لزوم تغییر برنامه‌های درسی مصوب وزارت علوم به سمت مهارت‌آموزی

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تغییر برنامه‌های درسی مصوب وزارت علوم می‌تواند برای مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها موثر باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، غلامحسین خواجه در اختتامیه جشنواره اشتغال خوزستان که 22 آذرماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امروزه یکی از دغدغه‌های همه مسئولان کشور مساله اشتغال است. همه ما باید سهم خود را در حل این مشکل ادا کنیم.

وی افزود: بسیاری از کسانی که به دنبال شغل هستند، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور هستند. وظیفه ما است که به هر نحوی که می‌توانیم کمک کنیم تا شغل برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهها فراهم شود.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: یکی از راه‌های ایجاد اشتغال، مهارت‎آموزی است. این برنامه نیز بیشتر به همین مساله توجه داشته است تا بتوانیم مهارت‌های دانشجویان را افزایش دهیم. ایرادی که اغلب به دانشگاه‌ها می‌گیرند و فکر می‌کنند که به حق باشد، این است که فارغ‌التحصیلان ما به رغم داشتن اطلاعات تئوری بسیار بالا، در بخش‌های مهارتی دارای نقص‌هایی هستند.

خواجه ادامه داد: در بحث مهارت‌آموزی نقص‌هایی در دانشگاه‌ها وجود دارد که باید به آن اعتراف کنیم. باید تلاش کنیم که این نقص‌ها را کاهش دهیم. بخشی از این مشکلات مربوط به دانشگاه‌ها و برخی دیگر به سازمان‌هایی است که باید با دانشگاه‌ها همکاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌ها دانشجو باید مطابق با برنامه‌های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحصیل کند. شاید ایجاد برخی تغییرات در برنامه‌های وزارت علوم بتواند برای ما مفید باشد. اگر سازمان‌های دیگر نیز با ما همکاری کنند، می‌توان کارهای مفیدی انجام داد. در رشته‌های آموزشی مختلفی که داریم، درس‌های کارورزی و کارآموزی نیز قرار دارد که این درس‌ها جز با همکاری صنایع و سازمان‌ها برای دانشگاهها قابل اجرا نیستند.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: گاهی می‌بینیم وقتی دانشجویان به این سازمان‌ها و صنایع مراجعه می‌کنند، امکاناتی در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد و محدودیت‌ها و مشکلات زیادی دارند. طبیعی است که در این صورت این بخش از کار ناقص باقی می‌ماند و دانشجو نیز نمی‌تواند چیزی را در صنعت بیاموزد و از فرصتی که در اختیار او قرار گرفته است، محروم می‌شود.

خواجه افزود: دانشگاه‌ها نیز برنامه‌های مختلفی را در زمینه مهارت‌آموزی اجرا خواهند کرد. با ظرفیت‌های موجود در خوزستان نباید این تعداد فارغ‌التحصیل بیکار داشته باشیم. امیدوارم برگزاری چنین برنامه‌هایی در دانشگاه تداوم داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم همچنین علیرضا حقیقی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دانشگاه‌ها دیگر نمی‌توانند بگویند ما دانشجو تربیت می‌کنیم اما کاری به آنها نداشته باشند و آنها را رها کنند تا خود دانشجویان به دنبال کار بروند.

وی افزود: در دانشگاه با همکاری پارک علم و فناوری تلاش می‌کنیم سهم خود را در حوزه مهارت‌آموزی ایفا کنیم. برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره اشتغال و استارتاپ‌ها به دانشجویان کمک می‌کند تا با فضای بازار کار بیشتر آشنا شوند و چارچوب‌های آن را بشناسند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989660

وب گردی

وب گردی