گلشنی: مقاله محوری در دانشگاه‌ها پیشرفت علمی و صنعتی کشور را کند کرده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف، گفت: متاسفانه در دانشگاه‌های ما مقاله محوری در رشته های مختلف با تعداد بالا و سطح کیفی و کاربردی پایین باب شده است و فضای علمی و دانشگاهی را به شدت مسموم کرده است. همین موضوع در نهایت مانع پیشرفت صنعت و کسب و کار در کشور نیز شده است.

مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، استاد و پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در حال حاضر، تحول فرهنگی در دانشگاه‌های ما در حاشیه قرار گرفته است و صرفا روی مباحث آموزشی و علوم مختلف، آن هم نه از روش درست و کاربردی بلکه از روش های ناکارآمد تمرکز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در واقع محیط دانشگاه و جامعه علمی و دانشگاهی ما یکی از تاثیرگذارترین محیط های کشور است که به آن توجه کافی نمی شود و نقش اساسی و موثر آن در شکل گیری فرهنگ ایرانی و اسلامی نادیده گرفته شده است، در حالی که دانشگاه می تواند کل جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد و اصلاحات و تغییرات مثبت و مفیدی روی آن داشته باشد.

گلشنی افزود: همچنین دانشگاه‌های معتبر کشور که دارای سطح بالای علمی هستند نیز می توانند تاثیر بهتر و بیشتری نسبت به سایر دانشگاه ها در تحولات فرهنگی و اجتماعی کشور داشته باشند؛ ولی متاسفانه به این مسئله توجه خاصی نشده است. حل این مشکلات نیازمند این است که تمامی اقشار مختلف علمی و دانشگاهی کشور که هم شامل مسئولین دانشگاه‌ها می شود هم استادان و دانشجویان از خواب غفلت بیدار شوند و با آگاهی بیشتر در این خصوص عمل کنند.

وی تصریح کرد: البته که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نتوانسته در جایگاه خود در راستای ایجاد تحولات فرهنگی دانشگاه ها ظاهر شود؛ اما باید این موضوع هم را در نظر بگیریم که حرف شنوی جامعه علمی و دانشگاهی از شورای انقلاب فرهنگی به اندازه‌ای که باید باشد، نیست.

گلشنی در ادامه گفت: ما باید به نیازهای اساسی جامعه و مردم توجه کنیم و در راستای این نیازها بتوانیم خودباوری و همچنین هویت ملی و دینی خود را در کشور تقویت و از امکانات و ظرفیت های بی شمار ملی و دینی خود در راستای تحقق اهداف بزرگ بهره مند شویم.

وی بیان کرد: متاسفانه در دانشگاه های ما نوشتن و ارائه مقالات در رشته های مختلف با تعداد بالا و سطح کیفی و کاربردی پایین باب شده است و فضای علمی و دانشگاهی ما را مسموم کرده است . همین موضوع در نهایت مانع پیشرفت صنعت و کسب و کار در کشور نیز شده است. بحث مقاله محوری در دانشگاه های داخلی به یک معضل جدی برای دانشجویان ما تبدیل شده است. در دانشگاهای مطرح اروپایی و آمریکایی به جای مطالبه مقالات مختلف از دانشجویان از آن ها می خواهند تا مهارت و تخصص عملی خود را نشان دهند؛ اما در دانشگاه های ما معیار اصلی، تعداد مقالات یک فرد است.

گلشنی در پایان تاکید کرد: می توانیم در حوزه های علمی و پژوهشی و مشارکت این علوم در صنایع پرکاربرد، کشوری مانند ژاپن را به عنوان الگو قرار دهیم که بسیار فعالانه و هوشمندانه، با تمام وجود و پشتکار، با برنامه ریزی دقیق و همکاری مدون و همچنین بدون خستگی و توقف بتوانیم به موفقیت های چشم‌گیری در عرصه های مختلف علمی و صنعتی دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 989809

وب گردی

وب گردی