داشته و نام ایران را بر بلندای جهان طنین انداز کرده است. گستردگی این دانشگاه بزرگ در سرتاسر ایران یک انقلاب آموزشی را در کشور ایجاد کرد که منجر به افزایش سطح تحصیلات عالیه در دورترین و محروم ترین نقاط ایران شده است و دیگر ورود به دانشگاه نه تنها یک رویا نیست بلکه امری ممکن و دست یافتنی است.

دانشگاه آزاد علاوه بر توجه به جذب دانشجوی داخلی، ایجاد واحدهای بین الملل در خارج از کشور و داخل مرزهای ایران برای جذب دانشجوی خارجی را در نظر گرفته که امری مهم با چشم اندازی روشن تلقی می‌‌شود؛ اما در تبیین این امر ابهاماتی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین این ابهامات، نبود دانشجوی خارجی در اکثر واحدهای بین الملل داخلی است تا جایی که انگار تنها عنوان بین الملل را یدک می‌‌‌کشند. در کنار این امر تاسیس واحدهای بین‌‌الملل برون مرزی در کشورهای اطراف این واحدهای بین الملل درون مرزی امری قابل تامل است که شاید از نگاه مسئولان امر دور مانده است.

زمانی که واحدهای بین الملل برون مرزی در کشورهای اطراف این واحدهای داخلی تاسیس شده یا درحال ایجاد است دیگر رغبتی برای حضور دانشجوی خارجی در ایران به وجود نمی‌آید و اساسا عنوان بین‌المللی بودن تنها در حد یک نام روی این واحدها می‌‌ماند که بر طبق اطلاعات امور بین‌الملل دانشگاه آزاد در حال حاضر، 7 واحد بین المللی فعال درون مرزی از جمله قشم، جلفا، بندر انزلی، کیش، ماکو، آیت الله آملی و خلیج فارس داریم که در راستای همین موضوع و جهت بررسی تعداد دانشجوی خارجی در هر یک از این واحدها به سراغ روسای برخی از این واحدها رفتیم که مشروح آن به شرح زیر است:

دانشگاه آزاد اسلامی تبلیغات مناسب برای جذب دانشجوی خارجی داخل کشور ندارد

دکتر سراج الدین محبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم در گفت‌‌و‌‌گو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره پذیرش و حضور دانشجو خارجی با توجه به بین‌المللی بودن این واحد دانشگاهی گفت: درحال حاضر، در واحد قشم دانشجوی خارجی نداریم و شاید یکی از مهم‌ترین عوامل نبود دانشجوی خارجی در این واحد یا حتی کلیه واحد‌‌های بین‌‌‌المللی درون مرزی عدم تبلیغات مناسب برای پذیرش دانشجوی خارجی توسط دانشگاه آزاد اسلامی است، از سوی دیگر کشورهایی چون انگلیس و آمریکا در کشورهای هم جوار ما شعب دانشگاهی به وجود آوردند که از آن دانشگاه‌‌‌ها استقبال بیشتری می‌‌‌شود البته شرایط تحریم‌ها و نابسامانی بازار ارز در ایران هم مزید بر علت بوده و جذب دانشجوی خارجی به ایران نیازمند توجه مسئولان امر است.

وی افزود: در واحد قشم 6501 نفر دانشجو در کلیه مقاطع داریم و بیشتر رشته‌هایی که در این واحد دانشگاهی تدریس می‌‌‌شود در قالب رشته‌های علوم انسانی است. آنچه مسلم است، اگر بخواهیم جذب دانشجوی بین‌المللی در واحدهای بین‌الملل درون مرزی دانشگاه آزاد داشته باشیم باید با تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب باشد. در عین حال دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای اطراف ما اقدام به تاسیس واحد بین الملل کرده و به تازگی تصمیم به ایجاد واحدی در کشور عمان دارد که این کشور همجوار با قشم است و تاسیس واحدهای بین الملل در کشورهای همسایه عاملی برای عدم جذب دانشجوی خارجی در داخل کشور خواهد شد و این امر یک مسئله قابل تامل است که نیازمند بازنگری توسط امور بین الملل دانشگاه آزاد است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم در ادامه درباره تبادلات علمی میان دانشگاه‌ها و دیپلماسی علمی خاطر نشان کرد: مراودات علمی برای تمام کشورهای دنیا امری لازم و اجتناب ناپذیر است ما هم اگر می‌خواهیم از قافله علمی دنیا دور نمانیم باید با دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی دنیا تبادل نظر و همکاری داشته باشیم در واقع این دیپلماسی علمی علاوه بر به‌روزسانی علوم بر مبنای پیشرفت جهانی منجر به آشتی ملت‌ها خواهد شد که دستاوردی مهم برای هر کشوری به حساب می‌آید.

