تولید و ذخیره‌سازی انرژی سازگار با محیط زیست

سرمایه گذاران در کشورهای مختلف برای تولید و ذخیره ساززی انرژی راهکارهای مختلفی را دنبال می‌کنند و هدف تمامی آنها، کاهش دادن انتشار دی اکسید کربن، دست کشیدن از وابستگی به سوخت‌های فسیلی و ایجاد زمینه‌های تولید انرژی پایدارتر است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، علیرضا جوانمردی معاون برق و نیرو ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی درباره استفاده از سوخت های فسیلی اظهار کرد: سرمایه گذاران در بازار رقابتی برای تولید و ذخیره سازی انرژی سازگار با محیط زیست ممکن است استراتژی های مختلفی را اتخاذ کنند اما آنها سه هدف مشابه را دنبال می کنند. کاهش دادن انتشار دی اکسید کربن، دست کشیدن از وابستگی به سوخت های فسیلی و ایجاد زمینه های تولید انرژی پایدارتر از جمله این اهداف است.


وی ادامه داد: به هر حال طبق بررسی های انجام شده 5 حوزه تکنولوژیکی تحت تاثیر این بازار رقابتی است. استفاده از فناوری های جدید نیروگاه های پر بازده از قبیل نیروگاه های گاز و بخار، نیروگاه های زغال سوز با کاهش انتشار دی اکسید کربن و دستگاه های تولید ترکیبی که ترکیبی از گرما و انرژی تولید می کنند. استفاده از فناوری هایی جدید به منظور کاهش انتشار آلاینده های هوا در طی تولید انرژی از قبیل دستگاه های تصفیه کننده دود .استفاده از انرژی های تجدید شونده از قبیل انرژی آب، انرژی گرمایی خورشید، فتوولتائیک، انرژی باد , انرژی زمین گرمایی و دستگاههایی با سوخت بیوگاز و بیومس، استفاده از فناوری های ذخیره انرژی از قبیل هوای فشرده شده، مغناطیس، زمین گرمایی و سیستمهای ذخیره کننده هیدروژن و استفاده از فناوری های هیدروژنی و کاربردهای پیل سوختی این 5 حوزه است.


به گفته وی، افزایش مصرف حامل های انرژی به ویژه سوخت های فسیلی و برق در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به منظور پیشرفت صنعتی و تغییر شرایط زندگی و رفاه اجتماعی یکی از عوامل اجتناب ناپذیر و در عین حال تاثیرگذار بر روند انتشار گازهای آلاینده و گلخانه ای و نیز تولید و پراکنش آلودگی های زیست محیطی و نیز تخریب یا از بین رفتن منابع طبیعی به شمار می آید.


جوانمردی همچنین بیان کرد: در رابطه با برخی از گازها، تغییر سوخت مصرفی به گاز طبیعی، استفاده از سوخت های پاک و سبز و اصلاح مصرف سوخت می تواند موجب کاهش میزان انتشار گازهای مختلف و نیز کاهش آلودگی و تخریب های زیست محیطی شود. در حال حاضر سه رکن اصلی توسعه پایدار یعنی انرژی، محیط زیست و اقتصاد مجموعاً متاثر از کنش این عوامل با یکدیگر و بهره برداری اصولی از امکانات موجود در کشور است.


وی ابراز کرد: بسیاری از کنوانسیون ها، معاهدات ، بیانیه ها، دستورکارها و نیز سازو کارها و فعالیتهای محیط زیست در جهان برای دستیابی به توسعه پایدار از دیدگاه انرژی در سطوح بین المللی، منطقه ای، ملی و بومی بر این اصول اتفاق نظر داشته که بهبود کیفیت سوخت مصرفی، ترکیب منطقی و متناسب حامل های انرژی مصرفی، افزایش کارایی تجهیزات مورد استفاده، بهبود استفاده از سامانه های مدیریت، نظارت، ارزیابی، اطلاع رسانی و تولید و توزیع مطلوب آمار و اطلاعات انرژی و همچنین محیط زیست و توجه به هزینه های زیست محیطی و ارزش منابع می تواند منجر به کاهش فعالیت های مخرب محیط زیست , تثبیت انتشار گازها و آلودگی زیست محیطی و نیز سرعت بخشیدن به اقدامات منتهی به دریافت پایداری انرژی در مسیر توسعه پایدار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 989758

وب گردی

وب گردی