102 اثر هنرهای تجسمی به نمایشگاه ایران ساخت راه یافت

با پایان یافتن داوری نهایی بخش هنرهای تجسمی دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت، 102 اثر توسط داوران برای حضور در این نمایشگاه انتخاب شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، داوری نهایی آثار ارسالی به دومین جشنواره ایران ساخت با حضور هیات داوران انجام و برگزیدگان این بخش مشخص شدند.
مسعود شجاعی طباطبایی دبیر تخصصی بخش هنرهای تجسمی دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت در نشست داوری آثار این بخش از انتخاب 102 اثر برای شرکت در نمایشگاه ایران ساخت خبر داد و اظهار کرد: آثار در سه حوزه کارتون، تصویرسازی و پوستر داوری شد و 102 اثر برای حضور در نمایشگاه ایران ساخت در زمان برگزاری جشنواره انتخاب شد.

رشد کیفی آثار نسبت به دوره گذشته
شجاعی طباطبایی ادامه داد: همچنین برگزیدگان دو بخش پوستر و کارتون نیز مشخص شدند که 1 اثر جایزه اصلی را دریافت می کند و از 3 اثر تقدیر می شود. در بخش تصویرسازی نیز داوران اثری انتخاب نکردند و این بخش حذف شد؛ اما در دو بخش دیگر رشد کیفی آثار نسبت به دوره گذشته را شاهد بودیم.

وی همچنین عنوان کرد: موضوع، تکنیک، نوآوری و خلاقیت در داوری آثار مد نظر قرار داشت که از نظر تکنیک و اجرا آثار خوبی مشاهده شد؛ اما آثاری هم وجود داشت که ارتباط موضوعی کمتر از ایران ساخت داشته یا از ایده پردازی آن مد نظر داوران نبود.
بهرام عظیمی، علی هاشمی شهرکی، عباس صانعی و سید حسن موسی زاده داوری آثار بخش هنرهای تجسمی جشنواره را انجام دادند البته عیسی کشاورز نیز به نمایندگی از ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در جمع داوران حضور داشتند.

خلق آثار جدید برای ایران ساخت
بهرام عظیمی هنرمند برجسته عرصه کاریکاتور پس از داوری این بخش بیان کرد: جشنواره های بسیاری در طول سال در کشور برگزار می شود؛ اما نکته مهم خلق اثر توسط هنرمند برای این رویدادهاست. ایران ساخت رویدادی با موضوع خاص است؛ بنابراین هنرمندان آثار جدیدی را برای آن باید خلق کنند که این موضوع خود اعتبار جشنواره محسوب می شود. در بخش پوستر و کاریکاتور آثار خوبی توسط هنرمندان خلق شد.
وی رسالت ایران ساخت را رساندن این آثار به دست مردم دانست و گفت: برگزاری این رویداد اقدام مناسبی است. هنرمندان هم وارد میدان شدند؛ اما پس از جشنواره این آثار باید به دست صنعتگران، دانشجویان، تولیدکنندگان و عموم مردم برسد و به نوعی تبلیغ برای حمایت کالای ایران ساخت سرعت گیرد.

همچنین حسن موسی زاده دیگر داور این بخش عنوان کرد: موضوع ایران ساخت مسئله ای ملی است که باید دغدغه تمام مردم باشد؛ اما این دغدغه مندی با افزایش کیفیت کالای ایران ساخت ایجاد می شود. اگر کالای ایرانی قابل دفاع باشد قطعا هنرمندان وارد میدان می شوند. برگزاری ایران ساخت می تواند این دغدغه مندی را در جامعه هنری ایجاد کند اما نیاز به برنامه ریزی دارد. در کل برگزاری ایران ساخت اتفاق مناسبی است؛ زیرا با درگیر کردن هنرمندان به رشد بخشی از جامعه هنرهای تجسمی کمک می کند.

خلق آثاری با اعتقاد به موضوع ایران ساخت
دیگر داور این بخش علی هاشمی شهرکی نیز معتقد است اگر شرکت کنندگان با اعتقاد و باور به موضوع در جشنواره شرکت کنند در این صورت آثار به دور از شعار و کلیشه خلق می شود. در میان آثار ایران ساخت نیز این مسئله مشاهده شد و آثاری دیده شد که با اعتقاد به موضوع خلق شدند.

بر اساس این گزارش 840 اثر در این دوره جشنواره به بخش هنرهای هنرهای تجسمی ارسال شد که از این تعداد به ترتیب 93، 305، 230 و 212 اثر مربوط به هر یک از حوزه های تصویرسازی، پوستر، کارتون (کاریکاتور) و عکس است. البته بخش عکس جشنواره در قالب جشنواره تصویرسال برگزار شد.

دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» 4 تا 8 دی ماه سال جاری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 989761

وب گردی

وب گردی