اینجا منطقه ما است، این آمریکا است که دخالت می‌کند

وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای در دوحه به ادعاهای مقام‌های آمریکایی درباره اینکه ایران در امور منطقه دخالت می‌کند پاسخ داد و گفت که آمریکا در امور منطقه دخالت می‌کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در «نشست بین‌المللی دوحه 2018» در پاسخ به سوال مجری برنامه که مدعی شده بود ایران در امور منطقه «دخالت می‌کند» گفت که این آمریکا است که در امور منطقه دخالت می‌کند.

او، سخنان «رابین رایت»، خبرنگار نیویورکر و مجری جلسه که از عبارت «دخالت ایران در منطقه» استفاده کرده بود را قطع کرد و گفت: «دخالت کی؟ دخالت آمریکا، چون ما داخل منطقه هستیم.»

رابین رایت گفت: «ولی شما خارج از مرزهایتان در منطقه هم نیرو دارید.» ظریف در پاسخ گفت: «اینجا منطقه ما است و هر جا که ما نظامی یا مستشار نظامی داریم به درخواست دولت‌ها است. آیا ایالات متحده هم می‌تواند همین ادعا را مطرح کند؟»

ظریف همچنین درباره اینکه آیا چشم‌اندازی برای مذاکره ایران با آمریکا وجود دارد یا خیر گفت: «خیر، ما با کسی که بعد از نقض قطعنامه‌ای در شورای امنیت که خودشان حامی آن بودند 12 شرط برای گفت‌وگوها با ما مطرح می‌کند گفت‌وگو نخواهیم کرد.»

وزیر خارجه ایران در ادامه تصریح کرد: «اگر قرار است کسی شروطی را رعایت کند، این آنها هستند که به خاطر افزایش قانون‌گریزی‌شان، باید شرط رعایت کنند. از آنها نمی‌خواهم که قانون‌مدار باشند-چون این خواسته‌ای نشدنی است- می‌خواهیم حداقل کمتر قانون‌گریزی کنند.»

محمد جواد ظریف در ادامه به تلویح امکان مذاکره با آمریکا را به بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای منوط کرد.

وی گفت: «فضا برای گفت‌وگو وجود دارد، اما لازم است ابتدا به نتایج گفت‌وگوهایی که انجام شده‌اند احترام گذاشته شود.»

رابین رایت پرسید: «اگر فضا برای گفت‌وگو وجود دارد، ایران درباره چه چیزهایی مایل به گفت‌وگو است؟» ظریف گفت: «بگذارید اول آمریکا نشان دهد آیا صحبت کردن با آنها ارزش وقت تلف کردن دارد یا نه.»

ظریف درباره اینکه آمریکا چگونه می‌تواند این را ثابت کند گفت: «با اجرای آنچه در قطعنامه شورای امنیت به انجام آن متعهد شده است.»

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 989826

وب گردی

وب گردی