محتوای کتاب های درسی باید پژوهش محور تدوین شود

رئیس ستاد هفته پژوهش وزارت آموزش پرورش گفت: باید اقدامی انجام دهیم که دانش آموزان از یادگیری خسته نشوند و با اعتماد به نفس شوق به یادگیری داشته باشند. باید احساس کنجکاوی را در دانش آموزان تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «آیین جشنواره ملی تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش آموزی» در دبیرستان یاس نبی برگزار شد.

حیدر تورانی، ریاست ستاد هفته پژوهش وزارت آموزش پرورش گفت: اهمیت و ضرورت پژوهش، بر کسی پوشیده نیست، پیامبر در این زمینه می فرمایند دنبال علم رفتن برای هر مسلمانی واجب است، طالب بودن علم وظیفه است. باید دائما علم را بدون وقفه بیاموزیم.

وی ادامه داد: در چیستی پژوهش در وزارت آموزش و پرورش دچار مشکل هستیم. زمانی که صحبت از پژوهش در آموزش و پرورش به میان می آید، باید دانست این پژوهش با پژوهش هایی که در پژوهشگاه ها انجام می شود، متفاوت است، آموزش و پرورش هدف تولید را دنبال نمی کند.

ریاست ستاد هفته پژوهش وزارت آموزش پرورش گفت: ما اگر بتوانیم فرآیند یادگیری در حوزه آموزش را تغییر دهیم، باید اقدامی انجام دهیم که دانش آموزان از یادگیری خسته نشوند و با اعتماد به نفس شوق به یادگیری داشته باشند، باید احساس کنجکاوی را در دانش آموزان تقویت کنیم، مواردی که پیش تر به آن اشاره شد باید در محتوای درسی لحاظ شود؛ یعنی کتب درسی ما خلاقیت محور و پژوهش محور نوشته شوند.

وی اضافه کرد: مسائلی که پیش تر به آن اشاره شد در حال تدوین هستند، همچنین معلم باید در تدریس به این موارد توجه کند. دانش آموزان باید تلاش کنند خودشان دنبال پاسخ سوال‌های‌شان بروند نه اینکه سریعا سراغ حل مسئله بروند. باید فرهنگ پژوهش را در مدارس خود جا بیندازیم.

وی بیان کرد: پژوهش در دانشگاه ها متفاوت است؛ اما در وزارت آموزش و پرورش باید فرهنگ پژوهش را در مدارس گسترش دهیم تا دانش آموزان بتوانند حل مسئله کنند و خلاقیت محور باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989726

وب گردی

وب گردی