رسانه ها پژوهش های دانشگاهی را به زبان ساده انعکاس دهند

معاون پژوهشی دانشگاه تهران درباره نقش رسانه ها در عمومی سازی پژوهش گفت: رسانه ها وظیفه افزایش توانمند سازی جامعه را بر عهده دارند؛ همچنین رسانه می توانند پژوهش هایی که در دانشگاه ها وجود دارد را به زبان ساده برای عموم مردم بیان کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،‌ هفته پژوهش امسال با شعار پژوهش هدفمند، فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی از 24 آذر سال جاری آغاز شده و در 28 آذر به پایان می رسد. دومین روز این هفته با عنوان پژوهش، فناوری و رسانه نام گذاری شده است.

خبرنگار هم یک پژوهشگر است!

طبیعتا هر نهاد علمی، پژوهشی و فرهنگی که در کشور مشغول به فعالیت است وظیفه دارد در حیطه فعالیت خود در حوزه های مختلف؛ تحقیق و پژوهش داشته باشد، رسانه نیز از جمله نهادهای فرهنگی است که برای انعکاس صحیح اخبار لازم است مسائل و معضلات روز جامعه را بشناسد و با آن آشنا باشد، درباره آن تحقیق کند؛ از نزدیک افرادی که با آن معضل مواجه هستند را ببیند و با آن ها گفت و گو کند؛ مشکلات آن ها را با مسئولان در میان بگذارد و از آن ها راه حل بگیرد؛ و در آخر تمامی این موارد را جمع بندی کند و در غالب یک گزارش منعکس کند.

هر تولید محتوایی که در رسانه های مختلف صورت می گیرد، با تحقیق شروع می شود،‌ با طرح سوال پیگیری می شود، حتی پس از پایان یافتن آن، تاثیر تولید محتوا در میان قشر خاص یا عام جامعه نیز مورد سنجش و بررسی قرار می گیرد، طبیعتا یک خبرنگار می‌تواند درباره مشکلات موجود در حوزه های مختلف با تولید محتوای خود جریان رسانه ای ایجاد کند و نتیجه گزارش خود را در پاسخگویی مسئولان یا اقداماتی که در راستای بهبود وضعیت انجام می شود، ببیند. پس می توان گفت خبرنگاران هم نوعی پژوهشگر هستند.

پژوهشگر رسانه ای چه ویژگی هایی دارد؟

در ابتدا باید این موضوع را در نظر گرفت که تولید با فکر شروع می شود، نه اینکه قلم به دست بگیریم و بنویسیم. در ابتدا یک پژوهشگر رسانه ای وظیفه دارد بررسی کند که تولید محتوای وی، چه نتیجه ای بر قشر خاص مد نظر و جامعه دارد، هر چند در این میان چگونگی فرایند تصمیم گیری ها، نحوه ارتباطات و مسائلی از این دست بر تولید محتوای او تاثیر می گذارند.

اولین قدم که در راستای تولید محتوا، در ذهن یک خبرنگار شکل می گیرد و خبرنگار آن را با مسئولان مربوطه در میان می گذارد،‌در چنین شرایطی است که کار گروهی آغاز می شود. برای تولید محتوای مناسب، باید میان خبرنگار و مسئولان مربوطه همدلی وجود داشته باشد، همچنین این افراد در راستای تولید محتوا؛ باید همدلی با مردم جامعه را مد نظر قرار دهند و به نوعی در گزارش خود به مردم فرصت دهند تا مشارکت لازم را داشته باشند.

پژوهشگر رسانه‌ای باید علاوه بر نگاه خاص گرایانه به موضوع مد نظر خود، با دیدگاه عام گرایانه به آن نگاه کند و هر دو دیدگاه را در تولید محتوای خود لحاظ کند. همچنین یک پژوهشگر رسانه ای باید با نهادهای مختلف نیز تعامل لازم را داشته باشد.

