دختران بازمانده از تحصیل در 5 استان شناسایی می شوند

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: در انجام یک پروژه مشارکتی با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، دختران بازمانده از تحصیل در پنج استان کشور شناسایی می شوند.

به گزارش ایسکانیوز، فرحناز مینایی پور گفت: این طرح اکنون به صورت آزمایشی در استان های آذربایجان غربی، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان آغاز شده است و برنامه ریزی به گونه ای است که در تمام استان های کشور این طرح به اجرا گذاشته شود.
وی گفت: بر اساس آمارها اکنون پوشش تحصیلی دختران در مقطع ابتدایی 98 درصد، دوره متوسطه اول 92 درصد و متوسط دوم 81 درصد است که مهمترین مقطع دوره متوسطه دوم است؛ چرا که حدود 19 درصد دختران در این مقطع ترک تحصیل می کنند یا بازمانده از تحصیل می شوند.
مینایی پور با بیان اینکه برای اجرای این پروژه مشارکتی با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پنج استان، اقدامات خوبی صورت گرفته است، اظهار داشت: هدف اصلی این طرح، شناسایی عوامل موثر در ترک تحصیل دانش آموزان دختر در تمام استان های کشور است که تحت عنوان «بسته عملیاتی بازگرداندن دختران بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل» به تفکیک شرایط استانی اجرایی می شود.
وی ادامه داد: شناسایی راهکارهای موثر در افزایش ماندگاری دختران در سیستم آموزشی و تدوین برنامه عملیاتی شیوه های بازگرداندن دانش آموزان دختر بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل از دیگر اهداف اجرای این طرح است که البته در مرحله اول به ریشه یابی عوامل موثر در ترک تحصیل دختران پرداخته می شود.
مینایی پور با بیان اینکه موافقت نامه ای در همین راستا در ماه جاری از سوی وزارت آموزش و پرورش با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری منعقد شده است، تصریح کرد: همچنین از چند ماه گذشته روی موضوع پروژه اقداماتی آغاز و در جلسات متعدد با معاونت امور زنان این برنامه ها محقق شده است.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: این طرح عملیاتی ابتدا به صورت پایلوت در این استان ها اجرا می شود و برای سال های بعد موضوع گسترش طرح و اجرای آن به صورت سراسری برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: برخی از عوامل موثر در ترک تحصیل دختران مانند ازدواج زودهنگام، مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است اما اینکه در برخی استان ها عوامل اصلی چیست، برای ما مهم است که به همین منظور طرح به تفکیک استانی اجرا می شود تا عوامل موثر ترک تحصیل در هر استان شناسایی شود.
مینایی پور اضافه کرد: با اجرای این طرح عوامل ترک تحصیل به صورت منطقه ای شناسایی می شود تا پس از شناسایی دلیل ترک تحصیل در هر منطقه، بتوانیم راهکارهای عملیاتی برای کاهش میزان بازماندگی از تحصیل دختران را شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه پژوهشگران در راستای اجرای این طرح همکاری جدی خواهند داشت، اظهار داشت: محققان و پژوهشگران می توانند علت اصلی ترک تحصیل را به ما اطلاع دهند.
حدود 6 میلیون دانش آموز دختر در مدارس مختلف کشور تحصیل می‌ کنند.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 989665

وب گردی

وب گردی