پژوهش باید مبتنی بر یافته علمی باشد/ دانشگا‌ه‌ها در پژوهش و تحقیق کارنامه موفقی ندارند

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بسیاری از نارسایی هایی که در کشور اتفاق می‌افتد ناشی از عدم پژوهش های کاربردی در کشور است، گفت: توصیه ما به دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی این است که با شناسایی نیاز کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به کارهای پژوهشی بپردازند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه تعامل مستمر و نهادینه شدن پژوهش و تحقیق و ارتباط آن با دانشگاه و صنعت درکشورهاى توسعه یافته، موجب کارآمدى بیش از پیش این نهادها شده است؛ اما در کشور ما تعامل و ارتباط این نهاد از چنان ویژگى اى برخوردار نیست. در سالیان اخیر مقوله ارتباط پژوهش و تحقیق، صنعت و دانشگاه به مقوله اى مهم و اساسى تبدیل شده است و از این رو، کشورهاى توسعه یافته به این مقوله توجه خاصى داشته اند. براین اساس مى توان گفت اگر از توانمندى‌هایى که در دانشگاه ها وجود دارد براى رفع نیازهاى جامعه استفاده کنیم، قدم‌هاى اولیه براى خودکفایى صنعتى در راستاى توسعه ملى برداشته شده است.

در کشور ما، مقوله ارتباط صنعت و دانشگاه از این جنبه مهم است که بیشتر محققان ما به طور عمده در دانشگاه‌ها هستند؛ اما تحقیقاتى که در دانشگاه‌هاى ما انجام مى شود بیشتر جنبه تئوریک و پایه اى دارد تا این که تحقیقات کاربردى هم مورد توجه باشد. البته هر چه زمان مى گذرد، دانشگاه‌ها بیشتر به انجام تحقیقات کاربردى هم روى آورده اند، ولى در مجموع تأکیدى بیشتر بر انجام تحقیقات پایه اى و تئوریک مى شود.علت آن این است که ارتقاى رتبه اعضاى هیأت علمى دانشگاه‌ها بستگى به تعداد مقالات چاپ شده آنان در مجلات علمى بین المللى دارد و چنین مقالاتى اغلب جنبه تئوریک دارند. از طرف دیگر، بیشتر به عنوان وظایف دانشگاهى مطرح شده و به همین دلیل کمک به توسعه صنعت و یا ارتباط با پژوهش و آموزش مقوله هاى صنعت، جزو وظایف دانشگاه تعریف نشده است.در این مقاله به این موضوعات پرداخته می شود.

داوود محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شوار اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در خصوص نقش پژوهش در توسعه کشور اظهار کرد: به طور یقین تحقیقات و پژوهش های علمی و کاربردی نقش بسزایی در رونق و توسعه اقتصاد کشور در بخش‌های مختلف دارد. در همین راستا کمیسیون آموزش و تحقیقات براساس وظایفی که در مجلس شورای اسلامی برعهده دارد، سعی برآن دارد که در زمان بودجه‌ریزی بتواند سهم قابل توجهی را به این اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای کلیدی که کمیته آموزش دنبال می‌کند، بحث پژوهش و تحقیق است؛ چرا که پژوهش یک امر حیاتی در توسعه هر کشور به حساب می‌آید؛ بنابراین هر پژوهشی که در کشور انجام می‌شود باید مستلزم تحقیقات گسترده براساس نیاز جامعه باشد؛ بنابراین پژوهش باید مبتنی بر یافته علمی دقیق باشد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با تاکید براینکه بسیاری از نارسایی هایی که در کشور اتفاق می‌افتد، ناشی از عدم پژوهش های کاربردی در کشور است، گفت: توصیه ما به دانشگاه ها این است که در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به کارهای پژوهشی بپردازند. قدم اول این است که دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی در این عرصه پیش‌قدم شوند تا بتوانند با ارتباط گرفتن با صنعت و تولید گره‌گشای مشکلات این بخش شوند؛ چرا که طی سال‌های اخیر متاسفانه پژوهش‌هایی که در کشور به مرحله اجرایی رسیده همسو با نیازهای صنعت نبوده است و این ضعف دانشگا‌ه‌های کشور است که بایستی در این راستا قدم‌هایی را بردارند.

وی با اشاره به اینکه باید دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی نیازهای کشور را شناسایی و پروژه های تحقیقاتی گسترده‌ای را انجام دهند، اظهار کرد: دانشگاه و موسسات تحقیقاتی می‌توانند بخشی از نارسایی‌هایی که در کشور وجود دارد با ارائه راه‌حل های اصولی آنها را برطرف کنند چرا که این پژوهش و تحقیق است که می‌تواند سرنوشت سیاسی و تجاری و امنیتی کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد.

محمدی در پاسخ به این سوال که برخی از صنعت‌گران اعتقاد براین دارند که اکثر طرح های پژوهشی متناسب با نیاز صنعت نیست، آیا به نظر شما این امر مهم نیاز به تصویب آیین نامه دارد یا نه، اظهار داشت: این موضوع نیاز به تصویب آیین نامه جدید ندارد؛ چرا که از نظر قانون و آیین‌نامه کمبودی نداریم بلکه نیازمند گفتمان بین صنعت و دانشگاه و موسسات تحقیقاتی است که بتوانند با ایجاد تعامل با بیان نیازها و ارائه راهکارها مشکلات را برطرف کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989735

وب گردی

وب گردی