ساختمان‌‌‌های واحد جلفا استیجاری است، شرایط مناسبی برای جذب دانشجوی خارجی نداریم

دکتر محمد حسین صادقی زالی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌‌المللی جلفا نیز درباره پذیرش و حضور دانشجو خارجی با توجه به بین‌المللی بودن این واحد دانشگاهی گفت: در واحد جلفا دانشجوی خارجی نداریم و یکی از مشکلات اساسی ما ساختمان‌های استیجاری است البته یک ساختمان درحال تاسیس داشتیم که به دلایلی فعلا متوقف شده است که باعث شده درحال حاضر، شرایط مناسبی برای جذب دانشجوی خارجی نداشته باشیم از سوی دیگر برخی از کشورهای همسایه مثل ترکیه دانشگاه‌‌‌هایی نزدیک به ما دارند که از امکانات مناسبی برخوردار بوده و هزینه کمتری نسبت به دانشگاه ما دارد و با توجه به این عوامل تا به امروز موفق به جذب دانشجوی خارجی نشدیم.

وی افزود: در واحد جلفا، 200 دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی از جمله دکتری معماری داریم و بیشتر رشته‌‌های این واحد دانشگاهی حول رشته‌‌‌های فنی و مهندسی است. درصددیم تا با رفع مشکلات موجود و اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب در کشورهای اطراف جذب دانشجوی خارجی داشته باشیم تا فقط عنوان بین‌‌المللی نداشته باشیم، بلکه عملا هم در عرصه بین‌‌الملل تبادلات علمی داشته باشیم که با تلاش‌های مسئولان مربوط این هدف به زودی محقق خواهد شد.

30 دانشجوی افغانی در واحد زابل مشغول به تحصیل هستند

دکتر سلطانعلی میر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان هم درباره پذیرش و حضور دانشجو خارجی در واحدهای بین الملل این دانشگاه گفت: در حال حاضر، با پاکستان و افغانستان تبادلات علمی داریم. تنها واحد دانشگاهی هستیم که دو واحد بین الملل در چابهار و زابل داریم که حدود 30 دانشجوی افغانی در واحد زابل مشغول به تحصیل هستند که در حال افزایش است و طبق توافقی که با امور بین الملل دانشگاه آزاد داشتیم کلیه واحدهای بین‌الملل درون مرزی می‌توانند پذیرش دانشجوی خارجی داشته باشند و واحد زاهدان هم به عنوان واحد پشتیبان دیگر واحدهای بین المللی می‌تواند پذیرش دانشجوی خارجی داشته باشد.

600 دانشجوی عراقی در واحد مشهد وجود دارند

دکتر مهدی ملک نژاد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد نیز در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تبادلات بین المللی این واحد دانشگاهی با کشورهای همسایه گفت: در حال حاضر، کلیه تبادلات بین‌المللی در واحد مشهد بر مبنای قوانین موجود در سازمان مرکزی است و بیشترین تعداد دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد متعلق به واحد مشهد است که با کشورهای همسایه چون عراق و افغانستان تبادلات بین‌المللی مناسبی داشتیم.

وی افزود: 600 دانشجوی عراقی در واحد مشهد وجود دارند که بیشتر دانشجویان خارجی در این واحد دانشگاهی در رشته‌های علوم انسانی و مهندسی مشغول به تحصیل هستند. تعدادی از استادان واحد مشهد هم در رشته‌‌‌‌‌‌های مختلف با دانشگاه کابل در افغانستان همکاری دارند و مشغول به تدریس در این دانشگاه هستند.

