پیشتازی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در طرح های پژوهشی صنعت نفت و گاز

مسئول آموزش بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: دانشجویان دانشکده مهندسی نفت و گاز با همکاری مرکز تحقیقات بالادستی صنایع نفتی در دانشگاه توانستند به بومی گرایی علم در این رشته دانشگاهی بسیار کمک کنند و در فاز عملی نیز به صورت موثر در میادین نفت و گاز استان خوزستان حضور پررنگ دارند.

علی حربی مسئول آموزش بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از مشکلات اساسی جامعه را عدم احساس نیاز در بخش صنعت برای اتباط با دانشگاه و همچنین فقدان انگیزه لازم در دانشگاه برای ارتباط گیری با صنعت دانست و تصریح کرد: در گذشته رابطه هدفمندی میان صنعت و دانشگاه وجود نداشت اما طی سال های اخیر با شکل گیری جامعه دانش محور و ماوریت جدید برای دانشگاه ها که شامل مشارکت فزاینده تر در نوآوری و توسعه تکنولوژی در کنار ماموریت های آموزشی و پژوهشی است، رابطه صنعت و دانشگاه مورد توجه مسئولین دانشگاهی و وزارت علوم و فنآوری قرار گرفته است.

حربی افزود: در امور آموزشی و پژوهشی بهتر است از نوشتن آیین نامه فاصله بگیریم و استانداردها را تعریف کنیم و فرآیند اعطای این استاندارد به دانشگاه ها واگذار شود. همچنین از فعالیت های پژوهشی انفرادی به سمت فعالیت های گروهی حرکت کنیم که در این راستا باید قراردادهای پژوهشی را به گروه های پژوهشی و موسسات پژوهشی داخل دانشگاه واگذار کنیم، این گونه دانشگاه ها نیز حمایت بیشتری از طرح های پژوهشی دانشجویان انجام می دهند.

مسئول آموزش بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به پیشتازی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در طرح های پژوهشی صنعت نفت و گاز افزود: دانشجویان دانشکده مهندسی نفت و گاز با همکاری مرکز تحقیقات صنایع بالادستی نفت در دانشگاه توانستند به بومی گرایی علم در این رشته دانشگاهی بسیار کمک کنند و در فاز عملی نیز به صورت موثر در میادین نفت و گاز خوزستان حضور پررنگ دارند.

وی با تاکید بر فعالیت دانشجویان ایده پرداز در مطالعات مخازن نفتی و پروژه های کوتاه مدت (یک تا دوساله)، میان مدت(تا پنج سال) و بلند مدت ( ده ساله) گفت: نتیجه قابل توجه این مطالعات افزایش ضریب بازیافت در میدان نفتی کشور و خودکفایی علمی خواهد بود.

این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها به مثابه نهاد مولد دانش و همچنین به عنوان کارآفرین نقشی اساسی را در نوآوری ایفاء می کنند، ادامه داد: رویکرد آموزشی و پژوهشی بسیج دانشجویی علوم و تحقیقات این گونه است که دانشجویان از تمامی رشته های دانشگاهی مشکلات صنعت را شناسایی و با عنوان پایان نامه پیاده سازی کنند، مورد حمایت در راستای تعریف پروژه ها و پایان نامه های دانشجویان با توجه به نیاز کشور قرار خواهند گرفت.

حربی با اشاره به نقش پررنگ تشکل های دانشجویی، انجمن های علمی دانشجویی و دانشجویان در برند سازی پژوهشی ایران در سطح جهان، بیان کرد: دانشجویان می تواند با ایده یابی و ابتکار که منجر به ثبت اختراع و تولید محصول می شود در راستای اقتصاد مقاومتی و شناسایی بُعد علمی ایران در جهان گام بردارند. همچنین با کسب اطلاعات دقیق تر و آشنایی بیشتر با حوزه های پژوهشی رشته های دانشگاهی، باید تلاش کنند تا با نگاه دقیق تر و شفاف تری نسبت به آینده حوزه پژوهشی مد نظرشان داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 989804

وب گردی

وب گردی