تصویب ۳ برنامه آموزشی جدید علوم پزشکی/ بررسی جامع تمام رشته ها

در هفتاد و یکمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، سه برنامه آموزشی جدید مورد موافقت قرار گرفت و ۷ برنامه بازنگری شده تصویب شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از وزارت بهداشت، در هفتاد و یکمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی بر لزوم بررسی نیازهای جامعه و جایگاه شغلی دانش آموختگان رشته ها برای توسعه علوم پزشکی کشور تاکید شد. در این نشست عنوان شد بررسی جامع کلیه رشته های علوم پزشکی در دستور کار شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی است.

دکتر سید حسن امامی رضوی دبیر شورای عالی برنامه ریزی در هفتاد و یکمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و سایر اعضای شورا برگزار شد، دستورات جلسه را در ۴ حوزه تاسیس رشته جدید، برنامه آموزشی جدید، بازنگری برنامه های آموزشی و سایر تصمیمات اعلام کرد.

در ادامه دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به نقش این شورا در توسعه آموزش علوم پزشکی کشور، گفت: هدف نهایی این توسعه ها تامین نیازهای جامعه به نیروی انسانی نظام سلامت است و ضروری است تا متناسب با این نیازها برنامه ریزی شود.

لاریجانی با اشاره به برنامه تحول آموزش، اظهار داشت: هدف این است که رشته مقاطع علوم پزشکی در راستای استانداردهای بین المللی و متناسب با نیازهایی که در کشور داریم توسعه یابد.

وی بر اهمیت رشته های بین رشته ای تاکید کرد و گفت: طی چند دهه گذشته پیشرفت های خوبی در علوم پزشکی داشته ایم و اکنون می توان گفت کشور به لحاظ ارائه خدمات بهداشتی درمانی به خودکفایی رسیده است. اکنون حرکت در مرزهای دانش و حضور در عرصه های بین المللی موضوعی است که باید در توسعه علوم پزشکی کشور مدنظر قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: چشم انداز کلی کشور دستیابی به سرآمدی علمی در حوزه های مختلف است و لازم است توسعه علوم پزشکی بیشتر به سمت رشته هایی برود که بتواند این سرآمدی را تامین کند.

وی ضمن بیان این موضوع که توسعه کیفی بیش از توسعه کمی اهمیت دارد خاطرنشان کرد: ضمن اینکه لازم است به توسعه علوم بین رشته ای توجه شود، باید ترتیبی اتخاذ شود تا این توسعه ها تا مدتی که نیاز است ادامه یابد.

لاریجانی یادآور شد: یعنی زمانی که نیازهای کشور در یک حوزه مرتفع شد تربیت نیروی انسانی در آن حوزه تقلیل یابد یا به صفر برسد. در غیر این صورت با مازاد فارغ التحصیلان این رشته ها مواجه خواهیم شد.

وی به راه اندازی مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: برخی از نیازهای کشور به نیروی انسانی با آموزش های مهارتی مرتفع می شود و لازم نیست برای این رشته آموزش های منجر به مدرک ارائه شود. لذا این موضوع در شورای عالی برنامه ریزی و در بررسی رشته ها مورد توجه قرار می گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بازنگری برنامه های آموزشی رشته های علوم پزشکی را از دیگر مسئولیت های دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی برشمرد و اظهار داشت: این کار با همکاری هیئت های ممتحنه رشته ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور صورت می پذیرد و تاکنون تعداد زیادی از این برنامه ها مورد بازنگری قرار گرفته است.

در ادامه این نشست سه برنامه آموزشی جدید مورد موافقت قرار گرفت و ۷ برنامه بازنگری شده تصویب شد. همچنین باتوجه به توسعه آموزش های مجازی در علوم پزشکی، ضرورت توجه به برنامه های آموزشی مجازی در شورای عالی برنامه ریزی با حضور مسئولین مربوطه مورد تاکید قرار گرفت.

در انتهای این نشست دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نیازهای جامعه اصلی ترین موضوعی است که باید در شورای عالی برنامه ریزی مدنظر قرار گیرد، گفت: لازم است بازار کار و جایگاه شغلی دانش آموختگان رشته های علوم پزشکی طی مطالعاتی مورد بررسی قرار گیرد تا درخصوص تداوم رشته های مصوب و در حال برگزاری تصمیم گیری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 989672

وب گردی

وب گردی