واحدهای بین الملل دانشگاه آزاد صرفا دانشجوی غیر ایرانی یا ایرانیان مهاجر نسل دوم را پذیرش کنند

علیرضا شیخ عطار مدیرکل بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی هم درباره جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حدود 28 واحد از مجموعه واحدهای دانشگاه آزاد را برای جذب دانشجوی غیرایرانی مشخص کردیم و به همه این واحدها دستور العملی ابلاغ کردیم که دفتر جذب و هدایت دانشجو برای رسیدگی به مشکلات رفاهی و کنسولی دانشجویان غیرایرانی داشته باشند که خدمات ویژه به این دانشجویان ارائه دهند.

وی افزود: بحث احترام و آشنایی با فرهنگ ایرانی و اسلامی از دیگر اولویت‌های ما برای جذب دانشجوی خارجی است و برخلاف کشورهای خارجی که مهم‌ترین هدف آنها از پذیرش دانشجوی خارجی ایجاد یک نوع نفوذ نرم است. بزرگ‌ترین هدف ما در کنار توجه و توسعه امور علمی آشنایی با فرهنگ ایرانی و اسلامی برای دیگر ملت‌هاست.

مدیرکل بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر، چهار واحد در کشورهای امارات، افغانستان، آکسفورد انگلیس و لبنان داریم که متاسفانه در سال‌‌های گذشته این واحدهای بین‌‌‌المللی دانشجویان ایرانی که در کنکور قبول نمی‌‌شدند را به عنوان دانشجو در این واحدها پذیرش می‌‌‌‌کردند که برخلاف شأن دانشگاه آزاد اسلامی بود و با اهداف عالیه تاسیس این دانشگاه بزرگ کشور مغایرت داشت، به همین جهت دستورالعملی برای واحدهای برون مرزی تهیه کردیم که واحدهای بین الملل دانشگاه آزاد صرفا دانشجوی غیر ایرانی یا ایرانیان مهاجری که از نسل دوم بوده یا به صورت دائم در خارج از کشور اقامت دارند را پذیرش کنند که در حال برنامه‌ریزی لازم برای اجرایی شدن این برنامه‌ها هستیم.

ابهام در عنوان بین‌المللی بودن واحدهای درون مرزی دانشگاه آزاد اسلامی

گفتنی است، یقینا، بین‌‌المللی سازی شعب دانشگاه آزاد در داخل و خارج از کشور منجر به تبادلات علمی با دیگر کشورها شده که دستاوردی بزرگ و انکارپذیر برای این دانشگاه بزرگ کشور خواهد بود اما در این مسیر چند نکته مبهم وجود دارد از جمله مشخص شدن 7 واحد فعال بین الملل درون مرزی توسط اداره امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی، که بر طبق گفته روسای برخی از این واحدها نه تنها دانشجوی خارجی در این واحدها وجود ندارد بلکه تاسیس واحدهای بین الملل برون مرزی در کشورهای اطراف این واحدهای درون مرزی سبب عدم جذب دانشجو به داخل کشور خواهد شد و انگار یک نوع موازی کاری بی ثمر ایجاد شده و باعث می‌شود که واحدهای داخلی بین المللی تنها عنوان بین الملل را داشته باشند.

از سوی دیگر واحدهای مشهد، زاهدان و زابل که جز این هفت واحد فعال نام برده نشدند توانسته‌‌اند با عملکرد مناسب، دانشجوی خارجی از کشورهای همسایه خود پذیرش کنند تا جایی که در حال حاضر در واحد مشهد 600 دانشجوی عراقی داریم و در واحدهای زاهدان و زابل هم دانشجویانی از کشور افغانستان مشغول به تحصیل هستند. با بررسی همه این موارد به این نتیجه می‌‌رسیم که بر چه مبنایی عنوان بین‌المللی به واحدهای درون مرزی اطلاق شده که هیچ دانشجوی خارجی ندارند، در صورتی که واحدهایی چون مشهد، زاهدان و زابل که برطبق اطلاعات اداره کل امور بین الملل دانشگاه آزاد جز واحدهای فعال بین‌الملل درون مرزی نیستند پذیرش دانشجوی خارجی دارند که به طور قطع انسجام صحیح در وضعیت بین‌‌المللی شدن واحدهای درون مرزی و برون مرزی دانشگاه آزاد اسلامی نیازمند بازنگری مجدد و توجه مسئولان امر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 989633

وب گردی

وب گردی