غلامی: سوابق تحصیلی جایگزین کنکور می شود/۱۵درصد بودجه دانشگاهها به پژوهش اختصاص می یابد

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه تلویزیونی "نگاه یک" گفت: وزارت علوم بر دانشگاه ها اجبار نموده تا 15 درصد از بودجه جاری دانشگاه را برای پژوهش اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه تلویزیونی "نگاه یک" ضمن تبریک میلاد امام حسن عسکری(ع) و آغاز هفته ی پژوهش، گفت: بحث و تاریخچه پژوهش در کشور در حوزه دانشگاهی نسبت و به سایر کشورها طولانی نیست و به عبارتی در این حوزه بسیار جوان هستیم. دانشگاه‌ها قبل و بعد از انقلاب اسلامی آموزش محور بوده اند و از اواسط دهه 80 رویکرد فناوری و توسعه پژوهشی وارد ادبیات دانشگاهی ایران شده است.

حذف کنکور

غلامی با تاکید بر اینکه به دنبال روش های مناسب برای جایگزینی کنکور سراسری هستیم، تصریح کرد: به هرحال برای دانشگاه ها و رشته های پرمتقاضی باید روش های ارزیابی استاندارد و عادلانه وجود داشته باشد تا استعدادهای دانش آموزشی که از دبیرستان قصد ورود به دانشگاه را دارند، بتوانند به جایگاه علمی واقعی خود دست پیدا کنند. برای این منظور سوابق تحصیلی به عنوان جایگزین کنکور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش باید سوابق تحصیلی دانش آموزان را در اختیار سنجش قرار دهد. در این راستا جلسات متعددی مابین وزارت علوم و آموزش و پروش برگزار شد. پیرو این جلسات آموزش و پرورش اعلام آمادگی نمود که تا 3 سال آینده امتحانات را به صورت استاندارد کشوری برگزار کند تا دانش آموزان در سراسر کشور در شرایط یکسانی قرار گیرند.

غلامی با اشاره به اینکه نگرانی پیرامون نبود سطح یکسان آموزش در مدارس تهران و استان ها وجود دارد، افزود: قرار بر این است که با ارزیابی دقیق، تفاوت استان ها در مباحث آموزش مشخص شود تا با ترمیم سیستم های آموزشی، عدالت در سوابق تحصیلی دانش آموزان برقرار شود.

تقویت دانشگاه های فنی و حرفه ای

غلامی در با تاکید بر اینکه رسالت دانشگاه های فنی و حرفه ای تربیت نیروی با مهارت برای ورود به اشتغال است، گفت: وزارت علوم رویکرد توسعه و تاسیس مراکز جدید و به روز رسانی تجهیزات برای تحصیل دانشجویان در این دانشگاه ها را دارد. همچنین با توجه به اینکه دانشگاه های فنی و حرفه ای از وزارت آموزش و پرورش منفک و به وزارت علوم واگذار گردیده است، سعی بر این است تا پایان سال تکلیف اساتید و کارمندان این دانشگاه ها مشخص شود.

وی در ادامه پیرامون دانشگاه های پیام نور افزود: رسالت و ماموریت این دانشگاه ها نیمه حضوری و مجازی تعریف شده است، لذا دانشگاه پیام نور زیر نظام گسترده آموزشی کشور ساماندهی می شود.

ساماندهی فارغ التحصیلان

وی 2 خلاء را در خصوص فارغ التحیلان دانشگاهی برشمارد و گفت: نبود مرجع بیرون از دانشگاه مبنی بر سفارش تربیت نیروی انسانی و توسعه نهادهای اجتماعی و اقتصادی غیردولتی که دانشجویان می توانند در آنجا اثر گذار و منشاء خدمت باشند، از جمله مشکلات بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

ارتباط دانشگاه و صنعت

غلامی خاطر نشان کرد: وزارت علوم برای توسعه روابط دوسویه دانشگاه و صنعت اقداماتی انجام داده است نظیر: کارآموزی دانشجویان در صنعت، فرصت مطالعاتی اساتید و دانشجویان در صنعت و اعضا هیات علمی جوان و استخدامی سال 98 می بایستی طبق آیین نامه در قالب طرح پیمانی و فرصت مطالعاتی به مدت 6 ماه در صنعت مشغول به کار شوند.

