بیچرانلو: سیستم نظارت و ممیزی سینما، سیاست گذاری محافظه کارانه دارد

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: اگر ما سینمای جدی را محصول جامعه سیاسی و سینمای کمدی را محصول جامعه اجتماعی بدانیم، شرایط ایجاب می کند که مردم به سمت سینمای کمدی بروند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست نقد و بررسی سینما کمدی ایران، به همت بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در تالار شهید بهشتی این دانشکده برگزار شد.
عبدالله بیچرانلو، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در این نشست گفت: سیاست گذاری محافظه کارانه ای که در سیستم نظارت و ممیزی سینما وجود دارد، باعث شده است که سینماگران به روش های مختلف به فکر دور زدن ممیزی ها باشند. این دور زدن ممیزی ها، برای مخاطبین به عنوان یک تابوشکنی قلمداد می شود.
وی افزود: به عبارت دیگر می توان گفت که سینماگر، با دور زدن ممیزی ها، علی رغم اینکه قوانین و ممیزی ها را رعایت کرده است، این پیغام را به مخاطب خود منتقل می کند که توانسته فراتر از خطوط قرمز گام بردارد، همین مسأله باعث جلب توجه و جذب مخاطب می شود.


این استاد دانشگاه ادامه داد: جامعه ایرانی در دهه ۶۰ و ۷۰، یک جامعه سیاسی بود و در دهه ۸۰، با رشد طبقه متوسط، به مرور اجتماعی شد. این مسأله در دهه ۹۰ به نقطه اوج خود رسید؛ یعنی مسائلی همچون محیط زیست اهمیت پیدا کرد.
وی افزود: اگر ما سینمای جدی را محصول جامعه سیاسی و سینمای کمدی را محصول جامعه اجتماعی بدانیم، شرایط ایجاب می کند که مردم به سمت سینمای کمدی بروند.
بیچرانلو تصریح کرد: نکته ای که وجود دارد این است که در حال حاضر، رفاه طبقه متوسط تهدید شده است؛ لذا اگر این امر تداوم پیدا کند، نمی توان با قاطعیت گفت که در آینده هم سینمای کمدی مورد اقبال قرار می گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: من معتقدم که کمدی های فعلی سینما، محصول سیاست گذاران نیست، بلکه محصول خود سینماگران است. این بخش خصوصی است که دغدغه اجتماعی و اخلاقی ندارد و صرفا پر شدن جیب هایش برای او مهم است.
وی افزود: البته سیاست گذاران پاس داده اند و سینماگران گل می زنند. به عبارتی می توان گفت، سینمای ایران به یک شبه صنعت تبدیل شده است و مدیریت سینمایی کشور هم از این مسأله خوش حال است.
بیچرانلو گفت: در کنار سینما، ما در تئاتر هم با این مشکل مواجه هستیم که تئاتر آگاهی دهنده، از بین رفته است و جای خود را به یک سری هجویات شبانه داده است. به شکلی که سینما در مقابل تئاتر، به مراتب سالم تر و پاک تر است.
وی تصریح کرد: کمدی های حال حاضر سینما، ذائقه فرهنگی جامعه را تغییر می دهد. وقتی ذائقه فرهنگی مردم تغییر کند، در آینده آثار جدی با عدم استقبال مواجه می شوند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: این مسأله در بلند مدت روی رشد فرهنگی جامعه اثر گذار است. به ویژه وقتی که کودکان و نوجوانان در سینما حضور پیدا می کنند و ذائقه آن ها با این قبیل فیلم ها شکل می گیرد؛ این امر باعث می شود که آن ها در آینده از دیدن آثار جدی محروم شوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما راهبردهای اساسی برای رشد سینما کشور، ترسیم نکرده ایم و این کم کاری سیاست گذاران باعث به وجود آمدن وضعیت فعلی شده است.
انتهای پیام/

کد خبر: 989822

وب گردی

وب گردی