اولین تصاویر محل استقرار کاوشگر اینسایت

چندی پیش خبر فرود موفقیت‌آمیز کاوشگر اینسایت روی مریخ مخابره شد. این پیروزی در واقع ابتدای انجام عملیات این کاوشگر بود، تاکنون تصاویری از حضور این کاوشگر روی سطح مریخ منتشر شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در تاریخ 26 نوامبر فضاپیمای اینسایت روی مریخ فرود آمد و در حال حاضر تیم تحقیقاتی این کاوشگر با استفاده از تصاویری که از دوربین HiRISE روی فضاپیمای دیگر ناسا(MRO) قرار دارد، محل قرار گرفتن اینسایت را مشاهده کرده اند.

این دوربین که مامور تصویر برداری با وضوح بالا است، تصاویری از فرود، سپر حرارتی و چتر نجات را ارسال کرد.

در تصاویر، سه ویژگی جدید در مریخ دیده می شود که البته به دلیل انعکاس نور رنگ واقعی آن ها دیده نشده و رنگ ها اشباع شده اند. زمین اطراف این کاوشگر به دلیل وجود موشک ترمزی تاریک به نظر می‌رسد.

موشک ترمزی( Retrorocket) موشکی است در فضاپیماها که در خلاف جهت پیشرانش موشک عمل می‌کند تا بتواند در مرحله‌هایی از سرعت فضاپیما بکاهد. با نگاه به ظاهر فضا پیما می توان شکل پروانه ای آن را مشاهده کرد.

تیم تحقیقاتی این فضاپیما پیش از این سعی داشتند تا تصویری از اینسایت در زمان فرود بر سطح مریخ بگیرند که به دلیل زاویه نامناسب فضاپیمای MRO امکان گرفتن تصویر مناسب نبود.

تصویر زیر سلفی که در تاریخ 6 دسامبر 2018 توسط اینسایت گرفته شده است را نشان می دهد.

تصویر زیر از سطح مریخ توسط دوربین HiRISE گرفته شده است که محل قرار گرفتن اینسایت، سپر حرارتی و چتر نجات آن در این عکس مشخص شده است.

کاوشگر اینسایت با سرعتی بیش از گلوله تفنگ وارد اتمسفر مریخ شد که با کمک ترکیبی از یک سپرحرارتی، چتر و راکت هایی برای کاستن از سرعت آن بود و برای دوام آوردن در دمای دائما زیر صفر مریخ صفحات خورشیدی روی این فضاپیما تعبیه شده است.

هدف از اعزام کاوشگر اینسایت بررسی اعماق مریخ است. این تنها سیاره به غیر از زمین خواهد بود که لایه های درونی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اینسایت قرار است اطلاعاتی را درباره ساختار درونی مریخ به زمین ارسال کند تا دانشمندان ضمن آشنایی بیشتر با این سیاره بتوانند دانسته های خود را درباره پیدایش منظومه شمسی گسترش دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989760

وب گردی

وب گردی