وی در ادامه افزود: طی یک سال گذشته وزارت علوم طرح های آمایشی روی مسائل روز کشور صورت داد و نتایج آن را به هئیت دولت و سایر وزارت خانه های مرتبط ارسال نمود.

بودجه پژوهشی دانشگاه ها

غلامی با نظر بر اینکه دانشگاه های کشور ردیف بودجه مستقل دارند و با ضوابط و آیین نامه های خاص دانشگاه اداره می شوند، تصریح کرد: وزارت علوم بر دانشگاه ها اجبار نموده تا 15 درصد از بودجه جاری دانشگاه را برای پژوهش اختصاص دهند.

وی گفت: دولت در بودجه عمومی کشور یک درصد برای مباحث پژوهش دانشگاهی تخصیص داده است که در مقایسه با حوزه های مشابه در سطح جهان بسیار ناچیز است. اما شاهد هستیم دانشگاه های کشور با بودجه کم به دستاوردهای علمی و پژوهشی قابل دفاع در سطح دنیا مطرح شده اند.

وزیر علوم افزود: دانشگاه با درآمد پایدار می تواند کمبود بودجه پژوهشی خود را مرتفع سازد. به این شکل که دستگاه های متقاضی درخواست پژوهش و تحقیقات کاربردی به دانشگاه ها دهند و هزینه طرح های پژوهشی را قبول کنند.

فروش پایان نامه و مقالات علمی

غلامی پیرامون بحث ناکارآمدی پایان نامه های دانشگاهی بیان کرد: انجام تحقیقات مستقل و تدوین گزارش در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد جزئی از وظایف آموزش در دانشگاه است. حال اگر این تحقیقات کاربردی باشند که بهتر است اما در مقطع دکتری تحقیقات باید توام با نوآوری باشد و دانشجو یافته های علمی جدیدی به حوزه مطالعاتی خود اضافه کند. پس پایان نامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد جنبه آموزشی دارد و اینکه کاملا باید کاربردی باشد به سطح دکتری برمی گردد. اینکه از پایان نامه ها مقالات علمی در مجلات داخلی و بین المللی که مورد ارزیابی و داوری قرار می گیرند، نشان دهنده این است که پایان نامه ها کاملا بی کیفیت نیستند.

وزیر علوم با بیان اینکه جامعه علمی چند سالی است درگیر بیماری فروش پایان نامه و مقاله است، گفت: در سال 96 مجلس شورای اسلامی قانون مصوب برای مقابله با خرید پایان نامه و مقالات علمی وضع کرد و وزارت علوم به صورت آیین نامه های اجرایی برای مقابله با این ابر پدیده به دانشگاه ها ابلاغ کرد.

وی افزود: از ابتدای سال 97 آیین نامه های انضباطی پیرامون برخورد با متخلفین علمی اجرایی شده است. اما وزارت علوم برای مقابله با فروشنده های پایان نامه های دانشگاهی ضابط اجرایی ندارد که در این زمینه با کمک نیروی انتظامی و قوه قضائیه با متخلفین برخورد می شود.

تجمیع دانشگاه ها

غلامی تصریح کرد: واحدهای کوچک دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری دانشگاه و وزارت علوم در حال ادغام بایکدیگر به دلیل کاهش داوطلب و ارتقاء سطح علمی است.

شایان ذکر است، برنامه نگاه یک به تهیه کنندگی حسن نهضت کاری از گروه سیاسی شبکه یک سیما است که شنبه ها ساعت 23:10 بطور زنده روی آنتن می رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 989834

وب گردی

وب گردی