مهارت ها و ابزارهای مورد نیاز پژوهشگر رسانه ای

با توجه به پیشرفت علم و فناوری در جهان کنونی، روش های پژوهش رسانه ای نیز تغییر پیدا کرده است. در درجه اول می توان به روز بودن را از جمله ویژگی های اصلی یک پژوهشگر رسانه ای برشمرد. این افراد باید از باید از دانش روز در حوزه تخصصی خود آگاه بوده و در تولید محتوای خود از آن استفاده کنند.

زمان در هر پژوهشی نقش مهمی را ایفا می کند، درصورتی که بتوان تولید محتوا را به کمترین زمان کاهش داد و در عین حال از کیفیت پژوهش کاهش پیدا نکند، بسیار مطلوب است. برای کاهش زمان پژوهش رسانه ای باید تسهیلات لازم در اختیار خبرنگار قرار گیرد که از جمله آن می توان به برگزاری دوره های آموزشی در راستای استفاده صحیح از منابع مورد نیاز اشاره کرد.

اقدامات لازم برای ارتقای وضعیت پژوهش در رسانه

در راستای کاهش فاصله پژوهش و تولید محتوا باید اتاق های فکر با حضور مسئولان حوزه پژوهش و خبرنگاران تشکیل شود، چنین جلساتی منجر به ایجاد پیوند فکری و عملی میان مسئولان حوزه پژوهش و تولید کنندگان خواهد شد.

درحال حاضر ارتباط گسترده و محکمی میان خبرنگاران با مراکز علمی کشور وجود ندارد؛ برخی از این سازمان ها تنها در ایام خاص و به صورت قطره چکانی اطلاعات علمی و پژوهشی را با خبرنگاران به اشتراک می گذارند، طبیعتا عملکرد چنین نهادهای در تولید محتوای پژوهشی در رسانه ها تاثیر گذار خواهد بود.

رسانه ها در بخش پژوهش چه نقشی دارند؟

این که وظیفه رسانه ها آگاهی بخشی به مردم جامعه است، بر کسی پوشیده نیست، رسانه ها باید بدانند چگونه اطلاعات خود را به درستی و در کمترین زمان در اختیار عموم جامعه قرار دهند و از راه تحقیق و پژوهش بتوانند بهترین راه حل عنوان کنند.

از طرفی این روزها مباحثی در زمینه عمومی سازی علم و پژوهش مطرح می شود، رسانه ها نیز می توانند در راستای عمومی سازی حوزه علمی و پژوهشی نقش ویژه ای داشته باشند. به عبارت دیگر می توان گفت رسانه ها واسط میان نهاد های علمی و مردم هستند، اطلاعات علمی و پژوهشی را از نهادهای مربوطه دریافت و به وسیله تولید محتوا، آن را در دسترس عموم جامعه قرار می دهند.

دکتر محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش رسانه ها در عمومی سازی پژوهش گفت: رسانه ها وظیفه افزایش توانمند سازی جامعه را بر عهده دارند. رسانه می توانند پژوهش هایی که در دانشگاه ها وجود دارد، به زبان ساده برای عموم مردم بیان کنند. البته بخشی از آن مربوط به محققان است تا بتوانند آن را به زبان ساده بیان کنند، بخشی دیگر نیز مربوط به رسانه هاست تا از پژوهش های صورت گرفته در دانشگاه ها، استقبال کنند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که جامعه تنها از افراد دانشمند، دانشجو، استاد دانشگاه تشکیل نشده است بلکه این مردم هستند که جامعه ما را تشکیل می دهند. باید علم در میان مردم ترویج یابد، این رسانه ها هستند که می توانند علم را در میان عموم جامعه ترویج دهند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: رسانه ها می توانند دانشگاه ترویجی باشند در حقیقت رسانه ها می توانند تبلیغ کننده دانشگاه در جامعه باشند و علوم مختلفی که در دانشگاه بدست می آید را در سطح جامعه رواج داده و آن را به مردم انتقال دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989756

وب گردی

وب گردی