علت و درمان آسیب های مغزی نوزادان کشف شد

وجود بالای سطحی از پروتئین در روده های بیماران مبتلا به انتروکولیت نکروزان موجب آسیب های مغزی می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان با مطالعه موش های مبتلا به «انتروکولیت نکروزان(NEC)» متوجه شدند که سطوح پروتئین TLR4 در روده نوزادانی که به صورت زودرس به دنیا آمده اند، بالا باقی می ماند.
این پروتئین در روده بیمار NEC باعث آزاد شدن پروتئین دیگری به HMGB1 می شود. این پروتئین توسط TLR4 در روده ملتهب NEC تولید می شود که علت آسیب مغزی مرتبط با NEC است.
به عنوان درمان هنگامی که موش های مبتلا به NEC آنتی اکسیدان‌ها را در مغز خود دریافت می کردند، آسیب نمی دیدند.
اکنون که پایه های مولکولی این بیماری شناخته شده است امید وجود دارد که در نهایت درمان NEC توسعه یابد.

انتروکولیت نکروزان« Enterocolitis necrotizing (NEC)» یک بیماری بالقوه کشنده است که سبب ناراحتی روده نوزاد نارس و موجب آسیب مغزی می شود.

انتروکولیت نکروزان یکی از شایع‌ترین اورژانس‌های جراحی-پزشکی دستگاه گوارش در نوزادان است. یک بیماری حاد التهابی با فاکتورها و علل بحث برانگیز، شرایطی که با درجات متفاوتی از آسیب، شامل تنها آسیب مخاطی، نکروز تمام ضخامت و پارگی روده همراه است. این بیماری یک مشکل بالینی جدی است که در ۱۰ درصد از نوزادان با وزن زیر ۱۵۰۰ گرم اتفاق می‌افتد و میزان مرگ‌ومیر ۵۰ درصد یا بیشتر است.

اگر چه این بیماری بیشتر در نوزادان نارس رخ می‌دهد؛ اما این شرایط در نوزادان رسیده نیز دیده شده‌ است. انتروکولیت نکروزان بیشتر قسمت انتهایی دراز روده (ایلئوم) وابتدایی کولون بالارونده را درگیر می‌کند ولی می‌تواند هر قسمتی از روده باریک یا کولون را درگیر کند و در هفته‌های دوم تا سوم زندگی نوزادی که نارس است و با شیر خشک تغذیه می‌شود رخ می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 989841

وب گردی

وب گردی