رشته علوم آزمایشگاهی نیازمند توجه بیشتری است

رئیس بورد علوم آزمایشگاهی کشور گفت: متاسفانه به میزانی که رشته‌های بالینی مورد توجه هستند، به رشته علوم آزمایشگاهی توجه نشده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد جواد غروی در جلسه‌ای که به منظور امکان‌سنجی راه‌اندازی رشته علوم آزمایشگاهی در کاشمر برگزار شد، عنوان کرد: مجبور هستیم پیگیر درخواست‌های تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور باشیم.

وی اظهار داشت: هرچند به مشکلات همه دانشگاه‌ها واقف هستیم و برای رفع آن‌ها در حد توان تلاش می‌کنیم اما با توجه به موضوعی که اخیرا برای اجرای طرح آمایش مطرح شده، رشته‌ها نیز براساس آن تقسیم‌بندی می‌شوند.

رئیس بورد علوم آزمایشگاهی کشور گفت: با توجه به اینکه برخی دانشکده‌ها جایگاه شغلی ندارند افزایش تعداد دانشجویان مشکل‌ساز شده و از سویی برای تامین پزشک نیز کمبود داریم.

وی عنوان کرد: به میزانی که به رشته‌های بالینی توجه شده به علوم آزمایشگاهی توجه نمی‌شود، متاسفانه رشته علوم آزمایشگاهی مظلوم واقع شده و محروم است.

غروی با تاکید بر برگزاری کلاس‌های آموزشی، عنوان کرد: به خاطر مشکلات پیش‌رو تمایلی به توسعه رشته‌های مختلف نداریم.

تلاش برای راه‌اندازی دانشکده پیراپزشکی

در ادامه نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: کاشمر در حوزه سلامت طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است.

بهروز بنیادی افزود: با توجه به اینکه کاشمر در بخش درمان جمعیتی بالغ بر 500 هزار نفر را از شهرستان‌های خلیل‌آباد، بردسکن، مه‌ولات، بجستان و خود این شهرستان تحت پوشش دارد، از پتانسیل بسیار بالایی در حوزه درمان برخوردار است.

وی اظهار کرد: هرچه دانشکده‌های سلامت مانند کاشمر تقویت شوند، دانشجویان بهتر خواهند توانست فعالیت کنند، با وجود اینکه تمام امکانات فراهم شده ولی افزایش برخی رشته‌ها مانند علوم آزمایشگاهی در شهرستان‌های کوچک کمک‌های اساسی به منطقه در بخش‌های مختلف می‌کند.

بنیادی گفت: امیدواریم مسئولان با جذب و راه‌اندازی این رشته در مجتمع آموزش عالی سلامت کاشمر موافقت کنند، از وزیر بهداشت درخواست داشته‌ایم که در کنار دانشکده پرستاری با راه‌اندازی دانشکده پیراپزشکی نیز موافقت کنند که مسیر آن در وزارتخانه مربوطه در حال طی شدن است.

افزایش نرخ جمعیت در ‌دانشگاه‌های دولتی

در این جلسه فرماندار کاشمر گفت: وجود مراکز آموزش عالی و دانشگاهی در مناطق دورافتاده به خصوص در مناطقی که بارجمعیتی بالایی دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است و موضوع حیاتی برای توسعه است.

محمدعلی نبی‌پور افزود: شاید از نگاه آکادمیک منطقی نباشد که توسعه منطقه‌ای دانشگاه و گسترش آن بدون نظر کارشناسی انجام پذیرد، اما تاکید ما بر این است که آمایش سرزمین جدی گرفته شود.

وی عنوان کرد: هرچند جمعیت منطقه ترشیز بالغ بر 400 هزار نفر است اما از سایر شهرستان‌ها هم برای درمان به این منطقه می‌آیند.

وی با تقدیر از کمک‌های خیرین در حوزه سلامت گفت: با وجود مشکلات دولت در بخش اعتبارات، خیرین طی سه سال گذشته بالغ بر 15 میلیارد تومان به حوزه سلامت شهرستان کمک کرده‌اند.

نبی‌پور بیان کرد: رشته‌ علوم آزمایشگاهی که درخواست راه‌اندازی آن شده، متقاضیان بسیاری در کاشمر دارد.

فرماندار کاشمر از افزایش نرخ جمعیت در دانشگاه‌های دولتی به دلیل مشکلات اقتصادی خبر داد و اظهار کرد: مرکز آموزش عالی کاشمر به نسبت سال قبل 25 درصد بیشتر متقاضی داشته است.

اکنون مجتمع آموزش عالی سلامت کاشمر در سه رشته کاردانی فوریت‌های پزشکی، کارشناسی پرستاری و سلامت دهان و دندان 180 دانشجو دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989659

وب گردی

وب گردی